Axel55 skrev:Men för vanliga dödliga människor med 5-6 veckors semester per år, varav 3-4 normalt sett utnyttjas under sommaren och som inte reser i jobbet är det inte så enkelt som ni vill få det att låta. Ska man åka en long haul under sommarsemestern (3-4v) och sedan en till på sin andra semester över julen (2-3v) blir det svårt att åka ytterligare en long-haul inom loppet av ett år (tänk på att många fortfarande tycker att det är jobbigt att resa >6h enkel väg för en weekend). Detta ger dryga 12,000 poäng. Säg sedan att du reser "mycket" privat och har 8 weekendresor/kortare europaresor under samma år, allt med SAS (vilket inte heller är särskilt troligt).Klicka för att utvidga...
SAS_CPH_Lounge skrev:I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med Lufthansa osvKlicka för att utvidga...
agehall skrev:Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.Klicka för att utvidga...
Åtminstone om man gör det åt "fel håll", det köper jag. Bor du däremot en bit bort i rätt riktning, så blir det snarare enklare eftersom många fare rules från SAS ju ger dig gratis anslutning och du får på det sättet fler segment och poäng.Cristoffer Cedergren skrev:Särskilt inte när man bor 30 mil från ArlandaKlicka för att utvidga...
agehall skrev:Du behöver 25k utöver AmEx Elite. Då behöver du flyga ca 6000 miles i business (enkel väg) för att få 200% * 6000 * 2 = 24k. Om du tex flyger ARN-FRA-SEA så kan du få det. (Säger inte att just den rutten är den mest kostnadsoptimala dock!)Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag har inte direkt sagt att EBS reser för lite, men jag har länge hävdat att det är på tok för enkelt att uppnå EBG. Jag hade hellre sett en nivå som är svår att uppnå men som ger förmåner. Den finns ju till viss del genom Pandion, men det har ju varit väldigt otydliga mål för hur man når dit. Situationen vi har nu där EBG är skiteneklt att nå och EBD kräver en liten ansträngning och skillnaden mellan dessa två är ganska liten är inte så bra. Många frågar sig varför de ska fortsätta flyga ihop EBD och inte bara nöja sig med EBG. Jag tror vi kommer att fortsätta se EBG minska i värde för att öka skillnaden mellan EBG och EBD.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag anar en viss bitterhet här. Jag har helt klart inte raljerat över att man måste resa 45+ legs med SAS för att resa mycket - det var ett förslag jag framförde för att SAS skulle kunna göra EBD mer värdefullt för de som faktiskt når det.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Men EuroBonus, liksom övriga lojalitetsprogram i flygbranchen, riktar sig i första hand till frekventa resenärer. Och om man reser mindre än en gång i månaden t/r i snitt så kan man knappast kalla sig frekvent.Och SAS har ju dessutom en modell som är precis anpassad till det resande du listar oven. Nämligen EBS. Som ger tillgång till Lounge och FastTrack under just de perioder du talar om för huvudsakligt resande (och extra baggage).Klicka för att utvidga...
Axel55 skrev:Jag känner många som reser med jämna mellanrum och inte är i närheten av guld (som du säkert vet är SAS inte enda aktören på marknaden och många väljer biljetter efter plånboken).Klicka för att utvidga...
Axel55 skrev:Kanske är relationen av poäng på longhaul jämfört med europaresor för låg hos SAS? Det kan jag tycka i många fall. Som exempel kostar en europabiljett som jag ofta bokar med något sämre framförhållning mellan 25%-100% (1,500-3,000 t/r) av priset för en long haul (3,000-6,000 t/r) (där jag ofta har bättre framförhållning). Poängintjäningen är 1/6 (eller ännu lägre beroende på mellanlandningar). Reser man bara i Europa är det svårt att nå EBG. Reser man bara longhaul är det enklare. Alla anpassar inte sitt flygande för att nå nivåerna men vissa av dessa kanskeändå reser "mycket".Klicka för att utvidga...
SAS definition på frekventa resenärer motsvarar silverstatus. Detta kommer från SAS själva (finns gott om presentationer på detta). På BC har vi nog i regel en något högre ribba.Axel55 skrev:Det mönster jag lade upp som når halvvägs till EBG är över en resa i månaden, är man frekvent först om man gör det dubbla (och faktiskt når EBG)?Klicka för att utvidga...
Sorry, kan inte låta bli att dela med mig - 11038 kr för mig.Cristoffer Cedergren skrev:Att återkvalificera till EBG kostar mig ca 22000 kr år 2017Klicka för att utvidga...
Det är just pga detta som det behövs större differentiering mellan EBG o EBD. Jag lägger kanske 150k per år på SAS och vi får i princip ut lika mycket.MartinH skrev:Sorry, kan inte låta bli att dela med mig - 11038 kr för mig.AMEX 4000 krSAS Plus till Miami/Chicago 5438 kr (extra poäng för rerouting)SAS Go till Washington 1600 kr, köpt här på forumet45500 poängKlicka för att utvidga...
Jag tror att @agehall syftar på att EBP inte har någon klar definition på vad som krävs för att bli det, därmed är det svårt att veta vad man ska göra för att bli EBP. Om man maximerar sin intjäning är det väldigt enkelt att bli EBG, sen att 99,99% av alla som reser med SAS inte gör den prioriteringen i livet att på enklast sätt flyga in ett EBG är en helt annan sak. Det är fortfarande enkelt om man vill och prioriterar det.Axel55 skrev:Så, det är för enkelt att bli EBG (som jag förstår att du är) men för svårt att bli EBP (som du inte verkar vara)?Klicka för att utvidga...
Som jag skrev ovan, tror mer det handlar om vad man prioriterar i livet än om det är enkelt/svårt att bli EBG.Axel55 skrev:Att skriva saker som att "det är svårt att inte nå guld" och att "man gör seriöst fel", "man behöver verkligen inte resa mycket" osv för att nå EBG det tycker jag är att raljera.Klicka för att utvidga...
Nyfiken fråga, hur lyckades du få Amex under studenttid?Jonatan Rosdahl skrev:Om man bara har minsta intresse så får det ändå inte anses speciellt svårt.Mitt första Guld fick jag, som student, ungefär så här:Amex Elite 20kEn resa CPH-PVG bokad under kampanj för ca 4k t/r. Uppgraderade denna resa med Optiontown till Business för ca 3k per leg. (Idag kan du använda dina intjänade poäng från ditt Elite-kort för att uppgradera med Plusgrade istället och därmed ca 0:- för samma uppgradering)Lägg sen på 2 weekends MMX-ARN så är man i mål.Klicka för att utvidga...
Jag blev själv förvånad. Jag sökte online och uppgav en inkomst (angav ett medel då jag jobbar extra och driver eget företag). De gjorde en UC och jag blev fick kortet hem direkt. Efter det hörde de av sig och ville se intyg på att jag hade lön för att "sätta min kreditgräns". Dock har jag gått över denna "gräns" så jag tvivlar på att den finns.Abbs skrev:Nyfiken fråga, hur lyckades du få Amex under studenttid?Har själv inte vågat ansöka, men med en inkomst 3 månader om året och resten fulltidsstudier(CSN) så antar jag att jag icke kan få detKlicka för att utvidga...
Ja, men vad vet vi egentligen om EBG/EBDs intjäningsmönster? Du säger att det ska till metallkrav. Men hur vet vi att detta verkligen är ett problem i sig? Jag tror t.ex. att de allra flesta med högre status på SAS klarar det på andra grunder (inkl. AMEX och SAS-flygningar).olo skrev:Med det sagt tycker jag fortfarande att EBD borde hottas upp. Jag tycker inte att nivån måste upp i miles för detta, men den borde knytas till ett metall-krav. Fler förmåner kopplade till just SK-metall är också en bra idé för att skapa incitament. Med förmåner kopplade till SK-metall menar jag sådana som courtesy upgrade och fri dryck i Go, där förmånen bara är valid om du flyger på SK-metall. Upgrade vouchers vore en annan sådan.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Ja, men vad vet vi egentligen om EBG/EBDs intjäningsmönster? Du säger att det ska till metallkrav. Men hur vet vi att detta verkligen är ett problem i sig? Jag tror t.ex. att de allra flesta med högre status på SAS klarar det på andra grunder (inkl. AMEX och SAS-flygningar).Courtesy upgrade och fri dryck i Go är inte värt något för mig då jag sedan några år tillbaka inte flyger i lägre klasser. Däremot är jag helt med dig på att förmånerna ska kopplas till flygande på SAS.För att så ska kunna bli fallet måste antalet guld- och/eller diamantmedlemmar minska.Och det kan rimligtvis endast göras genom höjda krav. Jag är tveksam till att metallkravet duger för detta.Klicka för att utvidga...
Ja, det är också ett alternativ. Men å andra sida, vad är det för skada om man ger bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger? Dessa personer kommer ju inte heller att utnyttja fördelarna, t.ex. lounge och fasttrack eftersom de inte flyger. Eller missar jag något?DBn skrev:Enklast att minska antalet EBG/EBD är väl om alla "ge bort ett kort"-erbjudanden tas bort. Min, visserligen högst personliga åsikt, är att detta är en förmån som är helt fel. Att ge bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger är helt fel. Och om man använder en snabb huvudräkning att säg 90% av alla som kan ge bort ett kort verkligen gör det så är det mååånga kort där ute som skulle kunnas tas bort.Klicka för att utvidga...