Cristoffer Cedergren
Medlem
Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.
Jo, det är ganska lätt.Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.
Jo, det är ganska lätt.
Däremot om du tex lägger till "och flyger företrädesvis inom Skandinavien" så håller jag med, då börjar det bli lite jobbigare. Men har du longhaul med i bilden är det inte speciellt svårt.
Förvisso, men man fick ju mer poäng mot idag, och EU zoner fanns.Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.
Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.
De biljetterna kan man väl ringa Thai och köpa upp till klass som ger poäng för en ganska liten summa?I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med LH osv
Men likförbannat vill alla ha en Porsche här. Helst ska den komma gratis i ett flingpaket så att man sedan kan åka ut på stan och flasha med den.Jag tycker att det är ganska "snobbigt" att snacka om hur enkelt det är att nå EBG. Lite som att prata om hur lätt det är att köpa en Porsche och att alla som vill kan göra det.
I de situationer du beskriver är det snarare svårt att INTE nå EBG - då gör man seriöst fel. Om man planerar sitt resande lite, så behövs inte mycket mer än en longhaul för att få EBG om man samtidigt använder AmEx Elite. Reser man varken privat eller i jobbet så finns det dock inte speciellt mycket vits med att ha status hos ett flygbolag, så den situationen är inte så relevant - lägg pengarna på att flyga business så får du i princip samma saker den gång du flyger.Jag förstår att det upplevs enkelt om man antingen veckopendlar inom Sverige, reser mycket inom jobbet eller reser i högre klasser. Men för vanliga dödliga människor med 5-6 veckors semester per år, varav 3-4 normalt sett utnyttjas under sommaren och som inte reser i jobbet är det inte så enkelt som ni vill få det att låta.
Men det är ju det som är grejen - man behöver verkligen inte resa mycket för att få ett EBG!Jag förstår att man kan ha en annan uppfattning här inne där väldigt många reser väldigt mycket men jag tycker det är lite löjligt att raljera över hur enkelt det är att nå guld även om det såklart är en realitet för många.
Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med LH osv