Tänker man med plånboken så är det svårt att flyga ihop status. EB-programmet är ju konstruerat för att "uppmuntra" till lite dyrare biljetter som ger mer poäng. Väljer man dyrare biljetter så tjänar man snabbt ihop till status jämfört med att producera legs. För egen del reser jag alltid SAS PLUS. Det ger mig den önskade flexibiliteten att boka om samt om något händer som medför avbokning, så har jag pengarna åter. Se det gärna som en reseförsäkring. Åker man GO så är ju startavgiften per ombokat ben 500:- plus kostnaden för den biljettklass som finns tillgänglig. PLUS-biljetten är allt från några hundringar till en tusenlapp dyrare, beroende på när man bokar (lång eller kort framförhållning)
Tips för Dig som önskar resa ihop status:
1. Kolla upp vad resan till ditt resmål kostar i GO resp PLUS. Dividera sedan poängintjäningen med kostnaden så ser du vilken utväxling (poäng/krona) du får. Välj därefter bokningsklass efter förutsättningarna men ha alltid i åtanke att snålheten bedrar visheten.
2. Kolla olika reseerbjudanden under perioden januari-mars (flygbolagens lågperiod), gärna 4-6 månader i förväg. Jämför också kostnaden mellan direktresa och resa med en mellanlandning. Exempel: Berlin direkt från Stockholm T/R ger 3000 EB-poäng (3750 för EBG) i PLUS till en kostnad om ca 3000 kr medan resan till Berlin via Köpenhamn ger 4500 EB-poäng (5630 för EBG) till en kostnad om ca 3500 kr. 1500 poäng mer för en merkostnad om 500 kr är ju värt besväret.....
3. Förvisso så blir man halvvägs till EBG med AMEX Elite men man har också möjligheten att erhålla ett EBG från EBD eller EBP. Mina kriterier för att ge bort EBG är att det skall ges till en som reser hyggligt frekvent och dessutom undviker LCC-bolag i sitt resande. Sålunda har ett antal EBS fått en liten knuff framåt och klarar av att vidmakthålla status, bl a med hjälp av tipsen ovan