Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

CKD

Ny medlem
Ryanair säljer fast track för 99 kr som möjligt tillägg till alla deras biljetter från Arlanda. Om man leker med tanken att man ska flyga med något annat bolag som inte erbjuder möjligheten att köpa fast track kan man ju köpa det via Ryanair ändå... Jag tittade på biljetter för nästa vecka med Ryanair och det går t.ex. att köpa en biljett till Visby för 54 kr och lägga på fast track för 99 kr = totalt pris inkl. fast track 153 kr. Sen kan man vaska sin Ryanairbiljett till Visby när man passerat säkerhetskontrollen... Förmodligen inte många som skulle komma på tanken men nån kanske gör det.

Någon som har koll på hur köerna är på Bromma generellt nu för tiden? Funderar på att flyga med Brussels Airlines för att slippa Arlanda i nuläget.

Eller så köper man bara en SAS Plus Pro biljett till valfri destination, går igenom fast track (och kanske loungen), därefter avbryter incheckningen på sas.se och avbokar och får full återbetalning. Eller skaffar amex platinum eller lånar ett kort av någon, behöver varken vara i ens eget namn eller vara giltigt, räcker ju att man visar upp kortet i spärren.
 

palmen

Moderator
Eller så köper man bara en SAS Plus Pro biljett till valfri destination, går igenom fast track (och kanske loungen), därefter avbryter incheckningen på sas.se och avbokar och får full återbetalning. Eller skaffar amex platinum eller lånar ett kort av någon, behöver varken vara i ens eget namn eller vara giltigt, räcker ju att man visar upp kortet i spärren.
Att köpa en biljett för att komma airside utan avsikt att resa på den är inte att rekommendera och är något som man kommer bli straffad för om man blir påkommen.
Att låna ut sitt amex kort till någon strider även det mot Amex T&C så det är inte heller att rekommendera.
 

011430121

Medlem
Hon flyger själv, inte som eskorterad UM. Min fråga hade väl två syften, dels att tipsa om att möjligheten att köpa till fast track hos Norwegian fanns och dels undrade jag vilken fast frack de använder.
Man har möjlighet att välja vilken ingång man tycker passar bäst för den gate man skall åka från.
 

Iron

Medlem
Inga köer utanför spärrarna vid F strax före 6 idag. Kändes som en del ny personal vid maskinerna, så 10-15min så var man igenom. Men kändes som det var på g o byggas upp mer köer..
 

mha321

Medlem
Nu är vi långt borta från fjollträsk i denna tråd ;) Det är väl alldeles slirigt i kontrollen av alla kreditkort som folk tappar.

För GOT däremot så går kön strååååålande.

VC0uqg.gif

Måste bara något sådant. Tog 3 minuter genom FastTrack borta vid sky city idag. 3 personer framför mig i kön, inte I sällskap med varandra, flög Ryanair utan priority och gick igenom med Amex platinum.

Alla dessa amex platinum urvattnar definitivt värdet av star alliance gold! :)
 

Marcus G

Ny medlem
Kanske en liten sidofråga, men är det någon skillnad i tid på Fast Track på Arlanda T5D vs T5F eller varierar det så det spelar mindre roll?
 

Tomas E

Medlem
Massor med folk i kö i vid fast track 5D (södra, närmast Sky City), trots att den vanliga kön inte såg så farlig ut. En smal fålla framför fast track, som jag inte sett förut, och så en lång kö in mot terminal 5 utanför fållan, d.v.s. som gjorde en 180-graders sväng. Jag misstänker att massor av folk som inte har fast track har anslutit till den kön utan att förstå att den leder till fast track (dålig skyltning!), och såg ingen personal alls som höll koll på kön.

Ingen kö alls i fast track 5F (norra, närmast SAS). Dock var det avspärrat i höjd med SAS incheckningsautomater, så det såg först ut som att man bara kunde ta sig dit via SAS incheckning. Så var dock inte fallet, utan det var bara att traska in, och vid 5F är ju skyltningen tydligare. (För övrigt noll kö hos SAS.)

Hade inte sett den där ”avspärrningen” förut och dessutom gick det omkring ett antal poliser i trakten av avspärrningen och pratade med folk. Har de kanske behövts tidigare för att undvika upplopp?

Så denna gång regerade 5F. Första gången jag ser denna stora skillnad.
 
Ingen kö alls idag vid 12.30 när jag gick genom fast track på 5D. Den här gången skall jag för ovanlighetens skulle vara borta länge och naturligtvis var det strul på business check in. Något strömavbrott vilket gjorde att man fick ställa sig i den vanliga enorma kön. Men inte nog med det, efter att de scannat bagaget på self drop så blev man skickad till special bagage och ytterligare en kö för att få iväg det. Man börjar ju undra vad det frågan om ute på Arlanda.
 

henke12

Medlem
Frågan är om de ändrat eller om något stängts av/gått sönder.

Jag har en liten crawler sedan några dagar som plockar ner tiderna, tänkte göra lite statistik. Sedan 06:10 i morse är samtliga terminaler flaggade som "IsDisabled" i APIet. Riktigt så illa har det knappast varit på samtliga terminaler hela dagen ända fram till 21...
Hur går det med crawlern?
Har den spottat ut någon intressant statistik? :)
 
Toppen