Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Datapunkt från 05:30 i morse. Tog 35 min i fast track 5F. Men kön verkade snabbt öka på sig. Vanliga kön vet jag ej, var längre men flöt på.

Ankom Arlanda T5 igår söndag 06:40 med taxi och hade passerat Fast track 5D (den som kallas 5B i grafen) klockan 07:05. Grafen uppskattar tiden om tidangivelsen är CEST till 3-6 minuter under denna tid. Så jag skulle nog inte satsa mitt liv på att tiderna stämmer men de ger ju helt klart en bra trend över hur illa läget utvecklas under dagen.

Avseende diskussionen om att släppa in folk i terminalerna känns det ju som att man (om fysisk plats finns) skulle kunna utforma regler som ger tillträde till terminalen 1-3 timmar innan avgång för incheckning och säkerhetskontroll. Man får inte komma för tidigt eller för sent. Jfr conformance i London Heathrow T5 (som jag förvisso hatar).

Noterade också (som skrivs ovan) att personer ställer sig i köerna redan medan diskarna hanterar ett annat bolag. Swedavia skulle kunna ändra skyltningen så att diskarna för avgångar vars incheckning inte är öppen inte annonseras utan enbart terminal (och en uppmaning att vänta någon annanstans)

Ni är för roliga!

Ni tror alltså på att en standardberäkning, som med mycket stor sannolikhet räknats fram under normala förhållanden, kanske till och med före pandemin, skulle ha någon som helst bäring på nuvarande kaotiska situation?!

Ingenting är längre som det var.

Ställer man in sig på det blir man inte ett dugg förvånad när Swedavias högst teoretiska kötider inte alls stämmer med verkligheten.

1 timme , Fast Track... :eek: en måndag... och i vanliga kön...? Men enligt https://airportsecurity.se så var det 11 min kl 7:17... ???

Siffrorna på sidan är tagna från Swedavias rapportering. Tyvärr verkar det som att den inte alltid visar över 45 min när det egentligen ska vara det.

Idag exempelvis slog Swedavia av rapporteringen helt på deras site, då visar deras data från API:t ett streck men fortfarande sekunders väntetid (som då förmodligen är ganska missvisande). När det är mer än 45 min så ska egentligen API:t visa "mer än 45 min" istället för som nu "-". Det fanns någon teori om att när det är så högt tryck i kontrollen så kraschar systemet som räknar tid för alla säkerhetskontroller, då ett streck istället visas, men där sekunders väntetid fortfarande visas.

Laborerade lite med att den alltid ska gå upp till 50 min när den visar streck, men jag tror det skulle bli ännu konstigare.

Om jag får tid ska jag göra en switch där man kan se antingen det som direkt rapporterats från Swedavia eller välja att visa just 50 min om det är streck från deras sida.

Trodde man var smart genom att endast åka med handbagage men såklart kan man inte checka in online utan måste göra det vid desken. Inte konstigt det bygger köer, men det kanske alltid är så när det är utanför EU.

Toppen