Senaste nytt

Hur reser du med din finklocka?

Ritz

Medlem
En fråga till er som reser med ett armbandsur som ni är lite räddare om, hur gör ni? Från säkerhetskontrollen till flygplansstolen… Tar ni av er klockan genom security? Hur gör ni vid långflygningar? Har ni med er en watch roll eller liknande? Lämnar ni Rolexen hemma om ni åker till London (till exempel)?

En fråga till er som reser med ett armbandsur som ni är lite räddare om, hur gör ni? Från säkerhetskontrollen till flygplansstolen… Tar ni av er klockan genom security? Hur gör ni vid långflygningar? Har ni med er en watch roll eller liknande? Lämnar ni Rolexen hemma om ni åker till London (till exempel)?
Jag lämnar mina klockor hemma. Delvis pga det sentimentala värdet, men sedan alldeles för mycket jobb med försäkringar osv om det blir stulet. Tyvärr.

Har rest någon enstaka gång med en klocka och då låg den nog genom röntgen. Men vet andra som har på sig sin genom kontrollen.

Nu äger inga dyra klockor längre men när jag gjorde så fick klockan alltid på igenom säkerhetskontrollen. Om de insisterar på att den ska tas av läggs den i kabinväskan som låses innan den åker igenom röntgenmaskinen. Resor till farliga platser med mycket brottslingar så som London och Sydafrika så fick klockorna ligga i bankfacket, ingen större vits att riskera liv och lem för en dyr plåtbit. Resor till Asien eller resmål där man bara hänger på resorten och inte rör sig mycket ute bland folk så kunde klockan följa med.

Nu på efterhand så är det mest bara skönt att slippa huvudvärken, både gällande brottslingar på destinationen, försäkringskäbbel och säkerhetskontrollanter tvingar av en dyrgripen.

Klockan stannar hemma för det mesta numera men inte för att jag är rädd om den snarare än att jag nu har ett jobb som kräver lite mer diskretion. Brukade däremot ej ha några som helst problem att ta av mig den i säkerhetskontrollen. Dessa är de mest bevakade platser som finns på flygplatser och någon som är dum nog att pröva något klåfingrit på en sån punkt KOMMER att fastna på en kamera.

Min Rolex GMT ser jag som en bruksklocka och används där efter, den åker med lite överallt. Samma med min IWC. Om jag ska vistas på platser där jag vet att det är hög risk för klockstölder brukar jag plocka med min Tissot PRX som är en riktigt trevlig klocka som inte är värd mer än 5-6000 kr. Jag har en dyrare klocka som jag reser betydligt sparsammare med, lite pga stöld, men mer att jag är försiktig med klockan. Vill t.ex. inte dra repor på klockan när jag är på planet t.ex. så den har extremt sparsamt fått flyga, max någon enstaka gång har den fått följa med till Sverige och då i en klockrulle nerstoppad längst ner i kabinväskan under hela resan. Tycker också det är onödigt även om risken är liten att lägga ett så dyrt objekt i kabinväskan, man vet aldrig.

Undviker också att resa med för många klockor så att man inte får något problem i tullen.

Jag anser att oftast är klockan som säkrast på handleden. Så den sitter alltid på armen när jag går genom säkerhetskontrollen. Någon gång har jag blivit ombedd att ta av den, men har då bara sagt att den inte ska ge utslag och fått gå igenom ändå på egen risk. Sist reste jag med två klockor, så såg ut som en idiot med en Rolex på vänstra och en Omega på högra… men kändes säkrare än att ha en i väskan.

Jag bor i London och har klocka på varje dag, ute och på tunnelbanan. Är rätt lugnt så länge man är lite diskret och kan läsa av omgivningen. Är man inte van bör man lämna Rolexen hemma. Har man en klocka som är mindre stöldbegärlig eller inte lika lätt att identifiera är det inga problem. Min Speedmaster sitter på gummiarmband och den är med överallt - är aldrig orolig för att bli rånad när jag har den på.

Köper man en kvalitetsklocka så skall man väl använda den?
Screenshot 2025-09-01 at 19.19.54.png

Jag har min på armen men lägger glatt av mig den genom säkerhetskontrollen, på flyget brukar jag ta av mig klocka och Leatherman Tread och lägga i min manpurse ;)

Jag kör med klockrulle inne i väskan och packar ner klockan innan security.
Oftast så kör jag med en GS spring drive men kör även Rolex GMT (passar bra på longhaul i östlig eller västlig riktning) och ibland kör jag bägge.
nästan alltid klockrulle förutom på Arlanda där
man slipper pip genom bågen.
Tror även att Oslo är ok, men kör oavsett med rulle i väskan.

En stor risk med att bära dyr klocka är även ombord på flygplanet, speciellt med tanke på stölder ombord som har blivit allt vanligare. Även när man reser i de finare klasserna. Sov alltid med klockan på armen, med tilltro att passagerarna och besättningen inte skulle knycka den när John Blund knackar på.

Sedan även risken att råka stöta i klockan i sömnen eller när man har druckit för många glas champagne. På en helbostad Explorer II kanske en repa inte gör så mycket, men mindre kul om man råkar spräcka den keramiska bezeln på Pepsi GMT:n (kostar som satan att ersätta och spricker lätt), eller få en ful reva i den högpolerade mittlänken i roséguld på Root Beer:en.

En stor risk med att bära dyr klocka är även ombord på flygplanet, speciellt med tanke på stölder ombord som har blivit allt vanligare. Även när man reser i de finare klasserna. Sov alltid med klockan på armen, med tilltro att passagerarna och besättningen inte skulle knycka den när John Blund knackar på.

Sedan även risken att råka stöta i klockan i sömnen eller när man har druckit för många glas champagne. På en helbostad Explorer II kanske en repa inte gör så mycket, men mindre kul om man råkar spräcka den keramiska bezeln på Pepsi GMT:n (kostar som satan att ersätta och spricker lätt), eller få en ful reva i den högpolerade mittlänken i roséguld på Root Beer:en.

Därför är klockrulle riktigt bra om man vill undvika dings och repor.
Man kan dessutom ha den under kudden, även om det är lite knöligt och oskönt.
Det finns ju en del förvaringsutrymmen som är lite svåråtkomliga för andra passagerare och resenärer. Låst väska kan ju vara bra. En hel väska lär väl inte försvinna.

Toppen