Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Detta är ett bra förslag och en del pursers tillämpar det alldeles självmant liksom att en del av dem väljer att annonsera frukosten väldigt lågmält eller inte alls. Jag har föreslagit SAS tidigare att man kan nyttja taxitiden till annonsering, eller helt låta bli att annonsera frukost på morgonen.

enklast vore att de som vill ha frukost plockar med sig vad de vill ha när de kliver ombord och sen serveras kaffe/te bara till de som gör tecken eller nåt.

Fanns det inte frukostpåsar vid gaten förr? (Kostade det för mycket om en del frukostpåsar blev lunchpåsar i väskor?)

Fanns det inte frukostpåsar vid gaten förr? (Kostade det för mycket om en del frukostpåsar blev lunchpåsar i väskor?)
På 90-talet minns jag att man själv fick plocka ihop vid ett ställ vid gaten vad man ville äta på flyget och sedan serverade kabinpersonalen kalla och varma drycker ombord. Fanns för flygningar mellan de Skandinaviska huvudstäderna.

Det fanns oftast smörgåsar, frukt och någon sötsak, samt förstås papperspåsar att plocka ner allt i. Det var inte bara för frukost utan under hela dagen.

För business class fanns dessutom ett "gatecafé" där man kunde sätta sig och äta något innan avgång, som en minilounge.
Det var gaterna längst ut i A-piren på Arlanda som användes för detta ändamål, borde alltså bli gate 9 och 10.

Jag gillade hela konceptet, det var trevligt och effektivt. Sen vet jag förstås inte om folk tog tre mackor istället för att täcka in maten senare under dagen också.

Det som var bra med ta-ombord-själv var att man i Business Class kunde ta lite frukost innan flighten utan att besöka loungen (bra om man kommer så sent som möjligt till flygplatsen på morgonen). Dock kan jag förstå att det försvann, lite meckigt att ha dedikerade gater och att ha en Business Class-area i gateområdet.
Åtminstone i Köpenhamn fanns detta under hela dagen vid vissa C-gater.
Föredrar att få en bra frukost ombord, känns lite "cheap" att behöva ta med en påse ombord och sedan satt folk och pillade med sina mackor under start.

The perfect SAS Scandinavian Airlines - Written by the members of BusinessClass.se

Eurobonus

We like:

-The friendly and helpful member service
-Good point earnings for expensive tickets
-Free rebookings on the internet
-No fuel surcharge
-Being able to book hotel stays with Eurobonus points

We would like to see:
-100% point earnings on all or most economy class tickets
-Free stopovers on Star Alliance award tickets
-Better booking tool for award tickets (cabin and Star Alliance flights)
-Upgrade vouchers when qualifying/requalifying for EBG
-Lounge vouchers when qualifying/requalifying for EBS
-Soft landing from EBG to EBS
-Extension of status during maternity/paternity leave
-No expiration date on points when flying actively

Verkar som om ännu en nyhet är implementerad - SOFT LANDING!

Jag har övergett EB för att posta till M&M istället. Satt och väntade på att mitt EBB-kort skulle dimpa ner i brevlådan och idag kom brevet... Döm om min förvåning när jag öppnar det och ser ett EBS-kort! Finns även en liten text om att jag nu blivit nergraderad till silvernivå eftersom jag inte rest lika frekvent som tidigare.

Under mitt senaste kvalificeringsår hade jag ca 6000 baspoäng och tre kvalificerande flygningar - alltså inte ens i närheten av silvernivå.

Småsak...men två flyg inom Europa idag i C. Gardinen bakom ekonomi extra, på utresan 2 rader c, 3 extra, hem 2 rader c,1 rad extra. I sak tycker jag ju gardinen skall vara mellan c och y. Men ok om man har så få rader "premium". Vad som är irriterande är att man inte ens drar för gardinen. Om man vill ha en konsekvent service så tycker jag man kan kräva samma service oavsett crew etc?

SK1428 CPH-ARN igår kväll i economy. Bad om en kaffe vid serveringen och blev ganska förvånad när flygvärdinnan debiterade 20 SEK för kaffet när jag visade mitt EBG/Diners kort. Tycker väl ändå att SAS kunde bjuda sina EBGs på en kopp kaffe :confused:

Småsak...men två flyg inom Europa idag i C. Gardinen bakom ekonomi extra, på utresan 2 rader c, 3 extra, hem 2 rader c,1 rad extra. I sak tycker jag ju gardinen skall vara mellan c och y. Men ok om man har så få rader "premium". Vad som är irriterande är att man inte ens drar för gardinen. Om man vill ha en konsekvent service så tycker jag man kan kräva samma service oavsett crew etc?

Enligt reglementet ska gardinen vara avgränsa Business från Eco Extra, fast det har här på forumet framkommit att det på vissa flygplanstyper inte går att reglera gardinen så att den kan stå så långt fram om C bara tar upp ½-2 rader. Tycker att det är självklart att Y inte ska separeras med gardin. Det är endast en Economy-produkt som är något uppgraderad och i det konceptet ingår verkligen inte att ha möjlighet att sitta framför gardinen. Tycker detta är otroligt störande för mig som åker i C.

Ibland är det vissa extrema värdinnor som erbjuder i princip samma service i Y som de gör i C. Magasin, varm handduk, dryck i glas (förutom champagne) och möjlighet att använda främre toaletten ingår INTE i Y – men ändå så bjuder vissa C/A på detta. Varför kan jag inte förstå.

Toppen