C
Cristoffer Cedergren
Guest
Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.
Jo, det är ganska lätt.Cristoffer Cedergren skrev:Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Jo, det är ganska lätt.Däremot om du tex lägger till "och flyger företrädesvis inom Skandinavien" så håller jag med, då börjar det bli lite jobbigare. Men har du longhaul med i bilden är det inte speciellt svårt.Klicka för att utvidga...
Förvisso, men man fick ju mer poäng mot idag, och EU zoner fanns.Canadien skrev:Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:Visst är det inte enkelt att nå guld om man inte reser så mycket, men det är iallafall mycket lättare idag än 2012 då det krävdes 70000p och inte 25000p som idag (med Amex elite). Även om intjäningen var högre inom EU 2012 så är det iallafall en kraftig devalvering av vad som krävs. Lägre krav borde ge lägre belöning.Klicka för att utvidga...
De biljetterna kan man väl ringa Thai och köpa upp till klass som ger poäng för en ganska liten summa?SAS_CPH_Lounge skrev:I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med LH osvKlicka för att utvidga...
Men likförbannat vill alla ha en Porsche här. Helst ska den komma gratis i ett flingpaket så att man sedan kan åka ut på stan och flasha med den.Axel55 skrev:Jag tycker att det är ganska "snobbigt" att snacka om hur enkelt det är att nå EBG. Lite som att prata om hur lätt det är att köpa en Porsche och att alla som vill kan göra det.Klicka för att utvidga...
I de situationer du beskriver är det snarare svårt att INTE nå EBG - då gör man seriöst fel. Om man planerar sitt resande lite, så behövs inte mycket mer än en longhaul för att få EBG om man samtidigt använder AmEx Elite. Reser man varken privat eller i jobbet så finns det dock inte speciellt mycket vits med att ha status hos ett flygbolag, så den situationen är inte så relevant - lägg pengarna på att flyga business så får du i princip samma saker den gång du flyger.Axel55 skrev:Jag förstår att det upplevs enkelt om man antingen veckopendlar inom Sverige, reser mycket inom jobbet eller reser i högre klasser. Men för vanliga dödliga människor med 5-6 veckors semester per år, varav 3-4 normalt sett utnyttjas under sommaren och som inte reser i jobbet är det inte så enkelt som ni vill få det att låta.Klicka för att utvidga...
Men det är ju det som är grejen - man behöver verkligen inte resa mycket för att få ett EBG!Axel55 skrev:Jag förstår att man kan ha en annan uppfattning här inne där väldigt många reser väldigt mycket men jag tycker det är lite löjligt att raljera över hur enkelt det är att nå guld även om det såklart är en realitet för många.Klicka för att utvidga...
Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.SAS_CPH_Lounge skrev:I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med LH osvKlicka för att utvidga...
agehall skrev:I de situationer du beskriver är det snarare svårt att INTE nå EBG - då gör man seriöst fel. Om man planerar sitt resande lite, så behövs inte mycket mer än en longhaul för att få EBG om man samtidigt använder AmEx Elite. Reser man varken privat eller i jobbet så finns det dock inte speciellt mycket vits med att ha status hos ett flygbolag, så den situationen är inte så relevant - lägg pengarna på att flyga business så får du i princip samma saker den gång du flyger.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Men det är ju det som är grejen - man behöver verkligen inte resa mycket för att få ett EBG!Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.Klicka för att utvidga...
Jo, men om man inte reser mer än 2 Longhaul SK, 2-8 Europa SK (=25000p plus AmexE=EBG) vad ska man då med EBG till?Axel55 skrev:Kan du beskriva den longhaul som tillsammans med AmEx Elite ger EBG? Vad kostar den resan?Jag är helt övertygad om att du inte tycker att det är mycket att resa 2 longhaul, 8 europaresor och 5 sverigeresor (22500 poäng) på ett år och då komma halvvägs till ett guldkort. På samma sätt är jag helt övertygad om att de allra flesta skulle anse att man reser väldigt mycket om man har detta resemönster. Återigen så reser många här inne bra mycket mer än så men det innebär inte att man behöver blunda för verkligheten och raljera över att alla andra flyger lite. För att återgå till Porschen så kanske jag tycker att det är enkelt att skaffa en Porsche (EBD/EBG), det innebär inte att jag raljerar över mina kompisar som kör en rostig Skoda (EBS/EBG) för att de helt enkelt inte har råd att skaffa en Porsche (inte reser tillräckligt mycket för EBD/EBG).Självklart måste man inte ha det, på samma sätt som man inte måste raljera på internetforum över hur alla som inte reser 45+ legs per år med SAS flyger väldigt lite.Klicka för att utvidga...
Vet inte hur du räknar, men 2 longhaul ger från 12- till 18tusen poäng, ej inkluderat positioneringsflyg. 8 Europaresor i billigaste Go ger 8k poäng. 5 Sverigeresor ger 2.5kpoäng. Förutsatt att longhaul är till Hong Kong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai eller Tokyo så ger det minst 28,5k poäng.Axel55 skrev:Kan du beskriva den longhaul som tillsammans med AmEx Elite ger EBG? Vad kostar den resan?Jag är helt övertygad om att du inte tycker att det är mycket att resa 2 longhaul, 8 europaresor och 5 sverigeresor (22500 poäng) på ett år och då komma halvvägs till ett guldkort. På samma sätt är jag helt övertygad om att de allra flesta skulle anse att man reser väldigt mycket om man har detta resemönster. Återigen så reser många här inne bra mycket mer än så men det innebär inte att man behöver blunda för verkligheten och raljera över att alla andra flyger lite. För att återgå till Porschen så kanske jag tycker att det är enkelt att skaffa en Porsche (EBD/EBG), det innebär inte att jag raljerar över mina kompisar som kör en rostig Skoda (EBS/EBG) för att de helt enkelt inte har råd att skaffa en Porsche (inte reser tillräckligt mycket för EBD/EBG).Självklart måste man inte ha det, på samma sätt som man inte måste raljera på internetforum över hur alla som inte reser 45+ legs per år med SAS flyger väldigt lite.Klicka för att utvidga...
Det räcker ju med 5 longhaul i billigaste economy för att bli EBG, tycker inte att det kan klassas som svårt. Alternativt 3 longhaul och ett Amex elite. Total kostnad med elite alternativet blir ca 11500 kronor.Cristoffer Cedergren skrev:Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:Jo, men om man inte reser mer än 2 Longhaul SK, 2-8 Europa SK (=25000p plus AmexE=EBG) vad ska man då med EBG till?Klicka för att utvidga...
Axel55 skrev:Kan du beskriva den longhaul som tillsammans med AmEx Elite ger EBG? Vad kostar den resan?Klicka för att utvidga...
Men då kanske du har förståelse för att den Porsche du får egentligen är en leksaksbil från BR Leksaker med ett Porsche-emblem på?Axel55 skrev:För att återgå till Porschen så kanske jag tycker att det är enkelt att skaffa en Porsche (EBD/EBG), det innebär inte att jag raljerar över mina kompisar som kör en rostig Skoda (EBS/EBG) för att de helt enkelt inte har råd att skaffa en Porsche (inte reser tillräckligt mycket för EBD/EBG).Klicka för att utvidga...
Jag anar en viss bitterhet här. Jag har helt klart inte raljerat över att man måste resa 45+ legs med SAS för att resa mycket - det var ett förslag jag framförde för att SAS skulle kunna göra EBD mer värdefullt för de som faktiskt når det.Axel55 skrev:Självklart måste man inte ha det, på samma sätt som man inte måste raljera på internetforum över hur alla som inte reser 45+ legs per år med SAS flyger väldigt lite.Klicka för att utvidga...