Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Tack för svar gällande Amex Platinum "vs" EBG.

Jag har tillräckligt med inkommande poäng för att resa i business när jag flyger long haus, känns därmed inte jättemotiverande att "köpa" till mig EBG genom att betala för resor (istället för att använda poängen). Tack!
 
Tack för svar gällande Amex Platinum "vs" EBG.

Jag har tillräckligt med inkommande poäng för att resa i business när jag flyger long haus, känns därmed inte jättemotiverande att "köpa" till mig EBG genom att betala för resor (istället för att använda poängen). Tack!
Hade du tänkt boka award resor på longhaul? Tillgängligheten på dessa är inte alltid jättebra
 
Jag reser rätt mycket, men tycker det är väldigt svårt att nå EBG när man inte har Stockholm som sin bas utan Hongkong. Naturligt blir det att jag flyger en heldel Cathay flighter (Oneworld) så man får ligga i med resandet för att nå EBG. Behövs i princip att jag betalar för Plus och sen använder poäng för att uppgradera/buda till Business och få lite mer poäng på några ben. Men sen är värdet av EBG inte särskilt högt när man mestadels håller till på Hongkongs flygplats. Skulle mycket hellre vara Marco Polo Silver och komma in i Cathays lounger, men usch vad svårt/dyrt det är i jämförelse.
 
Jag reser rätt mycket, men tycker det är väldigt svårt att nå EBG när man inte har Stockholm som sin bas utan Hongkong. Naturligt blir det att jag flyger en heldel Cathay flighter (Oneworld) så man får ligga i med resandet för att nå EBG. Behövs i princip att jag betalar för Plus och sen använder poäng för att uppgradera/buda till Business och få lite mer poäng på några ben. Men sen är värdet av EBG inte särskilt högt när man mestadels håller till på Hongkongs flygplats. Skulle mycket hellre vara Marco Polo Silver och komma in i Cathays lounger, men usch vad svårt/dyrt det är i jämförelse.

Lite OT med tanke på tråden, men flyger du mycket Cathay och har fyra ben med British Airways borde deras program vara ett alternativ? Jag har kollat på Marco Polo och man ska flyga en del för att komma in The Wing och The Pier First. Behövs betydligt mindre med ett BA-kort.
 
Hade du tänkt boka award resor på longhaul? Tillgängligheten på dessa är inte alltid jättebra
Det är sant men jag har bokat många businessesor fram och tillbaka till Sydostasien (Turkish och Thai) Gäller bara att vara ute i tid. Bokade precis en SAS Business till Hongkong januari tom feb för 60k poäng tack SAS MasterCard Fly Premium.

Ärlig fråga, vad ska man annars använda poängen till? Väl knappast värt att använda dem för Europa resor, då hamnar man ju i Plus och får en Polarbrödsmacka + en skvätt juice.
 
Det är sant men jag har bokat många businessesor fram och tillbaka till Sydostasien (Turkish och Thai) Gäller bara att vara ute i tid. Bokade precis en SAS Business till Hongkong januari tom feb för 60k poäng tack SAS MasterCard Fly Premium.

Ärlig fråga, vad ska man annars använda poängen till? Väl knappast värt att använda dem för Europa resor, då hamnar man ju i Plus och får en Polarbrödsmacka + en skvätt juice.

En annan klar sweet spot är inrikes med kort varsel. Visserligen är resan i sig inte något speciellt, men man kan få ut ett rejält värde av poängen där också om det är så att man faktiskt måste åka.

Vad gäller Europa resor kan man ju få rätt bra värde när de har kampanj. Särskilt som dessa brukar gå att kombinera med fly premium!
 
Det är sant men jag har bokat många businessesor fram och tillbaka till Sydostasien (Turkish och Thai) Gäller bara att vara ute i tid. Bokade precis en SAS Business till Hongkong januari tom feb för 60k poäng tack SAS MasterCard Fly Premium.

Ärlig fråga, vad ska man annars använda poängen till? Väl knappast värt att använda dem för Europa resor, då hamnar man ju i Plus och får en Polarbrödsmacka + en skvätt juice.

Ett tillägg på detta: Jag försöker i detta nu boka en awardresa till SFO I början av November. Dessa businessresor är då självklart slut. Business kostar 30k ToR och SAS Go Light 5k. Just här funderar jag på om det värt att köpa business bara för att få baspoäng och jobba upp mot Gold (har Elite kort).

Alternativt om man ska köpa Go Light för poäng och försöka uppgradera därefter, men kanske inte funkar så.
 
Ett tillägg på detta: Jag försöker i detta nu boka en awardresa till SFO I början av November. Dessa businessresor är då självklart slut. Business kostar 30k ToR och SAS Go Light 5k. Just här funderar jag på om det värt att köpa business bara för att få baspoäng och jobba upp mot Gold (har Elite kort).

Alternativt om man ska köpa Go Light för poäng och försöka uppgradera därefter, men kanske inte funkar så.

Har du gott om poäng kan du också kika på en best availability award, alltså en vanlig biljett betald med poäng. Kostar betydligt fler poäng och varken fly premium eller 2-4-1 fungerar, men i gengäld tjänar man baspoäng. Går även att dra slider till lagom mix av poäng och pengar.
 
Ärlig fråga, vad ska man annars använda poängen till? Väl knappast värt att använda dem för Europa resor, då hamnar man ju i Plus och får en Polarbrödsmacka + en skvätt juice.
Poängen används med fördel på longhaul i premium kabiner. Men som du själv noterat är det inte alltid helt lätt med kort framförhållning.

Allt beror på hur mycket poäng du har, har du mer än du kan göra av med kan du ju alltid boka business för poäng.
Måste du köpa resan kan billigaste go vara bra och sedan bjuda på uppgradering men du riskerar att bli kvar i go då om det är fullt eller andra bjuder mer.
2 betalda longhaul med sas i Business är ungefär vad som behövs för EBG.
 
Toppen