Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Treo

Medlem
Hallå! Första inlägget här men har läst ett tag och lärt mig massor, kan väl inleda med att tacka för det.

Jag sitter i en sits där jag är lite osäker på vad jag ska göra, status är följande:
Har just nu 39800 baspoäng och min period går ut 31 Aug, flyger imorgon (27/8) GOT - ARN - AGP (hemresan är först om två veckor så jag räknar kallt med att den inte kommer räknas på detta SAS-år, stämmer det?) och jag vill ta mig till guld för de extra 25%en och att mitt resande i jobbet blir aningen bekvämare, nästa "år" blir det ett Amex Elite och med det + jobbresande plus lite eget resande så kommer guld inte vara några problem framöver, skaffade Amex Premium för att testa i fjol men det är helt klart värt att uppgradera det.

I alla fall! Om jag förutsätter att det stämmer att poängen imorgon är mina sista jag får i "år" så bör jag hamna på följande om jag räknat rätt,
39800 nuvarande poäng + 750 GOT-ARN + 1500 ARN-AGP (Bokningsklass A, SAS Plus enligt bokningsbekräftelsen) vilket gör att jag landar på 42050 poäng och saknar i så fall 2950p för att få guld.

Jag sitter i övrigt på ca 90000 poäng och som det sett ut i år så drar vi in någonstans runt 125-150k EB-poäng per år med våra kreditkort + resor. Nu till de egentliga frågorna.

Bör jag köpa EXAKT 2950poäng (oftast uppdateras ju ens saldo någon dag efter resan och om jag sett fel angående bokningsklass eller något och får mindre än beräknat så kanske jag inte hinner köpa till extra) eller ska jag ta i lite och köpa typ 3500?

Hur är vettigast att köpa, funderar själv på att splitta det 50/50 mellan pengar och poäng bara för att inte bli av med runt 29500 poäng, låter det rimligt?

Det blev en riktigt lång text .. tacksam för svar!

Vänligen,
Personligen skulle jag inte köpa poäng utan växla in extrapoäng. Det känns "alltför" lätt att dra in extrapoäng med hjälp av kreditkort/tipsen bl.a. härifrån etc.
 

MTunell

Ny medlem
Hallå igen, kan tillägga att osäkerheten från min bokningsklass kommer från det här:

Försökte hitta samma resa fast en vecka senare på SAS.se för att hitta antalet poäng men får då bara detta:
got-agp.png


Här är min bokningsbekräftelse:
got-agp2.png
 

MTunell

Ny medlem
Personligen skulle jag inte köpa poäng utan växla in extrapoäng. Det känns "alltför" lätt att dra in extrapoäng med hjälp av kreditkort/tipsen bl.a. härifrån etc.

Alright, tack för tipset!

Hallå igen, kan tillägga att osäkerheten från min bokningsklass kommer från det här:

Försökte hitta samma resa fast en vecka senare på SAS.se för att hitta antalet poäng men får då bara detta:
Visa bifogad bild 96447

Här är min bokningsbekräftelse:
Visa bifogad bild 96448

Verkar inte gå att editera sitt inlägg, glömde slutklämmen. Enligt bokningssidan på SAS bör jag dra in 3000p men kollar man poängtabellen för bokningsklass A så bör jag dra in 2250 poäng. Vilken bör man lita på? Jag hittar dessutom ingen klass A på bokningssidan längre .. har kollat ett par olika avgångar mellan GOT - AGP
 

aldrighemma

Medlem
Alright, tack för tipset!



Verkar inte gå att editera sitt inlägg, glömde slutklämmen. Enligt bokningssidan på SAS bör jag dra in 3000p men kollar man poängtabellen för bokningsklass A så bör jag dra in 2250 poäng. Vilken bör man lita på? Jag hittar dessutom ingen klass A på bokningssidan längre .. har kollat ett par olika avgångar mellan GOT - AGP
Att du inte hittar klass A på bokningssidan betyder bara att den är fullbokad. Tabellen är korrekt, bokningsklass A ger mindre poäng än C, D & Z. Dvs i ditt fall 750+1500 p per väg.
 

bachelor

Medlem
Jag skulle köpa baspoängen för extrapoäng, och också tagit det säkra framför det osäkra och räkna med det lägsta möjliga du kan få för resan (vilket verkar vara 2250?). Vore ju kass att missa guld för några ynka poäng.
 

MTunell

Ny medlem
Att du inte hittar klass A på bokningssidan betyder bara att den är fullbokad. Tabellen är korrekt, bokningsklass A ger mindre poäng än C, D & Z. Dvs i ditt fall 750+1500 p per väg.

Det låter ju logiskt .. tack!

Jag skulle köpa baspoängen för extrapoäng, och också tagit det säkra framför det osäkra och räkna med det lägsta möjliga du kan få för resan (vilket verkar vara 2250?). Vore ju kass att missa guld för några ynka poäng.

Alright det verkar bli att konvertera extrapoäng då bara, tack!

Man kan ju också köpa baspoängen efter att året är avslutat då man vet exakt vad man behöver, eftersom dom bakdateras 123 dagar.

Visa bifogad bild 96449

Vad innebär det där? Att om jag köper dem när jag ser exakt vad jag behöver, säg 2a september så kommer de läggas in 123 dagar bak i tiden och ge mig guldstatusen trots att jag inte uppnådde det innan 31 Aug?
 
Toppen