Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

FF#1

Medlem
Jag måste nog plöja igenom dina inlägg och lära mig dina knep. :)

Enkel sammanfattning:

Plus istället för go när det är prisvärt, skiljer oftast bara någon 100 lapp och ger flexibilitet och massa poäng.

Uppgradera long haul Go tjänsteresan med plusgrade, när det inte gick att motivera dyrare biljett ger ett bra tillskott...

åka C inrikes med travelpass klippkort ca 20 legs per år är både prisvärt (oftast) och effektivt sätt att tjäna poäng.
LLA-ARN eller vice versa för 1600 i full flex med kort varsel är billigt jämfört med vad en Go/Plus kostar med någon dags varsel i rusningstid....

Amex Elite ger den sista boosten för att klara det utan att tvingas till ett Milage Run på slutet av året...
I år så slapp jag även saker som att tex åka till Göteborg via Köpenhamn och Berlin och liknande saker som jag har tagit mig till för att skarva de sista poängen tidigare år... :)
 

DBn

Medlem
Jag är näst intill 100 % säker på att en person som får ett guldkort och sedan aldrig flyger inte kostar några större pengar...

Jag vet att detta uttalande syftar på mitt tidigare inlägg om att jag tycker man borde ta bort "ge bort ett kort" erbjudandet. Det är ju givetvis så att dom som får dessa kort kommer att resa. I alla fall någon gång. Annars hade man inte bett om att få bli EBG från första början.

Sedan med lite snabb huvudräkning så om dessa 35000 som får sitt kort gratis bara besöker loungen en endaste gång under sin period och man då tar med sig en käraste och ett barn så blir det nästan 120.000 loungebesök bara på ett år. Om kostnaden för varje besök är 40kr så blir det över 4 miljoner bara på dessa gratiskort. Jag tycker det är helt fel att ha kvar denna kostnad och sedan utreda huruvida man ska ha en duk eller inte i SAS plus.

Nu undrar många var jag fått den siffran ifrån. 35000 gratiskort. Jo den kommer från en kontakt jag har.
5000 EBP ger ett diamond
dessa 5000 ger ett gold (detta är det värsta av allt. En give away ger i sin tur bort ännu ett)
25000 "riktiga" EBD ger ett gold
summa 35000 give aways

Ovanstående skall väl ses som något obekräftade men tror inte sanningen ligger så långt ifrån.
 

seat56f

Medlem
Sedan med lite snabb huvudräkning så om dessa 35000 som får sitt kort gratis bara besöker loungen en endaste gång under sin period och man då tar med sig en käraste och ett barn så blir det nästan 120.000 loungebesök bara på ett år. Om kostnaden för varje besök är 40kr så blir det över 4 miljoner bara på dessa gratiskort.

Om 120000 loungebesökare gör en enda resa med SAS istället för en konkurrent, för att man nu har guldkortet, till ett snittpris på 400kr efter skatter/avgifter, så är det 48 miljoner i intäkter.
 

palmen

Moderator
Om 120000 loungebesökare gör en enda resa med SAS istället för en konkurrent, för att man nu har guldkortet, till ett snittpris på 400kr efter skatter/avgifter, så är det 48 miljoner i intäkter.
Exakt, man ska inte bara titta på utgifter utan även vilka intäkter det kan generera.
Om en person får ett guldkort och då väljer SAS istället för Norwegian på en resa där SAS har en marginal på 250 kronor på biljetten och får dra av 40 kronor för loungebesöket så är det fortfarande bättre än att de åker med Norwegian skulle jag tro.
 

DBn

Medlem
Om 120000 loungebesökare gör en enda resa med SAS istället för en konkurrent, för att man nu har guldkortet, till ett snittpris på 400kr efter skatter/avgifter, så är det 48 miljoner i intäkter.

Om så är fallet så är ju allt ett guldläge för SAS. Så varför inte ge guld till alla vid första biljetten?

Jag tror faktiskt att SAS inte säljer fler flygresor pga detta. Det är dock min högst personliga åsikt.
 

palmen

Moderator
Om så är fallet så är ju allt ett guldläge för SAS. Så varför inte ge guld till alla vid första biljetten?

Jag tror faktiskt att SAS inte säljer fler flygresor pga detta. Det är dock min högst personliga åsikt.
För att alla personer reser inte med SAS 1 gång, vissa reser 44 gånger utan att bli guld också.
Det är nog inte helt dumt dock att folk som gör sin första resa med SAS longhaul får en gratis uppgradering till plus någon gång (om det finns mycket plats där), de kommer komma ihåg detta och rapportera till sina vänner om hur SAS gratis uppgraderade dom till första klass på flyget och hur lyxigt det var. Med största sannolikhet bokat de också med SAS på nästa resa.

Är helt övertygad om att hyrbilsfirmor gör på detta sätt, hyrde bil för första gången med Avis och hade bokat någon "lagom" stor bil men fick en ordentlig uppgradering till en "lyx-bil" istället som hade alla tänkbara finesser inbyggda och var mer som en pansarvagn på vägen. Ni kan ju gissa om jag hyrde med Avis nästa gång eller om jag valde en konnkurrent.

Mitt guldkort har jag givit till samma person 2 år på raken och som nu flyger en hel del med SAS och mig veterligen klarar guld på egen hand (eventuellt även Diamond).
 

DBn

Medlem
Tycker detta böjar bli rätt intressant nu....

Tråden handlar om huruvida det är svårt eller enkelt att bli EBG. Jag tolkar det som att många här anser att det inte alls är svårt utan snarare för enkelt att bli EBG. Detta kan man också läsa om i diverse andra trådar om hur urvattnat EuroBonus nu blivit och hur trångt det är i alla lounger med alla som är EBG nu. Vissa vill t.o.m ha en egen diamond lounge för att slippa EBG. Men när jag säger att ett sätt att inte urvattna EBG så mycket är att ta bort alla gratiskort. Då verkar man här tycka att det är helt fel väg att gå. Så tydligen anser merparten att det ska bli mycket svårare att få EBG. Helst skall nivån ligga där EBD ligger idag. Bara man behåller möjligheten att få ett EBG utan krav från en kompis eller kunna köpa ett billigt på blocket. För mig går denna ekvation inte ihop alls.

Jag vidhåller att, och även att SAS själva anser, att EBG+ är ett sätt att premiera de kunder man har som ofta nyttjar den tjänsten som man tillhandahåller. I den premien ingår vissa bekväma parametrar som FT etc. Att ge bort dessa premier anser iaf jag är fel.

Till sist så tycker inte jag att det är lätt att bli EBG+. Givetvis då give aways undantaget. Att kräva 45 resor för guld är inte en låg nivå. Reser man 45 resor så reser man mycket. Det finns dom som tycker att 10 resor är mycket och det finns dom som tycker att 100 resor är lite. Men nog är 45 resor rätt mycket för gemene man. Och om någon vill resa 4st long hauls för att uppnå en status på poäng istället så kan man nog anse att även denne reser rätt mycket.

Mina 5 cent i denna diskussion är att nivån för att uppnå status är tillräckligt hög. Men att kunna ge bort alternativt köpa på blocket är helt fel.

Nu tar jag nyårsledigt och önskar er alla ett Gott Nytt År.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Tycker detta böjar bli rätt intressant nu....

Tråden handlar om huruvida det är svårt eller enkelt att bli EBG. Jag tolkar det som att många här anser att det inte alls är svårt utan snarare för enkelt att bli EBG. Detta kan man också läsa om i diverse andra trådar om hur urvattnat EuroBonus nu blivit och hur trångt det är i alla lounger med alla som är EBG nu. Vissa vill t.o.m ha en egen diamond lounge för att slippa EBG. Men när jag säger att ett sätt att inte urvattna EBG så mycket är att ta bort alla gratiskort. Då verkar man här tycka att det är helt fel väg att gå. Så tydligen anser merparten att det ska bli mycket svårare att få EBG. Helst skall nivån ligga där EBD ligger idag. Bara man behåller möjligheten att få ett EBG utan krav från en kompis eller kunna köpa ett billigt på blocket. För mig går denna ekvation inte ihop alls.

Jag vidhåller att, och även att SAS själva anser, att EBG+ är ett sätt att premiera de kunder man har som ofta nyttjar den tjänsten som man tillhandahåller. I den premien ingår vissa bekväma parametrar som FT etc. Att ge bort dessa premier anser iaf jag är fel.

Till sist så tycker inte jag att det är lätt att bli EBG+. Givetvis då give aways undantaget. Att kräva 45 resor för guld är inte en låg nivå. Reser man 45 resor så reser man mycket. Det finns dom som tycker att 10 resor är mycket och det finns dom som tycker att 100 resor är lite. Men nog är 45 resor rätt mycket för gemene man. Och om någon vill resa 4st long hauls för att uppnå en status på poäng istället så kan man nog anse att även denne reser rätt mycket.

Mina 5 cent i denna diskussion är att nivån för att uppnå status är tillräckligt hög. Men att kunna ge bort alternativt köpa på blocket är helt fel.

Nu tar jag nyårsledigt och önskar er alla ett Gott Nytt År.
Säg så här då. Om du höjer gränserna för Diamond (vilket är högst rimligt), hur många kommer då falla bort från möjligheten att ge bort ett extrakort? Sannolikt ganska många. De få som är kvar kanske då kan få behålla detta som en förmån för att man reser mycket och ofta med SAS? Logiskt?
 

FF#1

Medlem
Finns nog alla varianter....

Första guldkortet gavs till en kompis som bara flög massa fulflyg typ Pegasus till Sharam el Sunk...via Istanbul med 8h lay over.... Urk!

Omvände han totalt, vart helt såld på att upptäcka Europa med SAS tillsammans med flickvän och kompisar. Han gjorde 124 segment på SAS andra året när han skulle kvala om. Han fick Diamond på egen hand och flickvän plus två av hans kompisar flög in egna guld... Så totalt genererade nog ringarna på vattnet över 200 segment som inte skulle ha kommit SAS till godo det året. I år, går de alla 4 på poäng så det blir inte lika många segment men desto dyrare biljetter. borde nästan skriva en story till Sas ombord tidning om detta.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Men nog är 45 resor rätt mycket för gemene man. Och om någon vill resa 4st long hauls för att uppnå en status på poäng istället så kan man nog anse att även denne reser rätt mycket.
Jag håller med dig att 45 segments (ej 45 resor) per år är ganska många.
Den person som reser 45 korta flygningar flyger visserligen oftare än den som flyger 8 långa flygningar, men inte nödvändigtvis reser/flyger längre.

Kalkyl:

Stockholm-Norden: ca 200 - 600 miles
Stockholm-Europa: ca 500 - 1.000 miles (om vi inte räknar med leisure destinationer som Las Palmas, Thessaloniki osv)
Norden-Nordamerika/Asien: ca 3.700 - 5.600 miles

Säg att flygningar inom Norden/Europa är 600 miles per flight och 4.500 miles per flight på long haul flygningar i genomsnitt.
  • 600 miles x 45 flights = 27.000 miles
  • 4.500 miles x 8 flights = 36.000 miles

Som @palmen och andra har visat, det finns bättre/enklare/billigare sätt att uppnå EuroBonus Gold. Så på det viset är det inte så svårt att uppnå den nivån.

Sedan om det sättet passar för en eller ej är en annan diskussion.
Alla har olika förutsättningar. Många kan inte ta en long weekend till Hong Kong eller Los Angeles.
 
Toppen