Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

...
Intjäning av EB poäng...
Jag tror inte att det är möjligt att få 100% intjäning av alla bokningsklasser så här kommer mitt förslag:
C, D, J, Z: 200%
Y, S, B: 150%
M, H, Q, E: 100%
W, U, K, L: 50%
T, G, O, V: 25%
Det innebär att W, U, K, L skulle ge 50% istället för det nuvarande 25%.

...

PS: Hoppas ni andra inte blir sura på mig att inte håller med er om intjäning av EB poäng.

Jag håller med dig, även om jag kan förstå de som vill tjäna fler poäng :rolleyes: Att dela ut poäng innebär förstås en - om än indirekt - kostnad för SAS och därför tycker jag att det är helt naturligt att intjäningen är kopplad till biljettpriset (egentligen borde det vara TB:et, men det går inte att kommunicera till kund) och därmed bokningsklassen.

Men visst kan man önska... :)

...
-Som många andra skulle jag se t.ex. 100% även för billig ekonomi, åtminstone åt EBG. Om det skulle bli av kunde jag tänka mig att se EBG på basen av segment försvinna (och då flyger jag 90% inom Norden).
...

Som jag skrev ovan kan jag förstå att de billigaste biljetterna inte ger 100%, men du berör en annan intressant aspekt här - att slopa segmentgränserna.

I någon tråd konstaterades det att det med billiga biljetter skulle krävas 400+ flighter för att nå EBG poängvägen för en viss sträcka, men samtidigt räcker det med 40 flighter för att nå EBG segmentvägen. Detta är nog ett ganska extremt exempel, men det visar att det finns en obalans i systemet som någon skrev.

I ärlighetens namn har jag svårt att förstå varför SAS mer eller mindre skänker bort det guldfärgade lilla kortet till de som reser 20 korta ToR/år med biljetter i de billigaste bokningsklasserna. Säg att den billiga biljetten kostar 1 kkr, då når man EBG efter att ha spenderat 20 kkr. Det är ungefär vad ettt CPH-ORD segment i C-klass kostar, men eftersom ett sådant segment ger 8600 poäng (utan "EBS/EBG-bonus") behövs det 9 CPH-ORD segment för att nå EBG (70k poäng). Skillnaden är att C-klassresenären har spenderat nästan 10 ggr så mycket pengar på sina biljetter - gissa vem som SAS tjänar mest pengar på? Vem borde SAS premiera med EBG och dess fördelar?

Jag skriver inte detta för att vara elak eller pga att jag på något sätt missunnar någon EBG (eller någon annan nivå för den delen), men här på BC har det har åtskilliga gånger påpekats att EBG håller på att urvattnas då för många har det. Jag inbillar mig att "roten till det onda" kan ligga i att det är för enkelt att att nå EBG segmentvägen eftersom alla bokningsklasser räknas in nuförtiden (för ett antal år sedan vill jag minnas att det bara var C-klass som räknades som kvalificerande segment, men av någon anledning valde man att ändra det). Om SAS avser att få ner antalet EBG hade det i min mening varit vettigt att se över (slopa/ändra) segmentgränsen, åtminstone för de billigare bokningsklasserna.

(Jag uppfyller själv både segment- och poängkraven för EBG med råge, så jag skriver inte detta av egoistiska skäl. Se det bara som ett förslag för att lösa ett "problem" som har tagits upp många gånger här på BC).

Jag tycker att SAS är bra på flera sätt och vis; till exempel är personalen trevlig, amenitykiten välfyllda och flighterna punktliga.

Dock kan vissa saker förbättras; jag ser gärna att SAS återinför internet ombord, åtminstonde på längre resor i b.c. Underhållningsmässigt ligger SAS i allmänhet lite efter sina konkurrenter, ett AVOD-system med fler filmer och tv-serier liknande det som UnitedContinental har (på long-haul flighter) skulle göra flygningarna bra mycket roligare. En ny stol med 180 graders nedfällning är också på önskelistan.

Jag håller med om detta. IFE på SK:s 330/340 känns ungefär lika hett som en freestyle (ni vet en sådan där grunka med kasettband), och Internetaccess hade varit välkommet tillbaks. När det gäller Internet hade jag gärna sett att det ingick i de lite dyrare biljetterna (Y och C), eller om man är EBG (eller kanske tom EBS).

Jag reser vanligen "framför skynket" och håller med om att en ny 180-stol hade varit på sin plats för att matcha konkurrenterna. Men det verkar ju vara på gång... Den mjuka produkten är jag däremot nöjd med, även om den inte sticker ut.

Dock tycker jag Y-kabinen (ja, ibland hamnar man där när man är sent ute, speciellt på CPH-PEK) är i minst lika stort behov av en uppryckning, om tom inte större. Kabinen är sliten och stolarna är alldeles på tok för obekväma (hårda, kasst stöd för ryggen och fotstödet når man inte "ner" till om man har lite längre ben). Sen hade det varit välkommet med en riktigt vägg mellan Y-kabinen och ekonomiklass istället för en gardin som idag.

...
Jag gillar självserveringsbuffén i business class på långflygningar. Av alla flygbolag jag testat är SAS i särklass bäst när det gäller buffén ombord och snacks mellan måltiderna.
...

Ja, buffén är trevlig, men varför tar alltid marcipanbröden slut så fort? Jag råkar gilla marcipan och det har hänt att jag inte har fått något :( Jag tycker att de skulle bunkra upp med fler marcipanbröd :rolleyes:

Lite mer seriöst hade jag tyckt att det hade varit trevligt om de hade haft en liten kyl till drickan. Halvljummen coke är ingen höjdare...

Jag vill se 100% bonuspoäng.
Jag vill se en sökmotor motsvarande ANA eller bättre på hemsidan ...
Jag vill kunna använda Optiontown på europaflyg..
Jag vill kunna boka online med alla *A bolag
Jag vill kunna göra både stopovers och openjaw med *A bonusbiljetter
Jag vill att EB kortet räknar senaste 12 månader för intjäning och har man uppnått Guld under de senaste 12 månaderna förlängs kortet ett år automagiskt.
jag vill kunna boka enkelresor för halva poängpriset.

Tillägg till ovanstående.
Jag vill kunna räkna hela familjens poäng (som bmi Diamond club gör)
Jag vill att poäng förlängs utifrån senaste aktivitet dvs kommer det in nya poäng så blir inga poäng för gamla..
Jag vill kunna köpa lounge access för points eller pengar. Ev förköpa voucher.
Soft landing som flera har beskrivit låter bra för dem som tex är barnlediga eller har andra orsaker till minskat flygande ett år.

Last edited:
Jag vill först & främst upprepa mitt förslag tidigare om att ta bort economy och ersätta det med eco extra samt low economy.

Det som är bra & ofta bäst redan nu:

Fast track & incheckningsprocessen

Bemötande ombord, speciellt mot barn!

Säkerheten, litar på SAS helt enkelt. Nog så viktigt att underhåll och utbildningar sköts vilket ofta glöms bort av folk. Jag skulle däremot aldrig välja t ex ryan då jag inte litar på att de inte tar genvägar här. De har klarat sig från olyckor genom att ha nya plan och ren tur tror jag.

Skandinavisk ärlighet. Har fått tillbaka mobiler & annat på IC returer samt inga dolda avgifter. Tröttsamt med t ex norwegian då man måste ta dem. Varför går det inga flyg med SAS till många vinterdestinationer typ kanarieholmarna??

12000 poäng för en tur & retur inom skandinavien kommer ofta till användning!

Faktiskt inga problem med att poängen går ut då jag hinner plocka ut dem långt innan dess, skulle dock behöva fler ofta:)

Last edited:
Du får gärna ta med dig att SAS personalen i Köpenhamn kan vara ganska otrevlig.

Pratade precis med min kära mor som nyligen skulle byta plan i Köpenhamn där den vidare flighten var försenad över 2 timmar. I transfer centert tyckte SAS personalen att hon kunde ju flyga med ett annat bolag om det inte passade. Det ska också nämnas att min mor är EBG sen flera år tillbaka.

Toppen