Tycker detta böjar bli rätt intressant nu....
Tråden handlar om huruvida det är svårt eller enkelt att bli EBG. Jag tolkar det som att många här anser att det inte alls är svårt utan snarare för enkelt att bli EBG. Detta kan man också läsa om i diverse andra trådar om hur urvattnat EuroBonus nu blivit och hur trångt det är i alla lounger med alla som är EBG nu. Vissa vill t.o.m ha en egen diamond lounge för att slippa EBG. Men när jag säger att ett sätt att inte urvattna EBG så mycket är att ta bort alla gratiskort. Då verkar man här tycka att det är helt fel väg att gå. Så tydligen anser merparten att det ska bli mycket svårare att få EBG. Helst skall nivån ligga där EBD ligger idag. Bara man behåller möjligheten att få ett EBG utan krav från en kompis eller kunna köpa ett billigt på blocket. För mig går denna ekvation inte ihop alls.
Jag vidhåller att, och även att SAS själva anser, att EBG+ är ett sätt att premiera de kunder man har som ofta nyttjar den tjänsten som man tillhandahåller. I den premien ingår vissa bekväma parametrar som FT etc. Att ge bort dessa premier anser iaf jag är fel.
Till sist så tycker inte jag att det är lätt att bli EBG+. Givetvis då give aways undantaget. Att kräva 45 resor för guld är inte en låg nivå. Reser man 45 resor så reser man mycket. Det finns dom som tycker att 10 resor är mycket och det finns dom som tycker att 100 resor är lite. Men nog är 45 resor rätt mycket för gemene man. Och om någon vill resa 4st long hauls för att uppnå en status på poäng istället så kan man nog anse att även denne reser rätt mycket.
Mina 5 cent i denna diskussion är att nivån för att uppnå status är tillräckligt hög. Men att kunna ge bort alternativt köpa på blocket är helt fel.
Nu tar jag nyårsledigt och önskar er alla ett Gott Nytt År.