Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

palmen

Moderator
Undrar om "man" inte som flygbolag skulle kunna göra en rutt som går ex. norden (välj Oslo, Stockholm, Helsingfors eller Köpenhamn) till ex Seattle eller Vancouver, och så vidare till ex Tokyo. Självklart behövs det extra besättning osv. Men det skulle gå att få ekonomi i en sådan rutt troligen - ja bortsett från Covid-19 och så vidare som kanske påverkar resandet i helhet negativt. Men ni kanske förstår hur jag tänker - samma kärra - omtankning osv.?
Själ klart går det, men då kommer man ju direkt konkurrera med ME bolagen som har liknande upplägg men en extremt lägre kostnadsbas och fördelen i deras stora nätverk för feeder. Det kommer troligen gå snabbare att flyga via Doha/Dubai/Abu Dhabi och vara mycket billigare, svårt att se hur vanligtvis folk skulle välja den dyrare och längre resvägen via USA.

Nu finns det ju inga vinnare när det är krig, men blir detta utdraget kommer nog Qatar/Emirates och Etihad kunna ta över mycket av trafiken till östra Asien. De har redan allt på plats för detta och behöver inte flyga några omvägar heller.
 

Tomas E

Medlem
Undrar om "man" inte som flygbolag skulle kunna göra en rutt som går ex. norden (välj Oslo, Stockholm, Helsingfors eller Köpenhamn) till ex Seattle eller Vancouver, och så vidare till ex Tokyo. Självklart behövs det extra besättning osv. Men det skulle gå att få ekonomi i en sådan rutt troligen - ja bortsett från Covid-19 och så vidare som kanske påverkar resandet i helhet negativt. Men ni kanske förstår hur jag tänker - samma kärra - omtankning osv.?
Själ klart går det, men då kommer man ju direkt konkurrera med ME bolagen som har liknande upplägg men en extremt lägre kostnadsbas och fördelen i deras stora nätverk för feeder. Det kommer troligen gå snabbare att flyga via Doha/Dubai/Abu Dhabi och vara mycket billigare, svårt att se hur vanligtvis folk skulle välja den dyrare och längre resvägen via USA.

Nu finns det ju inga vinnare när det är krig, men blir detta utdraget kommer nog Qatar/Emirates och Etihad kunna ta över mycket av trafiken till östra Asien. De har redan allt på plats för detta och behöver inte flyga några omvägar heller.
Än så länge är inga asiatiska flygbolag bannlysta från Ryssland, så det går fortfarande att flyga närmaste vägen mellan Europa och Östasien. De kinesiska flygbolagen lär väl knappast bli bannlysta heller, eftersom Kina knappast kommer att införa sanktioner mot Ryssland.
 

NyfikenGrau

Medlem
Undrar om det fortfarande kommer vara lönsamt för SAS att hålla kvar Asien-linjerna om ryskt luftrum fortsätter vara spärrat länge? De har ju inte längre någon fördel alls av sitt nordliga läge isf, snarare tvärtom. Kanske lönsammare att pausa de tre linjerna och expandera nätet västerut istället?
 

dino_81

Medlem
Än så länge är inga asiatiska flygbolag bannlysta från Ryssland, så det går fortfarande att flyga närmaste vägen mellan Europa och Östasien. De kinesiska flygbolagen lär väl knappast bli bannlysta heller, eftersom Kina knappast kommer att införa sanktioner mot Ryssland.
Här kanske Finnair tillsammans med allianskollegan Japan Airlines kan hitta på något bra för att öka trafiken från Helsingfors och österut.

Jag tänker att Finnair kan använda outnyttjad kapacitet hos japanerna att använda även på linjer som går till andra länder än Japan?

Fast ovan är troligen något som tar tid att implementera och förhoppningsvis biter sanktionerna mot Ryssland och får Putin att komma till sans.
 

Thornado

Medlem
Här kanske Finnair tillsammans med allianskollegan Japan Airlines kan hitta på något bra för att öka trafiken från Helsingfors och österut.

Jag tänker att Finnair kan använda outnyttjad kapacitet hos japanerna att använda även på linjer som går till andra länder än Japan?

Fast ovan är troligen något som tar tid att implementera och förhoppningsvis biter sanktionerna mot Ryssland och får Putin att komma till sans.

Sen så är det väl även frågan hur villiga passagerarna är att flyg över Ryssland.
Med "rätt" (dvs låga) priser och kortare flygtid än andra alternativ så kommer det säkert finnas en hel del som är villiga att åka den rutten, men lär ju (åtminstone i ett tidigt skede) även finnas ganska många som är tveksamma till att flyga över ryskt territorium. Så frågan är väl hur fördelningen mellan dessa kategorier ser ut.
 

maswan

Medlem
Undrar om "man" inte som flygbolag skulle kunna göra en rutt som går ex. norden (välj Oslo, Stockholm, Helsingfors eller Köpenhamn) till ex Seattle eller Vancouver, och så vidare till ex Tokyo. Självklart behövs det extra besättning osv. Men det skulle gå att få ekonomi i en sådan rutt troligen - ja bortsett från Covid-19 och så vidare som kanske påverkar resandet i helhet negativt. Men ni kanske förstår hur jag tänker - samma kärra - omtankning osv.?

Skulle nog vara rimligare att bara flyga till Vancouver och låta Air Canada/ANA/etc ta anslutningen över Stilla Havet. Blir nästan dubbelt så långt, men inte längre än att ta omvägen via Singapore t ex.
 

mha321

Medlem
Undrar om det fortfarande kommer vara lönsamt för SAS att hålla kvar Asien-linjerna om ryskt luftrum fortsätter vara spärrat länge? De har ju inte längre någon fördel alls av sitt nordliga läge isf, snarare tvärtom. Kanske lönsammare att pausa de tre linjerna och expandera nätet västerut istället?
De har ju hintat redan innan, i annonseringarna runt den 22a, att asien-linjerna går väldigt knackigt nu...

Samtidigt lär detta resultera i att de som faktiskt hittar en lösning mellan Europa och Kina kommer att kunna ta ännu mer betalt för frakten. Men det borde ju vara ME3 och möjligen sydeuropeiska bolag som har störst chans där -- SAS och Finnair blir ju plötsligt sämst i klassen på effektivitet där.
 

Mr.cake

Medlem
Det "positiva" hittils är att de flesta länderna i öst fortfarande har en kraftigt entry restriction pga covid. Exempelvis Japan, Sydkorea m.m. Blir tuffare när dessa öppnar upp sig. Men just i detta läge känns det inaktuellt.
 
Aeroflot försökte sig idag ändå på att flyga till Verona i Italien. Planet fick vända strax efter att ha kommit in i grekiskt luftrum och gå ner i Istanbul. Jag undrar hur de ens tänkte att de kunde flyga till Verona?
 

Tomas E

Medlem
Finnair säger själva att de slutar att flyga på Asien om Rysslands luftrum stängs för dem: Finnairs flyg till Asien kan bli kvar på marken

"Finnair har en omfattande trafik till Asien och stänger Ryssland sitt luftrum för finska flygplan avstannar den trafiken, säger Finnairs kommunikationsdirektör Päivyt Tallqvist.

– Måste vi flyga runt ryskt luftrum innebär det en så lång omväg att det inte är ekonomiskt möjligt för oss att flyga till våra destinationer i Asien, säger Tallqvist."

Ajdå… hur funkar detta med ombokning osv? Känner en som skall till Thailand andra veckan i mars.

Finnair har kommit med en nyansering av det de sa om att sluta flyga på Asien. Det tycks bara vara Ostasien som ställs in (i en vecka till att börja med), och inte Sydost- och Sydasien.

Due to the closure of Russian airspace, we are evaluating alternative routings for some of our flights to Japan, Korea and China. So far, we have cancelled flights to these destinations until 6 March 2022, and cancelled all flights to Russia until 28 May 2022.

We will communicate on further cancellations of our flights to Japan, China and Korea starting from the end of this week, once the routing plans have been finalised.

We continue flying from Helsinki to Bangkok, Phuket, Singapore and Delhi and from Stockholm Arlanda to Phuket. We will avoid using the Russian airspace which lengthens the travel time by approximately one hour.


Flight cancellations to Asia and Russia | Finnair
 
Toppen