Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

GOTBound

Medlem
Är det någon som har provat att gå igenom security i T2 efter att ha checkat in i T5? Jag tänker på om grindarna accepterar ett boardingkort från fel terminal. Frågade Swedavia och de svarade att det ”inte är möjligt”, men tror att det mest beror på att de inte vill att folk ska göra så.
Mitt tipps är att inte fråga inte kundtjänst om det går eller inte, risken är stor att de inser att kryphålet finns och stänger till detta.
Det har nämnts i denna och andra trådar på forumet att det går att göra precis vad du efterfrågar.
 

palmen

Moderator
Är det någon som har provat att gå igenom security i T2 efter att ha checkat in i T5? Jag tänker på om grindarna accepterar ett boardingkort från fel terminal. Frågade Swedavia och de svarade att det ”inte är möjligt”, men tror att det mest beror på att de inte vill att folk ska göra så.
Sånt här ska man definitivt inte fråga kundtjänst om. Dels så får man oftare fel än rött svar, dessutom är det inget man vill att folk ska börja rota i.
Ett tips, testa och se vad som händer. Men du kan alltid gissa lite till varför vi har kommit med detta förslag för att slippa köer.
 

Hachans

Medlem
Sånt här ska man definitivt inte fråga kundtjänst om. Dels så får man oftare fel än rött svar, dessutom är det inget man vill att folk ska börja rota i.
Ett tips, testa och se vad som händer. Men du kan alltid gissa lite till varför vi har kommit med detta förslag för att slippa köer.

Blir det för många som upptäcker detta kommer möjligheten garanterat strypas.
 

johannesa

Medlem
Min dotters bästa vän som varit och hälsat på ska flyga tillbaka till London imorgon. Hon är 13 år och flyger själv med Norwegian från Arlanda till Gatwick med avgång 14.30. När jag checkar in henne online så kan jag köpa till fast track på Arlanda för 110 kr, vilket ju kan vara värt det för henne och mig att slippa stressen. Det står att man ska använda "Priority Lane", betyder det fast track vid 5D eller 5F?
 

NotRyan

Medlem
Min dotters bästa vän som varit och hälsat på ska flyga tillbaka till London imorgon. Hon är 13 år och flyger själv med Norwegian från Arlanda till Gatwick med avgång 14.30. När jag checkar in henne online så kan jag köpa till fast track på Arlanda för 110 kr, vilket ju kan vara värt det för henne och mig att slippa stressen. Det står att man ska använda "Priority Lane", betyder det fast track vid 5D eller 5F?
Ja
 

Gustav1

Medlem
Mitt tipps är att inte fråga inte kundtjänst om det går eller inte, risken är stor att de inser att kryphålet finns och stänger till detta.
Det har nämnts i denna och andra trådar på forumet att det går att göra precis vad du efterfrågar.
Sånt här ska man definitivt inte fråga kundtjänst om. Dels så får man oftare fel än rött svar, dessutom är det inget man vill att folk ska börja rota i.
Ett tips, testa och se vad som händer. Men du kan alltid gissa lite till varför vi har kommit med detta förslag för att slippa köer.

Stort tack för svaren! ☺️

Jag vill inte starta en diskussion kring informationsdelning och har full respekt för att det kan finnas andra erfarenheter och åsikter, men det som skrivs här på forumet är inte hemligt för aktörer inom branschen. Det är inte nödvändigtvis så att informationen har svårare att nå beslutsfattare härifrån än genom en enskild konversation med en kundtjänstmedarbetare. Självklart ska man vara försiktig med vad man säger, sedan är det en fråga om det är existensen av informationen eller om det är när det faktiskt blir ett problem som är avgörande i slutändan.
 

palmen

Moderator
Stort tack för svaren! ☺️

Jag vill inte starta en diskussion kring informationsdelning och har full respekt för att det kan finnas andra erfarenheter och åsikter, men det som skrivs här på forumet är inte hemligt för aktörer inom branschen. Det är inte nödvändigtvis så att informationen har svårare att nå beslutsfattare härifrån än genom en enskild konversation med en kundtjänstmedarbetare. Självklart ska man vara försiktig med vad man säger, sedan är det en fråga om det är existensen av informationen eller om det är när det faktiskt blir ett problem som är avgörande i slutändan.
Ju fler som uppmärksammas på det, desto större risk att något ändras och då troligtvis till det sämre. Finns hur många sådana exempel som helst på att folk frågar kundtjänst och sen försvinner det man frågat om.

Informationen är öppen här, flygbolag mm läser det och är medvetna om vad som skrivs, men oftast görs inget förrän det blir ett problem. Troligtvis händer inget med detta, men att fråga kundtjänst om saker som står utanför manualen så kan du nästan garantera att du får ett svar ur tombolan och vad det skulle tjäna till är ju absolut ingenting.
 

JacobGBG

Medlem
Självklart ska man vara försiktig med vad man säger, sedan är det en fråga om det är existensen av informationen eller om det är när det faktiskt blir ett problem som är avgörande i slutändan.

Problemet uppstår när Aftonbladet gör en lov förbi forumet och lyfter ut vissa saker som funkar och tolereras i begränsad skala. För att dom sedan gör ett löp om "HÄR ÄR DE HEMLIGA KNEPEN OM HUR DU PASSERAR SÄKERHETSKONTROLLEN SNABBT".
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Hon är 13 år och flyger själv med Norwegian från Arlanda till Gatwick med avgång 14.30. När jag checkar in henne online så kan jag köpa till fast track på Arlanda för 110 kr, vilket ju kan vara värt det för henne och mig att slippa stressen.
Flyger hon helt själv eller som Unaccompanied Minor? Blir hon eskorterad som Unaccompanied Minor så kommer flygplatspersonalen att ta med henne i fast track i alla fall. De har inte tid att stå i kö utan går före.
 
Toppen