Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

Som sagt låter force majeur tillsvidare väldigt relevant givet omständigheterna, det är nog svårt för finnair att veta redan nu hur det kommer se ut om två veckor.
Såklart är det svårt, vi har dock haft en pandemi de senaste två åren som ändrat karaktär väldigt ofta. Den har ju ändå diskuterats rätt friskt.

Men du menar att du tror Finnair, om Ryssland stänger luftrummet, kommer sluta flyga och inte boka om några passagerare. Och då således stranda alla sina kunder som nu befinner sig i Asien?
 

mha321

Medlem
Ser att flygen går som vanligt till Kaliningrad. Trodde det var helt kört att ta sig dit via flyg frpn fastlandet.
Som vanligt är kanske att gå till överdrift men uppenbarligen är det ok att flyga i Finskt och Estländskt FIR över finska viken, så länge de håller sig över internationellt vatten. Det är en rejäl omväg. Och man noterar skillnad mot igår - idag flyger man precis I mitten och inte på finska sidan.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Såklart är det svårt, vi har dock haft en pandemi de senaste två åren som ändrat karaktär väldigt ofta. Den har ju ändå diskuterats rätt friskt.

Men du menar att du tror Finnair, om Ryssland stänger luftrummet, kommer sluta flyga och inte boka om några passagerare. Och då således stranda alla sina kunder som nu befinner sig i Asien?

Som tur är så had de ju inte jättemånga kunder ute där.

De har ju gått ut och sagt att de inte kan flyga Asien linjerna utan att flyga över Ryssland. Men Ryssland har inte faktiskt stängt sitt luftrum ännu. Det finns ju en chans att de inte gör det och att det lugnar ner sig en aning framöver så att de kan återuppta de turerna.

Just Bangkok kanske kan fortsätta för övrigt. De flyger ju över Europa dit nu, och det verkar inte ta mer än en dryg timme extra. Det är inte den som har mest att förlora.

Vad gäller ombokning så kan de säkert komma undan med just klausuler om force majeure. Det är knappat Finnairs ansvar att Ryssland attackerade Ukraina, och det kommer nog ingen hävda. Sedan är kanske frågan om det gäller även om luftrummet inte faktiskt stängs - det misstänker jag krävs domstol för att avgöra.

Men Finnair kan såklart välja att boka om kunder trots force majeure. Jag skulle tänka mig att de tex bokar om kunder som är ute på resa och behöver komma hem, men inte bokar om de kunder som inte kommit iväg ännu.
 

ekf

Medlem
Myndighetsåtgärder borde väl falla in under Force Majeure? Särskilt om det är flera olika länders myndigheter som är inblandade… men jag är inte jurist.
 

Homer

Medlem
Myndighetsåtgärder borde väl falla in under Force Majeure? Särskilt om det är flera olika länders myndigheter som är inblandade… men jag är inte jurist.

Ja, att få kompensation utgår.
Men om du läser domen jag länkade till så slipper inte flygbolagen undan skyldigheten
att hjälpa med hotel osv.

Mål C-12/11 Denise McDonagh mot Ryanair Ltd
FÖRSLAG TILL AVGÖRANDE AV GENERALADVOKAT YVES BOT
— att sådana omständigheter som att luftrummet stängs till följd av ett vulkanutbrott utgör extraordinära omständigheter i den mening som avses i förordning nr 261/2004, och att dessa artiklar inte innehåller vare sig ett undantag eller en underförstådd begränsning av skyldigheten att omhänderta passagerare vars flygning ställts in till följd av extraordinära omständigheter.
Detta konstaterande påverkar inte giltigheten av dessa bestämmelser.


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:62011CC0012&from=GA
 
Last edited:

ekf

Medlem
Ja, att få kompensation utgår.
Men om du läser domen jag länkade till så slipper inte flygbolagen undan skyldigheten
att hjälpa med hotel osv.

Mål C-12/11 Denise McDonagh mot Ryanair Ltd
FÖRSLAG TILL AVGÖRANDE AV GENERALADVOKAT YVES BOT
— att sådana omständigheter som att luftrummet stängs till följd av ett vulkanutbrott utgör extraordinära omständigheter i den mening som avses i förordning nr 261/2004, och att dessa artiklar inte innehåller vare sig ett undantag eller en underförstådd begränsning av skyldigheten att omhänderta passagerare vars flygning ställts in till följd av extraordinära omständigheter.
Detta konstaterande påverkar inte giltigheten av dessa bestämmelser.


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:62011CC0012&from=GA
Jag tänkte för fort… :oops:
 

Tomas E

Medlem
Den väntade ryska motreaktionen:
Russia imposes sweeping flight bans on airlines from 36 countries | Reuters
"Russia today barred airlines from 36 countries including Britain, Germany, Spain, Italy and Canada from using Russian airspace in a retaliatory move after sweeping sanctions targeting its aviation sector."
Tyvärr lite detaljer, ser inget om exakt klockslag det träder i kraft. EU har 27 medlemsländer och alla de lär vara med. Med ovan nämnda Storbritannien och Kanada blir det 29. Det gör att det finns ytterligare sju länder som listan omfattar, kan vara mycket intressant att veta vilka.
 

Homer

Medlem
Den väntade ryska motreaktionen:
Russia imposes sweeping flight bans on airlines from 36 countries | Reuters
"Russia today barred airlines from 36 countries including Britain, Germany, Spain, Italy and Canada from using Russian airspace in a retaliatory move after sweeping sanctions targeting its aviation sector."
Tyvärr lite detaljer, ser inget om exakt klockslag det träder i kraft. EU har 27 medlemsländer och alla de lär vara med. Med ovan nämnda Storbritannien och Kanada blir det 29. Det gör att det finns ytterligare sju länder som listan omfattar, kan vara mycket intressant att veta vilka.


enligt ryska lufttransportstyrelsen

the restrictions will affect the air carriers of the following countries: Austria, Albania, Anguilla, Belgium, Bulgaria, British Virgin Islands, Great Britain, Hungary, Germany, Gibraltar, Greece, Denmark (+ Greenland, Faroe Islands, Territorial Sea), Jersey, Ireland, Iceland , Spain, Italy, Canada, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Finland, France, Croatia, Czech Republic, Sweden and Estonia.

https://www.ruaviation.com/news/2022/2/28/17428/


Gissningsvis blir Georgien med på listan också
https://www.ruaviation.com/news/2022/2/28/17430/

och Schweiz
Neutral Swiss adopt EU sanctions against Russia in break with past | Reuters
https://twitter.com/AFP/status/1498289791707889667
 
Last edited:

Bamsefar

Medlem
Undrar om "man" inte som flygbolag skulle kunna göra en rutt som går ex. norden (välj Oslo, Stockholm, Helsingfors eller Köpenhamn) till ex Seattle eller Vancouver, och så vidare till ex Tokyo. Självklart behövs det extra besättning osv. Men det skulle gå att få ekonomi i en sådan rutt troligen - ja bortsett från Covid-19 och så vidare som kanske påverkar resandet i helhet negativt. Men ni kanske förstår hur jag tänker - samma kärra - omtankning osv.?
 
Toppen