Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.
Jo, det är ganska lätt.

Däremot om du tex lägger till "och flyger företrädesvis inom Skandinavien" så håller jag med, då börjar det bli lite jobbigare. Men har du longhaul med i bilden är det inte speciellt svårt.
 
Tycker det är dåligt man inte meddelar att det blir en ändring på poänguttag och rabatten sänks.
Något borde ens EBD status vara värd.
 
Jo, det är ganska lätt.

Däremot om du tex lägger till "och flyger företrädesvis inom Skandinavien" så håller jag med, då börjar det bli lite jobbigare. Men har du longhaul med i bilden är det inte speciellt svårt.

Som alla redan vet är allt relativt. Jag tycker att det är ganska "snobbigt" att snacka om hur enkelt det är att nå EBG. Lite som att prata om hur lätt det är att köpa en Porsche och att alla som vill kan göra det. Jag förstår att det upplevs enkelt om man antingen veckopendlar inom Sverige, reser mycket inom jobbet eller reser i högre klasser. Men för vanliga dödliga människor med 5-6 veckors semester per år, varav 3-4 normalt sett utnyttjas under sommaren och som inte reser i jobbet är det inte så enkelt som ni vill få det att låta. Ska man åka en long haul under sommarsemestern (3-4v) och sedan en till på sin andra semester över julen (2-3v) blir det svårt att åka ytterligare en long-haul inom loppet av ett år (tänk på att många fortfarande tycker att det är jobbigt att resa >6h enkel väg för en weekend). Detta ger dryga 12,000 poäng. Säg sedan att du reser "mycket" privat och har 8 weekendresor/kortare europaresor under samma år, allt med SAS (vilket inte heller är särskilt troligt). På europaresorna tjänar du ca 500-2000 t/r (varav majoriteten om inte all hamnar på 1000 t/r i lägsta "go"-klass). På det lägger du 5 resor inom Sverige för att hälsa på familj och vänner. Då är du uppe i 22500 poäng och alltså halvvägs till guld. Majoriteten av alla svenskar skulle anse att en person med det resemönstret "reser väldigt mycket". Jag förstår att man kan ha en annan uppfattning här inne där väldigt många reser väldigt mycket men jag tycker det är lite löjligt att raljera över hur enkelt det är att nå guld även om det såklart är en realitet för många.
 
Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.
 
Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.
Förvisso, men man fick ju mer poäng mot idag, och EU zoner fanns.
 
I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med LH osv
 
Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.

Du har naturligtvis helt rätt i att lägre krav borde ge lägre belöning, allt annat lika. Men jämför man bara mot en relativ (annan nivå) är det lätt att tappa perspektiven (tänk våra politiker som raljerar att de som "tjänar mycket" faktiskt måste bidra lite mer trots att "höginkomsttagare" redan bidrar mer men det bortser man såklart ifrån). Relationen belöning/intjäning bör inte sättas med utgångspunkt hur det har varit tidigare (relativ förändring) utan hur konkurrensen ser ut på det området (faktisk nivå).

Hur förändrades intjäningen i samband med sänkningen av kraven? (jag minns ej)
 
Jag tycker att det är ganska "snobbigt" att snacka om hur enkelt det är att nå EBG. Lite som att prata om hur lätt det är att köpa en Porsche och att alla som vill kan göra det.
Men likförbannat vill alla ha en Porsche här. Helst ska den komma gratis i ett flingpaket så att man sedan kan åka ut på stan och flasha med den.

Jag förstår att det upplevs enkelt om man antingen veckopendlar inom Sverige, reser mycket inom jobbet eller reser i högre klasser. Men för vanliga dödliga människor med 5-6 veckors semester per år, varav 3-4 normalt sett utnyttjas under sommaren och som inte reser i jobbet är det inte så enkelt som ni vill få det att låta.
I de situationer du beskriver är det snarare svårt att INTE nå EBG - då gör man seriöst fel. Om man planerar sitt resande lite, så behövs inte mycket mer än en longhaul för att få EBG om man samtidigt använder AmEx Elite. Reser man varken privat eller i jobbet så finns det dock inte speciellt mycket vits med att ha status hos ett flygbolag, så den situationen är inte så relevant - lägg pengarna på att flyga business så får du i princip samma saker den gång du flyger.

Jag förstår att man kan ha en annan uppfattning här inne där väldigt många reser väldigt mycket men jag tycker det är lite löjligt att raljera över hur enkelt det är att nå guld även om det såklart är en realitet för många.
Men det är ju det som är grejen - man behöver verkligen inte resa mycket för att få ett EBG!

I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med LH osv
Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.
 
Toppen