Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Sorry, kan inte låta bli att dela med mig - 11038 kr för mig.
AMEX 4000 kr
SAS Plus till Miami/Chicago 5438 kr (extra poäng för rerouting)
SAS Go till Washington 1600 kr, köpt här på forumet
45500 poäng
Det är just pga detta som det behövs större differentiering mellan EBG o EBD. Jag lägger kanske 150k per år på SAS och vi får i princip ut lika mycket.

Så, det är för enkelt att bli EBG (som jag förstår att du är) men för svårt att bli EBP (som du inte verkar vara)? o_O
Jag tror att @agehall syftar på att EBP inte har någon klar definition på vad som krävs för att bli det, därmed är det svårt att veta vad man ska göra för att bli EBP. Om man maximerar sin intjäning är det väldigt enkelt att bli EBG, sen att 99,99% av alla som reser med SAS inte gör den prioriteringen i livet att på enklast sätt flyga in ett EBG är en helt annan sak. Det är fortfarande enkelt om man vill och prioriterar det.

Att skriva saker som att "det är svårt att inte nå guld" och att "man gör seriöst fel", "man behöver verkligen inte resa mycket" osv för att nå EBG det tycker jag är att raljera.
Som jag skrev ovan, tror mer det handlar om vad man prioriterar i livet än om det är enkelt/svårt att bli EBG.
Att få guldstatus på 3 resor som kostar 2500 kronor styck samt ett kreditkort som kostar 4000 kronor är enligt mig väldigt enkelt. Det kräver dock en del uppoffring när man måste göra 3 longhaul på ett år vilket de flesta "familjer" inte gör på sin semester. Det betyder dock inte att det är svårt enligt mig, snarare att det finns viktigare saker i livet att prioritera för många.

Tittar man på det program som är absolut enklast att bibehålla sin guldstatus med (som jag känner till) så är det Aegean. För att återkvala till guld räcker det med att åka på en semester till Grekland med Aegean under sommaren (man måste göra en mellanlandning för att få totalt 4 legs). Utöver det räcker det med att göra en longhaul med SAS till Hong Kong, Tokyo eller västkusten i USA. Detta går att få för ca 4000 kronor (1500 + 2500 kronor).
Flyger man istället med billigaste SAS plus till Los Angeles/San Francisco/Tokyo/Hong Kong behöver man inte ens 4 flighter med Aegean för att bli guld. En sådan flygbiljett kostar från ca 5000 kronor .
Jämför man då detta med Eurobonus Guld så är det mycket svårare att nå Eurobonus Guld än Aegean Guld, det är dock lätt i båda fallen om man prioriterar att flyga in ett guld enligt min mening.

Hur vida det är lätt eller svårt beror så mycket på resmönster, och jag upplever fortfarande att longhaul premieras här. För 1 månad sedan sedan bokade jag den "billigaste" biljetten från Stockholm till Köpenhamn, med en veckas framförhållning. Den kostade mig cirka 2900:- enkel väg. Samma kväll hade SAS kampanj på till någon longhauldestiantion för samma summa. Poängintjäning för mig var 940p mot 11250p (med 25% bonus) för kampanjdestinationen. Är det rimligt?

Jag förvånas över att SAS fortfarande har ett program som saknar koppling till såväl spend som till SAS-metall.

Jag tycker att EBG ligger på en rimlig nivå, utifrån ett resmönster inom Skandinavien/Europa. Det finns många på dessa sträckor som når upp till EBG på segment, och inte poäng. Det talar för att det krävs en del, om man flyger på billigaste ekonomibiljett. Och jag måste säga att det är för dessa som förmånerna blir värda något. Om man varannan vecka gör en inrikes t&r, så kan jag förstå att man får företräda på väntelistor och kan gå i Fast track. Det är en rimlig motprestation för att vara SAS troget.
Om kalkylen för EBG istället bygger på några longhaul i Business för att leva "det lyxiga livet" med lounge och fast track, så är jag mer skeptiskt. Men det spelar samtidigt ingen roll. Dels blir det ingen ökad belastning på dessa och dels ingår det redan i priset. Vad skall man i detta fall med EBG till?

Med det sagt tycker jag fortfarande att EBD borde hottas upp. Jag tycker inte att nivån måste upp i miles för detta, men den borde knytas till ett metall-krav. Fler förmåner kopplade till just SK-metall är också en bra idé för att skapa incitament. Med förmåner kopplade till SK-metall menar jag sådana som courtesy upgrade och fri dryck i Go, där förmånen bara är valid om du flyger på SK-metall. Upgrade vouchers vore en annan sådan.

Om man bara har minsta intresse så får det ändå inte anses speciellt svårt.

Mitt första Guld fick jag, som student, ungefär så här:
Amex Elite 20k
En resa CPH-PVG bokad under kampanj för ca 4k t/r. Uppgraderade denna resa med Optiontown till Business för ca 3k per leg. (Idag kan du använda dina intjänade poäng från ditt Elite-kort för att uppgradera med Plusgrade istället och därmed ca 0:- för samma uppgradering)
Lägg sen på 2 weekends MMX-ARN så är man i mål.
Nyfiken fråga, hur lyckades du få Amex under studenttid?

Har själv inte vågat ansöka, men med en inkomst 3 månader om året och resten fulltidsstudier(CSN) så antar jag att jag icke kan få det :p

Nyfiken fråga, hur lyckades du få Amex under studenttid?

Har själv inte vågat ansöka, men med en inkomst 3 månader om året och resten fulltidsstudier(CSN) så antar jag att jag icke kan få det :p
Jag blev själv förvånad. Jag sökte online och uppgav en inkomst (angav ett medel då jag jobbar extra och driver eget företag). De gjorde en UC och jag blev fick kortet hem direkt. Efter det hörde de av sig och ville se intyg på att jag hade lön för att "sätta min kreditgräns". Dock har jag gått över denna "gräns" så jag tvivlar på att den finns.

Med det sagt tycker jag fortfarande att EBD borde hottas upp. Jag tycker inte att nivån måste upp i miles för detta, men den borde knytas till ett metall-krav. Fler förmåner kopplade till just SK-metall är också en bra idé för att skapa incitament. Med förmåner kopplade till SK-metall menar jag sådana som courtesy upgrade och fri dryck i Go, där förmånen bara är valid om du flyger på SK-metall. Upgrade vouchers vore en annan sådan.
Ja, men vad vet vi egentligen om EBG/EBDs intjäningsmönster? Du säger att det ska till metallkrav. Men hur vet vi att detta verkligen är ett problem i sig? Jag tror t.ex. att de allra flesta med högre status på SAS klarar det på andra grunder (inkl. AMEX och SAS-flygningar).

Courtesy upgrade och fri dryck i Go är inte värt något för mig då jag sedan några år tillbaka inte flyger i lägre klasser. Däremot är jag helt med dig på att förmånerna ska kopplas till flygande på SAS. För att så ska kunna bli fallet måste antalet guld- och/eller diamantmedlemmar minska. Och det kan rimligtvis endast göras genom höjda krav. Jag är tveksam till att metallkravet duger för detta.

Ja, men vad vet vi egentligen om EBG/EBDs intjäningsmönster? Du säger att det ska till metallkrav. Men hur vet vi att detta verkligen är ett problem i sig? Jag tror t.ex. att de allra flesta med högre status på SAS klarar det på andra grunder (inkl. AMEX och SAS-flygningar).

Courtesy upgrade och fri dryck i Go är inte värt något för mig då jag sedan några år tillbaka inte flyger i lägre klasser. Däremot är jag helt med dig på att förmånerna ska kopplas till flygande på SAS. För att så ska kunna bli fallet måste antalet guld- och/eller diamantmedlemmar minska. Och det kan rimligtvis endast göras genom höjda krav. Jag är tveksam till att metallkravet duger för detta.

Enklast att minska antalet EBG/EBD är väl om alla "ge bort ett kort"-erbjudanden tas bort. Min, visserligen högst personliga åsikt, är att detta är en förmån som är helt fel. Att ge bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger är helt fel. Och om man använder en snabb huvudräkning att säg 90% av alla som kan ge bort ett kort verkligen gör det så är det mååånga kort där ute som skulle kunnas tas bort.

Enklast att minska antalet EBG/EBD är väl om alla "ge bort ett kort"-erbjudanden tas bort. Min, visserligen högst personliga åsikt, är att detta är en förmån som är helt fel. Att ge bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger är helt fel. Och om man använder en snabb huvudräkning att säg 90% av alla som kan ge bort ett kort verkligen gör det så är det mååånga kort där ute som skulle kunnas tas bort.
Ja, det är också ett alternativ. Men å andra sida, vad är det för skada om man ger bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger? Dessa personer kommer ju inte heller att utnyttja fördelarna, t.ex. lounge och fasttrack eftersom de inte flyger. Eller missar jag något?

Toppen