SAS definierar en frekvent resenär som en person som reser minst 5 resor per år. Det är ju då rimligt att de sätter sina statusnivåer utifrån denna definition. Uppnår man detta så blir man EBS.
Om man skulle ställa den här definitionen mot medelskandinavens resemönster så tror jag faktiskt att det är en stor majoritet som inte kommer upp till detta. Jag baserar detta antagande på min bekantskapskrets, som är ganska varierad, där de flesta inte skulle nå upp till silvernivå.
Sedan har vi dem som har lite tjänsteresor också. De kommer upp till lite högre nivåer, några kanske skulle klara guldnivå.
Till sist har vi dem som reser 2-3 gånger i månaden, t ex jag. Jag är medveten om att jag är långt ifrån den mest frekventa resenären på det här forumet, men jag tycker inte att den jämförelsen alls är relevant. Och det tror jag faktiskt inte heller att SAS tycker.
Mina 50 legs, eller mer, per år (hälften med SAS) överstiger med råge vad en medelskandinav reser på ett år.
Jag flyger mest långdistans, men jag tycker faktiskt inte att det är så himla enkelt som vissa gör gällande. Visst rent tekniskt så är det inte svårt, men det är ansträngande och jag anser att jag har väl förtjänat både EBG och EBD de gånger jag lyckats klara det.
Om man har som mål att med sina resor att nå en viss status, så går det ju att optimera resandet utifrån det syftet och då kanske man skulle kunna säga att det är "lätt" att nå en viss status, men så ser inte verkligeheten ut för de flesta.
Om jag får tycka något så ser jag de 20 000 poängen för ett AMEX kort som "fusk". I mina ögon så är det denna "förmån" som ev drar ner statusen på de olika nivåerna. Slopa detta och låt folk resa ihop sin status istället.
Med allt detta sagt så tycker jag faktiskt att SAS har lagt nivåerna rätt. Möjligen borde någon form av justering göras för dem som reser enbart inom norden eller Europa. Jag är inte avundsjuk på dem som måste kämpa sig igenom 90 legs på kort-/medeldistans varje år för att nå EBD.
Håller dock med om att skillnaden i förmåner mellan EBG och EBD borde vara lite större. Tycker kanske att det är ok att försämra lite för EBG för att åstadkomma detta men framför allt så bör man lägga på ett par nya EBD specifika saker bland förmånerna.
Jag vill också kommentera förmånen att skänka bort kort. Man får väl utgå från att de som får ett kort till skänks inte uppnår denna status genom sitt egna resande. Vad är det då som säger att de helt plötsligt, bara för att de fått ett kort med högre status, kommer att flyga ännu mer? Nej, de få gånger dessa kortmottagare skulle utnyttja någon av dessa statusförmåner ser jag inte som någon större fara för att programmet ska urholkas.