Senaste nytt

Hur reser du med din finklocka?

Tycker det är en bra poäng ifrån @ResenärenLars , att ha med klockan ska ju inte skapa huvudvärk. De var främst det som störde mest när fin-klockan gick med, den låg där i min ryggsäck i overhead bin och när jag skulle sova kom tanken, tänk va sjukt om någon gräver fram den och tar den. Inget jag låg och gnagde naglarna om hela natten, men de skapade ett litet orosmoment som jag kan vara utan. Min Rolex GMT är gränsen för mig där jag kan gå vidare i livet utan att bli rejält ledsen om den av någon tråkig anledning försvinner. Därav är de dyraste klockan jag reser med och jag kan blunda och vila utan oro på flyg.

Däremot verkar ju Rolex va ett hett villebrå på speciellt turistiga platser i Europa, då kommer dendär oron igen och då passar IWC eller Tissot mycket bättre. Här i Hongkong är det mycket trevligare med klockor man kan ha vad som på sig och det är aldrig någon oro.

Ja, resmålet är väl även det avgörande.
Har man tänkt sig 1 månad i Rio bland favelorna så är det väl helst ingen klocka alls man ska ha.
En Grand Seiko smyger alltid under radarn.
Min ”Bruce Wayne” GMT har jag inga problem eller bekymmer över att ta med till Thailand, så då blir det nog både GS och Rolex dit.
Frun hade sin DJ i Thailand för någon månad sedan.

Det är klart, man kanske inte ska skylta allt för mycket med klockor eller andra prylar på fel ställen.

Jag har inte ägt en klocka sedan min blev stulen under en 4 månaders resa genom USA år 1990.

Efter 35 år som klocklös så kan jag inte påstå att den här tråden har motiverat mig att köpa en ny klocka. Det verkar ju mest skapa huvudvärk. :)
Håller med, intressant att läsa att folk köper statusmarkören "dyr klocka" och sen skriver att den ligger i bankfacket för att man är för rädd att något skall hända...

Håller med, intressant att läsa att folk köper statusmarkören "dyr klocka" och sen skriver att den ligger i bankfacket för att man är för rädd att något skall hända...

Är väl endast Rolex som är statusmarkör i ögonen hos medelsvensson. Kanske även Breitling och Omega.

En H. Moser & Cie eller F.P Journe är ingen statusmarkör bland folk flest. Det är ingen som höjer ögonbrynen om man bär dessa.

De enda kommentarerna jag fått om min Submariner någonsin har kommit från andra klocknördar. För vanligt funtade människor så ser alla dessa likadana ut. ;) Så vette tusan om man ska ta dessa för att vara sån statusmarkör.

En H. Moser & Cie eller F.P Journe är ingen statusmarkör bland folk flest. Det är ingen som höjer ögonbrynen om man bär dessa.

Man behöver inte ta i så mycket som Moser, finns säkert endel personer som kallar sig klocknördar som aldrig ens sett en Moser. För vanliga Svenssons så känner man inte ens till stora märken som Grand Seiko, IWC, Jaeger, Vacheron, Patek, mööjligen att man hört talas om Tudor och AP specifikt Royal Oak modellen, men troligen inte.

Man behöver inte ta i så mycket som Moser, finns säkert endel personer som kallar sig klocknördar som aldrig ens sett en Moser. För vanliga Svenssons så känner man inte ens till stora märken som Grand Seiko, IWC, Jaeger, Vacheron, Patek, mööjligen att man hört talas om Tudor och AP specifikt Royal Oak modellen, men troligen inte.

Precis.
Hade gärna kört med en VC på handen....om budget hade funnits.
Rolex, ja då går folk i taket. Det är ju knappt att räknas som "up there" bland de riktigt fina grejerna.
Jag gillar klockor och köper en klocka för att jag helt enkelt gillar den.

Däremot så tror jag att Patek är mer känt än både AP och Tudor.

Kända "finare" märken bland folk flest.
Rolex
Omega
Breitling
Tag Heuer
Longines

Med risk för off-topic men begagnat har dom ju kommit ner rejält nu. Sälj samlingen och kör one and done (samt en Tissot för resor) :)

Jag gillar nytt, vilket ändå är billigare än begagnat.
Jag reser inte till några suspekta platser, så en VC går fint att ta med sig så länge man har klockrullen med sig. Men man bör åtminstone ha två klockor att variera mellan och en tredje klocka är bättre.

Nåja, tiden får utvisa. Jag har klockrullar så det räcker till 3 klockor, så plats för en till finns.

Klockor ska självklart bäras och njutas, sedan måste man göra avvägningar gällande säkerhetsläget. Så som samhället ser ut idag med rån på öppen gata och hembesök från kriminella som kartlägger när du går till jobbet, etc så är det ganska klokt att abonnera ett bankfack om man äger mer än en dyr klocka. Flygplatser och ombord på flygplan är väl några av få platser där man kan bära en dyr klocka utan större rånrisk.

Är väl endast Rolex som är statusmarkör i ögonen hos medelsvensson. Kanske även Breitling och Omega.

En skicklig klocktjuv kan skilja på en Vacheron från en A. Lange på en mils avstånd. Även om de inte är klockor som gemene man bryr sig om eller känner till.

Toppen