Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Av ganska säkra källor har jag hört skillnaden i ingredienserna mellan de ljusa och mörka frallorna är tillsatsen av mörk baksirap i de mörka... :(
Nja, man ser ju fibrer där eller så var det kanske någon klantig bagare som råkade tappa påsen med kruska kli i degen medans han letade efter mörksirap på översta hyllan... ;)
 

twiggs

Medlem
Nja, man ser ju fibrer där eller så var det kanske någon klantig bagare som råkade tappa påsen med kruska kli i degen medans han letade efter mörksirap på översta hyllan... ;)

Som en ivrig hemmabakare så vet jag med ganska stor säkerhet att det lär krävas betydligt mer än lite kruska kli i degen för att den ska bli så mörk som frallorna faktiskt är. Men du har förmodligen rätt; det är säkert något mer än mörk sirap i degen som är skillnaden. Fast att det egentligen gör någon skillnad rent näringsmässigt tvivlar jag dock på!
 
Jag skulle uppskatta valet av varma finska rågkusar om det nu fanns möjlighet att ha dem för BOB.
Just nu ser min frukostrutin ut så: sätter i 2 rågkusar i toastern, loggar in i datorn och öppnar DN eller GP för att snabbt gå igenom rubrikerna, tar ut från kylen skivad kalkon, smör, apelsinjuice och gurka. Nu är rågkusarna klara och poppar ut, breder tunnt lager Bregott normalsaltat på dem, lägger på andra grejer och äter min macka medans jag läser BC.se och tittar på trafiken på Queensboro Bridge och långsamma båtar på East River. Kaffet får jag i lobbyn på väg till jobbet.
Just det, gratis kaffe eller te borde serveras på alla inrikes flyg före kl 11. :p
 

Jacob

Medlem
Kan faktiskt ta och svara på mina egna frågor så får vi se om det är fler som håller med.

-Det är mycket åsikter om vad som kan bli bättre ombord (gratis kaffe, nya stolar, EBG recognition osv). Men är det något speciellt ni faktiskt gillar med ombordupplevelsen? Jag tänker på allt från korta inrikesflygningar till långflygningar i business class och allt från stolar och kabiner till mat, dryck och service.
Jag gillar självserveringsbuffén i business class på långflygningar. Av alla flygbolag jag testat är SAS i särklass bäst när det gäller buffén ombord och snacks mellan måltiderna.

-Det är relativt få åsikter om loungerna som annars diskuteras så hett på sidan. Vad är bra och dåligt med SAS lounger?
Både Scandinavian loungen på Arlanda och Köpenhamn är riktigt hemtrevliga förutsatt att det inte är för mycket folk. Trevlig med de små öppna spisarna och jag gillar dagrummen i loungen i Köpenhamn.
Gillar också att de försöker göra något extra runt högtider som sill och jordgubbstårta runt midsommar och glögg och pepparkakor vid advent.
Skulle dock gärna se lite varm mat i loungerna och en utbyggnad av Scandinavian loungen på Arlanda (samt överlag lite bättre mat i Arlanda loungen).

-Det har kommit väldigt mycket förslag på hur Eurobonus kan bli bättre. Men vad är bra med Eurobonus?
Bra intjäning på dyra biljetter. En resa Stockholm-Bangkok tur och retur ger 30.000 poäng med EBG bonus vilket inte är så illa.
Gillar även möjligheten att boka hotell för poängen, även om det var bättre när man kunde få Radisson för 10.000 poäng/natt på helger.

-Tittar man på vad BC.ses medlemmar tycker om SAS generellt (helheten) så gillar vi SAS (de är pålitliga, punktliga, de hjälper till när det går snett osv). Är det någon mer övergripande förändring ni skulle vilja se med SAS?
Något mer fokus på privatresenärer, vilket är precis vad som kommer nu i nya strategin.
 
Varm mat i loungerna skulle jag vilja se.
Vilorummen på CPH är grymma, precis vad man behöver ibland, dusch och en timme eller två i sängen.
Jag skulle önska större skillnad på komforten på business produkten även på korta flyg såsom ARN-CPH. En bredare stol t.ex.

Fler bonusbiljetter kanske? Jag har ännu inte bokat någon bonusresa, men det verkar lite småsvårt att hitta dit man vill åka. Det finns dessutom oftast endast 2st när jag kollar på sas.se
 

twiggs

Medlem
Jag skulle önska större skillnad på komforten på business produkten även på korta flyg såsom ARN-CPH. En bredare stol t.ex.

Av vilken anledning ska man erbjuda bredare stolar mellan ARN och CPH???

I Europa är inte det standard helt enkelt. I Business så erbjuder man ledigt mittsäte och i bästa fall ett par centimeter mer benutrymme. Ingen förväntar sig annat. Hur många C-klassäten skall man erbjuda? Med tanke på att en A321 som används såväl på LHR där C kan sträcka sig långt över station 2 som charter där detta inte behövs överhuvudtaget (läs: svårt att hitta en bra balans).
 

Jacob

Medlem
Av vilken anledning ska man erbjuda bredare stolar mellan ARN och CPH???

I Europa är inte det standard helt enkelt. I Business så erbjuder man ledigt mittsäte och i bästa fall ett par centimeter mer benutrymme. Ingen förväntar sig annat. Hur många C-klassäten skall man erbjuda? Med tanke på att en A321 som används såväl på LHR där C kan sträcka sig långt över station 2 som charter där detta inte behövs överhuvudtaget (läs: svårt att hitta en bra balans).
Vill bara påpeka att det här inte riktigt är rätt tråd att gå in i diskussion kring enskilda förslag. Starta hellre en ny tråd i så fall.

Alla förslag och idéer är för övrigt välkomna förutsatt att de är seriösa och konstruktiva. Större säten i business class erbjuds på kortflygningar på flera kontinenter som USA, Asien och Oceanien så det är i sig inget orealistiskt att föreslå även om det i slutändan knappast är något SAS lär införa.
 
Tack Jacob.
Jag gav helt sonika min åsikt och jag har inga illusioner om att SAS ska skaffa riktiga C säten mellan ARN-CPH men det är något JAG vill ha.
 

agehall

Medlem
Jag skulle därför vilja att ni funderade på följande frågor:

-Det är mycket åsikter om vad som kan bli bättre ombord (gratis kaffe, nya stolar, EBG recognition osv). Men är det något speciellt ni faktiskt gillar med ombordupplevelsen? Jag tänker på allt från korta inrikesflygningar till långflygningar i business class och allt från stolar och kabiner till mat, dryck och service.

Jag tycker att personalen över lag gör ett rätt bra jobb i kabinen. Det brukar vara ordning och reda på saker och ting och kabinen brukar oftast vara helt ok städad. Man ska inte heller förakta att de är otroligt bra på att komma fram i tid. Jag säger inte "punktliga" eftersom de rätt ofta kommer för tidigt.

-Det är relativt få åsikter om loungerna som annars diskuteras så hett på sidan. Vad är bra och dåligt med SAS lounger?
Loungerna på ARN, CPH och OSL känns lite småslitna. Jag gillar faktiskt sofforna på ARN och OSL, men de känns lite småsunkiga. Det skulle inte skada med ett byte av överdragen. Sedan tycker jag det är synd att det är så slumpmässigt (eller finns det ett dolt mönster?) vilken mat som serveras och vilka brödsorter som finns. Jag är själv ingen stor fan av mörkt bröd, speciellt inte om det är en massa nötter i. Jag gillar bäst när det finns någon form av skinka/salami och ljust bröd alt köttbullar om det är senare på dagen.

Vad gäller spritsorter så skulle väl utbudet kunna vara större, men jag måste erkänna att det räcker för min del. Jag har inget emot att ta en öl eller 10 innan jag ska ut på en långflygning, men jag är tveksam till att SAS skulle ens fundera på att ta in de whiskeysorter jag gillar i sortimentet och då spelar det ingen roll för min del.

-Det har kommit väldigt mycket förslag på hur Eurobonus kan bli bättre. Men vad är bra med Eurobonus?
Jag tycker man får ypperlig service när man ringer dem. Jag har inte behövt göra det speciellt ofta, men när jag gjort det har jag fått riktigt bra bemötande.

-Tittar man på vad BC.ses medlemmar tycker om SAS generellt (helheten) så gillar vi SAS (de är pålitliga, punktliga, de hjälper till när det går snett osv). Är det någon mer övergripande förändring ni skulle vilja se med SAS?
Det enda revolutionerande jag skulle kunna tänka mig, är att börja ge OpUps i statusordning till passagerare tills premiumkabinerna är fulla. Vad jag vet är det ingen som gör så längre i Europa.
 
En kort åsikt angående det här med EB-intjäning. För mig är det inte lika mycket det att det bara är ett fåtal klasser som ger 100% (även om jag gärna skulle se några fler) utan att det inte smidigt går att boka i dessa klasser om jag så skulle vilja.

Förövrigt flyger jag mest bara SAS-inrikes (och GOT-LHR!). Håller med agehall om att de inte alltid direkt är punktliga för även jag brukar komma fram före utsatt tid ganska ofta. Där gör SAS ett riktigt bra jobb. Det är få flygbolag man har förtroende för att klara en tight anslutning, SAS är ett av dem.

I loungerna skulle det vara trevligt med ett lite mer konsekvent utbud under dagen. Det går att få relativt OK med frukost på morgonen medan det helt plötsligt inte finns någonting alls. Varm mat hade ju naturligtvis varit ett stort plus, men även ett lite bredare utbud ätbart generellt vore inte dumt. Här jämför jag exempelvis SAS business-lounger med Lufthansas dito. Oftast är det betydligt bättre utbud hos Lufthansa, vilket uppskattas här.

Sen är frukosten på inrikesflyg innan klockan nio riktigt bra!
 
Toppen