Senaste nytt

Hur reser du med din finklocka?

Klockorna stannar i bankfack.
De simplare som jag reser med läggs i väskan genom Securitty.
Har för mkt vänner som blivit rånade misshandlats och liknande pga deras klockor.
Tissot PRX eller en Doxa 600t funkar dock som resesällskap oftast.
Är inte rädd för att skada dem eller slita dem, men vill gärna inte vara med om otrevligheter i övrigt.

Sedan även risken att råka stöta i klockan i sömnen eller när man har druckit för många glas champagne. På en helbostad Explorer II kanske en repa inte gör så mycket, men mindre kul om man råkar spräcka den keramiska bezeln på Pepsi GMT:n (kostar som satan att ersätta och spricker lätt), eller få en ful reva i den högpolerade mittlänken i roséguld på Root Beer:en.
Det är visserligen bara september - men detta inlägg vinner redan priset för ”Årets I-landsproblem”!

Svaret på TS fråga beror nog på hur rädd man är om sin klocka. Om man till varje pris vill undvika märken så bör man kanske inte resa med den alls, då det är svårt att ta av sig klockan när man är på resande fot (och om man gör det bör man ha en klockrulle eller liknande). Om man inte bryr sig alls om repor och märken (sån är jag) så är det mest stöldrisken man bör ha i åtanke och där är enkla regeln att klockan är som säkrast på handleden.

Jag har alltid med mig två klockor. Vardagsklockan Rolex explorer och sen en Omega 2254 som jag har som badklocka. Tar av mig och lägger i handbagaget vid säkerhetskontrollen. Frugan har också en Rolex så den tar brukar jag också få ta igenom säkerhetskontrollen. Funkar det på Arlanda att ha klockan på sig alltså?

När vi var i Venedig sist så är jag ganska säker på att jag upptäckte en ficktjuvsspotter som signalerade att jag hade en klocka påm mig. Stirrade ut honom och han försvann.

Jag har alltid med mig två klockor. Vardagsklockan Rolex explorer och sen en Omega 2254 som jag har som badklocka. Tar av mig och lägger i handbagaget vid säkerhetskontrollen. Frugan har också en Rolex så den tar brukar jag också få ta igenom säkerhetskontrollen. Funkar det på Arlanda att ha klockan på sig alltså?

När vi var i Venedig sist så är jag ganska säker på att jag upptäckte en ficktjuvsspotter som signalerade att jag hade en klocka påm mig. Stirrade ut honom och han försvann.
På alla flygplatser jag varit på senaste två åren har det fungerat att ha klockan på sig, ARN, LHR, LCY, LGW, EWR, CPH, MUC och diverse inrikes flygplatser i Sverige är bara några jag kommer på nu på rak arm.

Tycker det är en bra poäng ifrån @ResenärenLars , att ha med klockan ska ju inte skapa huvudvärk. De var främst det som störde mest när fin-klockan gick med, den låg där i min ryggsäck i overhead bin och när jag skulle sova kom tanken, tänk va sjukt om någon gräver fram den och tar den. Inget jag låg och gnagde naglarna om hela natten, men de skapade ett litet orosmoment som jag kan vara utan. Min Rolex GMT är gränsen för mig där jag kan gå vidare i livet utan att bli rejält ledsen om den av någon tråkig anledning försvinner. Därav är de dyraste klockan jag reser med och jag kan blunda och vila utan oro på flyg.

Däremot verkar ju Rolex va ett hett villebrå på speciellt turistiga platser i Europa, då kommer dendär oron igen och då passar IWC eller Tissot mycket bättre. Här i Hongkong är det mycket trevligare med klockor man kan ha vad som på sig och det är aldrig någon oro.

Toppen