Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Å andra sidan har jag fått minst 2 personer att lägga om sitt resande till sas så de flyger in Ebg och oftast på dyra plus biljetter inom Sverige / Europa för den ena. De reste tidigare bara billigaste alternativet.

Samma här. Nuförtiden förstår ju dessutom även Miss Walter anledningen till varför vi ska vara SAS (eller iaf *A) trogna. Även om det innebär nån krona extra. I slutändan är det nog inte konstigt att SAS ökar andelen statusinnehavare - det är deras bästa konkuransfördel och den enda vägen till att vinna priskriget genom att vara prisvärdast.

Om det är svårt eller enkelt, jag flyger privat, som konsult och åt kund inrikes och inom europa (aldrig interkont). Hade 65 statusgrundande ben första året jag blev EBG och nu återkvalat med amex (ca 35 statusgrundande ben pg många poängresor). Tycker nog att flyga varannan vecka t/r med SAS är hyfsat mycket - kanske inte relativt BC dock.

Last edited:
Så, det är för enkelt att bli EBG (som jag förstår att du är) men för svårt att bli EBP (som du inte verkar vara)? o_O

Nej, läs vad jag skrev. Pandion har otydliga krav, inte för höga krav. Det har pratats om att man ska formalisera kraven för att bli Pandion, men vad jag vet har detta inte skett än. Jag är inte i närheten av Pandion. På den tiden jag reste som mest hade jag kanske kunnat nå EBP ifall SAS hade haft rutter som passade mitt resmönster.

Pandion har (är?) en nivå som faktiskt ger en hel del fördelar, framförallt i den mjuka servicen. Det är helt klart rätt att det ska vara svårt att nå dit men i gengäld får man ju ut något av det.

Jag blev själv förvånad. Jag sökte online och uppgav en inkomst (angav ett medel då jag jobbar extra och driver eget företag). De gjorde en UC och jag blev fick kortet hem direkt. Efter det hörde de av sig och ville se intyg på att jag hade lön för att "sätta min kreditgräns". Dock har jag gått över denna "gräns" så jag tvivlar på att den finns.
Jag hade också AmEx som student. Det var inga stora problem att få det vad jag minns. Vet dock inte riktigt vad de går på när de tittar på om man är kreditvärdig, för jag hade ingen superekonomi då.

Jag hade också AmEx som student. Det var inga stora problem att få det vad jag minns. Vet dock inte riktigt vad de går på när de tittar på om man är kreditvärdig, för jag hade ingen superekonomi då

OT (men andra gången det kommer upp) - har amex själv och knappast nån superekonomi. Minns att jag ringde in första månaden och frågade om ett köp för 25.000kr. De sa då att min gräns var max 20k tills första fakturan var betald. Gissar att om du inte har nån betalningsanmärkningar är det värt risken oavsett inkomst. De flesta som skaffar en så nischad och relativt dyr produkt vet nog vad de ger sig in på.

Vi här är nog jäkligt dåliga kunder ur sas ögon. Vi har exakt koll på när det är bra priser och maximerar både intjäning och uttag av poäng. Vi utnyttjar alla förmåner till fullo och klagar såfort det inte lever upp till kraven. Alla är inte som oss.

Ja, precis så. De som finns här på forumet är lite superusers, har mycket mer koll än gemene passagerare. Det är lätt för oss att ta oss upp i diverse statusnivåer, på både hotell, flygbolag och liknande.

Enklast att minska antalet EBG/EBD är väl om alla "ge bort ett kort"-erbjudanden tas bort. Min, visserligen högst personliga åsikt, är att detta är en förmån som är helt fel. Att ge bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger är helt fel. Och om man använder en snabb huvudräkning att säg 90% av alla som kan ge bort ett kort verkligen gör det så är det mååånga kort där ute som skulle kunnas tas bort.

Nej, det där är den bästa reklamen SAS kan göra. Jag gav min sambo ett silverkort, samtidigt som hon fick smaka på fördelarna med loungeaccess och liknande när vi var ute och flög. Det sålde in henne totalt på SAS, de premiumerbjudanden som finns osv. Den marknadsföringen hade hon inte kunna få på något annat sätt. Plötsligt hör jag mig själv säga att som hon säkert förstår så om jag behöver sticka på en mileagerun någon gång för att behålla mina förmåner så har hon säkert full förståelse nu, och jo, det hade hon sa hon. Hon kommer inte använda sitt silverkort särskilt mycket dock, hon flyger för det mesta med mig. Men när vi flyger så flyger vi SAS i första hand och Star Alliance i andra. SAS tjänar mycket på det där.

Sen tror jag det är viktigt att hålla koll på att lojalitetsprogrammet är inte till för oss resenärer. Det är till för flygbolaget. Det är samma sak med ICA-kortet, coop-kortet osv. Det är ett sätt att slänga lite ben till oss resenärer, som gör att vi spenderar mer hos just dem. Att nå status är ingen belöning för att man flugit med bolaget, det är ett sätt att mjölka resenärerna på mer pengar. Jag tror säkerligen att SAS har koll på resemönstret hos sina bäst betalande kunder och de kunder som de vill attrahera. Nu råkar vi inte finnas i det segmentet och det kan man tycka vad man vill om, och trivs man inte kan man ju alltid resa med andra bolag. Men som många har skrivit, vi sitter fast i vårt bonusprogram och mjölkas rejält på pengar. Kampen om de otrogna resenärerna som byter flygbolag lika ofta som kalsonger vinner inte SAS, men de frekventa resenärerna kan de vinna slaget om.

SAS definierar en frekvent resenär som en person som reser minst 5 resor per år. Det är ju då rimligt att de sätter sina statusnivåer utifrån denna definition. Uppnår man detta så blir man EBS.

Om man skulle ställa den här definitionen mot medelskandinavens resemönster så tror jag faktiskt att det är en stor majoritet som inte kommer upp till detta. Jag baserar detta antagande på min bekantskapskrets, som är ganska varierad, där de flesta inte skulle nå upp till silvernivå.

Sedan har vi dem som har lite tjänsteresor också. De kommer upp till lite högre nivåer, några kanske skulle klara guldnivå.

Till sist har vi dem som reser 2-3 gånger i månaden, t ex jag. Jag är medveten om att jag är långt ifrån den mest frekventa resenären på det här forumet, men jag tycker inte att den jämförelsen alls är relevant. Och det tror jag faktiskt inte heller att SAS tycker.

Mina 50 legs, eller mer, per år (hälften med SAS) överstiger med råge vad en medelskandinav reser på ett år.

Jag flyger mest långdistans, men jag tycker faktiskt inte att det är så himla enkelt som vissa gör gällande. Visst rent tekniskt så är det inte svårt, men det är ansträngande och jag anser att jag har väl förtjänat både EBG och EBD de gånger jag lyckats klara det.

Om man har som mål att med sina resor att nå en viss status, så går det ju att optimera resandet utifrån det syftet och då kanske man skulle kunna säga att det är "lätt" att nå en viss status, men så ser inte verkligeheten ut för de flesta.

Om jag får tycka något så ser jag de 20 000 poängen för ett AMEX kort som "fusk". I mina ögon så är det denna "förmån" som ev drar ner statusen på de olika nivåerna. Slopa detta och låt folk resa ihop sin status istället.

Med allt detta sagt så tycker jag faktiskt att SAS har lagt nivåerna rätt. Möjligen borde någon form av justering göras för dem som reser enbart inom norden eller Europa. Jag är inte avundsjuk på dem som måste kämpa sig igenom 90 legs på kort-/medeldistans varje år för att nå EBD.

Håller dock med om att skillnaden i förmåner mellan EBG och EBD borde vara lite större. Tycker kanske att det är ok att försämra lite för EBG för att åstadkomma detta men framför allt så bör man lägga på ett par nya EBD specifika saker bland förmånerna.

Jag vill också kommentera förmånen att skänka bort kort. Man får väl utgå från att de som får ett kort till skänks inte uppnår denna status genom sitt egna resande. Vad är det då som säger att de helt plötsligt, bara för att de fått ett kort med högre status, kommer att flyga ännu mer? Nej, de få gånger dessa kortmottagare skulle utnyttja någon av dessa statusförmåner ser jag inte som någon större fara för att programmet ska urholkas.

För att denna diskussion inte skall spåra ut för mycket, så är det viktigt att komma ihåg att alla har olika förutsättningar och behov, och därmed måste vi hålla oss civiliserade i diskussionen. Detta skriver jag som moderator.

Jag åkte ner från SAS EBG under senaste period som var Sept 15 till Aug 16. Det gör mig inte så mycket då jag hade nästan 2,5x kravet på Miles & More under 2016. De 10-12 legs jag flyger med SAS varje år är nästan alltid i SAS Plus, och med mitt schema som det är nu finns det inte en chans att jag åker en extra resa med SAS för att behålla mitt EBG. Jag skulle nog aldrig uppnå det utan AMEX i alla fall om inte SAS harmonierar priserna i SAS Business till nivåer som liknar det jag kan få hos Star Alliance och OneWorld Joint Ventures till USA. Då väljer jag gärna SAS Business med samma priser och villkor som stopover.

Jag kan ha åsikter på hur EuroBonus funkar idag, att det kan upplevas som relativt gynnsamt att få ihop EBG status. Men så länge reglerna är som dom är, kan jag bara gratulera de av våra medlemmar som kan optimera sitt resande för att uppnå detta till lägsta möjliga anskaffningskostnad.

SAS är inte ensamma om en hård konkurrens, men med Skandinavien eller kanske Norden som kärnmarknad. Jag tror att SAS idag har två syften med EuroBonus: differentiering mot Norwegian och skapa nya intäktsströmmar. Redan 2008 började SAS titta på det Lufthansa och United gjorde för att skapa intäkter och marginal från respektive Miles & More och Milage Plus.

Jag tror med en kommersiellt inriktat räv som Eivind Roald kommer vi se mer fokus på EuroBonus. Det som saknas är en IT-teknisk grundplatta där det går att bygga erbjudanden kopplat till medlemmarna.

Men jag tror i längden att status på alla program kommer kopplas till pengar som medlemmen genererar. Det är trots allt en vinstdrivande verksamhet vi talar om.

"Åtminstone om man gör det åt "fel håll", det köper jag. Bor du däremot en bit bort i rätt riktning, så blir det snarare enklare eftersom många fare rules från SAS ju ger dig gratis anslutning och du får på det sättet fler segment och poäng".

Vad menas med detta? Jag utgår från Kalmar med anslutningsflyg. Får alltid lägga på ca 1200kr på biljetten från Arlanda om jag ska flyga från Kalmar så jag antar jag bor i fel riktning.

"Åtminstone om man gör det åt "fel håll", det köper jag. Bor du däremot en bit bort i rätt riktning, så blir det snarare enklare eftersom många fare rules från SAS ju ger dig gratis anslutning och du får på det sättet fler segment och poäng".

Vad menas med detta? Jag utgår från Kalmar med anslutningsflyg. Får alltid lägga på ca 1200kr på biljetten från Arlanda om jag ska flyga från Kalmar så jag antar jag bor i fel riktning.
Malmö (Sturup flygplats) är i rätt rikting på longhaul. Härifrån kan man ofta få en longhaulresa för mindre antal svenska kronor än danska kronor om man reser ut ifrån Köpenhamn Kastrup istället. T ex kan Malmö - Stockholm - Köpenhamn - Tokyo vara billigare än Köpenhamn - Tokyo.

Nej, läs vad jag skrev. Pandion har otydliga krav, inte för höga krav. Det har pratats om att man ska formalisera kraven för att bli Pandion, men vad jag vet har detta inte skett än.

Nope. Fortsatt top secret. Have to kill you if I tell you.

Pandion har (är?) en nivå som faktiskt ger en hel del fördelar, framförallt i den mjuka servicen. Det är helt klart rätt att det ska vara svårt att nå dit men i gengäld får man ju ut något av det.
Hmm... etter tre år som EBP tviler jeg litt på dette. Det er minimale forskjeller på hard product opp fra gullnivå, og fortsatt heter det "Star Alliance Gold, Pandion status" på de fleste EBP websider. Jeg mener at gull er en nødvendighet for oss som reiser mye, men alt over er egentlig ikke verdt ekstra kostnad/innsats.
Myke EBP-fordeler er også noe tvilsomt, siden man i praksis kun oppnår Pandion hvis man reiser på de dyreste og mest fleksible billettklassene. Så ekstra fleksibilitet på booking/rebooking samt alt det andre er stort sett ikke brukt. Det eneste som er virkelig nyttig, er når "shit happens". Da får man alltid superprioritet og blir satt på første mulige connection uten spørsmål, og det er gull verdt (pun intended)
EuroBonus er som nevnt en måte å lokke folk til å reise mer med SAS, eller i alle fall bruke Eurobonus programmet mer. Pandion er en helt annen greie. Programmet og opptakskrav er hemmelig, og dermed har det minimal effekt for å lokke til mer reising. I stedet er dette en premiering av de som allerede reiser farlig mye på SAS metall. Svartkortet med sølvmåsen er fint å brife med, men jeg kommer ikke til å savne det når det forsvinner. Ikke mye i alle fall.
Så on topic: Pandion er IKKE for lett å oppnå :oops:

Jag gör kanske 10-12 leg om året inom Norden och 2-3 leg inom Europa per år. Som mest under en period och då har jag haft eurbonus sedan 2008 har jag skrapat ihop 22,500 statusgrundande poäng. Flest antal leg på ett år har för mig varit 24.

Jag är inte ute efter guld, inte att jag bokar dyra biljetter eller satsar ordentligt. Jag bokar bara Sas plus så har jag nästintill samma förmåner som guld.

Däremot önskar jag ett tillägg på EBS som jag är och det är att man får en priotagg på sina incheckade bagage. Lounge nyttjar jag aldrig med EBS kortet då jag aldrig flyger SAS Go uta bokar alltid i SAS plus.

Guldkort kan jag enkelt få har jag sett men det kostar
mig 50,000:-.

Business class och två turer till hong kong så har jag guldkort men som sagt, vad ska jag med det till när jag ändå får samma förmåner med sas plus nästan?

Jag saknar bara priotagg så mina väskor kommer ut bland de första som när vi flög emirates business, väskorna var bland de första i bangkok och i oslo.

Toppen