Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Gick igenom SAS kontrollen nyss och det var inte heller någon direkt kö, bara väldigt segt de sista metrarna med den vanliga. Fast track gick bara igenom.

Min utvärdering om det är någon som ska åka Finnair till New York att det inte är någon idé att vara där mer än 3h innan vilket är det som rekommenderas, incheckningen öppnade inte förens ca 3h innan, den gick väldigt segt. En annan hade checkat in innan och laddat upp alla dokument så tog inte mer än ett par minuter. Ser fram emot att åka med guldkort nästa gång och kunna använda loungen! :)

Är det fortfarande 22h innan som gäller för "vanliga SAS" för bag drop? Ser inget om det på sas.se

SAS skriver på sin hemsida att de öppnar checkin 04.00 alla dagar, stämmer det trots situationen på arlanda?

Jag flyger med specialbagage på söndag 07.30. Blir ju svårt att lägga upp någon annan plan än att vara där innan kl 04 och hoppas på det bästa för security checken. Känns helt klart olustigt att ha 3 köer (guld incheck, specialbagage, fast track security) framför sig givet morgonköerna man läser om här... Eller hade ni lagt upp det på något annorlunda sätt?

Såhär har Swediavias rapportering sett ut idag på ARN (UTC).

Screenshot 2022-06-09 at 21.53.11.png

EDIT: Tyvärr har jag inte lyckats hitta FT rapportering.

Såhär har Swediavias rapportering sett ut idag på ARN (UTC).

Visa bifogad bild 130013

EDIT: Tyvärr har jag inte lyckats hitta FT rapportering.
Utmärkt - jag har varit ute och flugit för mycket och inte hunnit göra en graf av min data ännu. skönt att nogon annan klockade upp stafett pinnen!

Swedavia verkar inte publicera öppen data om FastTrack. Sas appen hämtar det onekligen någonstans så man borde kunna få fram det genom att spela in den trafiken. Dock visas det ju bara strax innan man själva ska ut och flyga, så det är ju lite begränsat när och hur man kan göra det. Och risken är att ene vara går ett se genom ett inloggat api.

SAS skriver på sin hemsida att de öppnar checkin 04.00 alla dagar, stämmer det trots situationen på arlanda?

Jag flyger med specialbagage på söndag 07.30. Blir ju svårt att lägga upp någon annan plan än att vara där innan kl 04 och hoppas på det bästa för security checken. Känns helt klart olustigt att ha 3 köer (guld incheck, specialbagage, fast track security) framför sig givet morgonköerna man läser om här... Eller hade ni lagt upp det på något annorlunda sätt?

2 förslag;
1. Checka in & lämna specialbagage kvällen innan och gå direkt till security på morgonen.
2. Alternativt se till att vara där innan de öppnar. På så sätt hinner du även ”först i kön” till security. Specialbagage C har inte haft någon kö och du har fast track så borde gå bra.
Vi hade inget spec bagage men var ändå där kl 3 när vi flög i påskas. Verkar variera kraftigt dag till dag också.

2 förslag;
1. Checka in & lämna specialbagage kvällen innan och gå direkt till security på morgonen.
2. Alternativt se till att vara där innan de öppnar. På så sätt hinner du även ”först i kön” till security. Specialbagage C har inte haft någon kö och du har fast track så borde gå bra.
Vi hade inget spec bagage men var ändå där kl 3 när vi flög i påskas. Verkar variera kraftigt dag till dag också.
Vilka bolag tillåter check-in kvällen innan?
En kompis flyger Ryanair inrikes på morgonflighten och skulle gärna checka in väskan innan

Utmärkt - jag har varit ute och flugit för mycket och inte hunnit göra en graf av min data ännu. skönt att nogon annan klockade upp stafett pinnen!

Swedavia verkar inte publicera öppen data om FastTrack. Sas appen hämtar det onekligen någonstans så man borde kunna få fram det genom att spela in den trafiken. Dock visas det ju bara strax innan man själva ska ut och flyga, så det är ju lite begränsat när och hur man kan göra det. Och risken är att ene vara går ett se genom ett inloggat api.

Har inte följt tråden allt för bra så kanske redan är känt, men om ni syftar på det som presenteras på Stockholm Arlanda Airport så listas fast track genom att byta ut true mot false: https://www.swedavia.se/services/queuetimes/airport/sv/ARN/false.

Vanlig kö till 5F security, såg den ok ut? Vi ska resa först 10 juli, men jag försöker bilda mig en uppfattning om olika scenarier..
Gällande vanliga 5F security kön, så var den "OK". Ingen direkt kö utanför blipp-spärrarna.
Det var värre för ett par veckor sedan när security kön sträckte sig ibland ut till Pressbyrån i stora hallen.

Som kontrast, i måndags terminal 2, flög jag statuslös inkl mängder med specialbagage, summerat tog incheckning, lämna specialbagage och security bara 20 min.

Toppen