Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

jumbooze

Medlem
han har tidigare under minst 12 av de senaste 15 åren klarat EBG av rena farten men nu märks lägre intjäning och striktare policy av i slutresultatet så jag gav han ett EBG. Han har lovat att försöka optimera lite mer i år för att få behålla det... vi får se hur det går. Ska följa upp hans progress i halvtid. :)
Vilken miss, om enhörningen kommer även känd som Eurobonus 3.0 (dvs du måste se den för att tro på den) så hade han ju varit kandidat på EuroBonus Gold Life men nu får han börja om på 0 igen
 

fmansson

Medlem
Det är nog mer för att plusbiljetter är för billiga. A-klass åtminstone.
SAS kan inte tjäna några pengar på en som reser i A-klass (säg AGP-ARN), besöker tredjepartslounge och sen plockar ut lite godsaker i cafevagnen. Lägg därtill alla andra kostnader och ekvationen går inte ihop, inte en chans.
 

Dr. Miles

Expert
Den kostnade för FT och Lounge är ju inte svårt att lägga på en Plus biljett. Den kunden är ju mindre priskänslig än dom som jämför med Ryan och ev åker Go
Det är det de gör.
De införde SAS Plus Saver med lite billigare priser men resten av SAS Plus priser blev dyrare för resor inom Norden/Skandinavien.

Men antagligen kostnaden och folkets vilja att köpa dyrare biljetter stämmer inte överens så de tog bort Fast track och tillgång till tredjepartslounger på vissa flygplatser.
 

mha321

Medlem
SAS kan inte tjäna några pengar på en som reser i A-klass (säg AGP-ARN), besöker tredjepartslounge och sen plockar ut lite godsaker i cafevagnen. Lägg därtill alla andra kostnader och ekvationen går inte ihop, inte en chans.
De tjänar knappast pengar på de som flyger allra billigaste Go heller. Det ingår i revenue management... Det är normalt att gå back på vissa av passagerarna ibland.

Däremot kanske de har sålt för många biljetter i A-klass.

Säkert detta som också gör att man skapat Plus Saver för de billigaste Plus-klasserna. För många som faktiskt använde sig av det faktum att en Plusbiljett som var så billig att de ändå inte tjänade några direkta pengar på den ändå var avbokninsbar.
 

FF#1

Medlem
Vilken miss, om enhörningen kommer även känd som Eurobonus 3.0 (dvs du måste se den för att tro på den) så hade han ju varit kandidat på EuroBonus Gold Life men nu får han börja om på 0 igen

ja det är lite trist. Dock så har han inte klarat det10 år i rad, han har hoppat ner till Silver någon gång men alla utom senaste haft en boost med resande som har knuffat upp han till guld igen. Han vart just 60 och vi hoppades att han skulle få gold for life pga. det men icke sa nicke..
 

Rebel

Medlem
Det är det de gör.
De införde SAS Plus Saver med lite billigare priser men resten av SAS Plus priser blev dyrare för resor inom Norden/Skandinavien.

Men antagligen kostnaden och folkets vilja att köpa dyrare biljetter stämmer inte överens så de tog bort Fast track och tillgång till tredjepartslounger på vissa flygplatser.

Med den logiken borde ju Lounge ingå vid vanlig Plus biljett, inte Plus saver. Men det ingår ju inte vad jag förstår.Jag menar nu 3 part lounge för oss som flyger utanför Norden.
 

mha321

Medlem
Med den logiken borde ju Lounge ingå vid vanlig Plus biljett, inte Plus saver. Men det ingår ju inte vad jag förstår.Jag menar nu 3 part lounge för oss som flyger utanför Norden.
Det finns en viss logik i det.

Det var väl precis så det funkade när man hade Business (allt ingick), Economy Extra (lite bättre på flyget, men inte på marken) och Economy.

Innan man gjorde förenklingen till Go/Plus, som nu har blivit krångligare än det var tidigare med massor med kombinationer.
 

Nystrom

Medlem
Tänker man med plånboken så är det svårt att flyga ihop status. EB-programmet är ju konstruerat för att "uppmuntra" till lite dyrare biljetter som ger mer poäng. Väljer man dyrare biljetter så tjänar man snabbt ihop till status jämfört med att producera legs. För egen del reser jag alltid SAS PLUS. Det ger mig den önskade flexibiliteten att boka om samt om något händer som medför avbokning, så har jag pengarna åter. Se det gärna som en reseförsäkring. Åker man GO så är ju startavgiften per ombokat ben 500:- plus kostnaden för den biljettklass som finns tillgänglig. PLUS-biljetten är allt från några hundringar till en tusenlapp dyrare, beroende på när man bokar (lång eller kort framförhållning)

Tips för Dig som önskar resa ihop status:
1. Kolla upp vad resan till ditt resmål kostar i GO resp PLUS. Dividera sedan poängintjäningen med kostnaden så ser du vilken utväxling (poäng/krona) du får. Välj därefter bokningsklass efter förutsättningarna men ha alltid i åtanke att snålheten bedrar visheten.
2. Kolla olika reseerbjudanden under perioden januari-mars (flygbolagens lågperiod), gärna 4-6 månader i förväg. Jämför också kostnaden mellan direktresa och resa med en mellanlandning. Exempel: Berlin direkt från Stockholm T/R ger 3000 EB-poäng (3750 för EBG) i PLUS till en kostnad om ca 3000 kr medan resan till Berlin via Köpenhamn ger 4500 EB-poäng (5630 för EBG) till en kostnad om ca 3500 kr. 1500 poäng mer för en merkostnad om 500 kr är ju värt besväret.....
3. Förvisso så blir man halvvägs till EBG med AMEX Elite men man har också möjligheten att erhålla ett EBG från EBD eller EBP. Mina kriterier för att ge bort EBG är att det skall ges till en som reser hyggligt frekvent och dessutom undviker LCC-bolag i sitt resande. Sålunda har ett antal EBS fått en liten knuff framåt och klarar av att vidmakthålla status, bl a med hjälp av tipsen ovan
 
Toppen