Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

Flyer722

Medlem
Intressant!
Jag antar att de får förvänta sig motdraget att Ryssland förbjuder British Airways från att flyga över Ryssland. Det blir då ganska långt till Tokyo från London.

Missförstå mig inte. Jag tycker att väst måste reagera starkt mot Ryssland. Det svåra blir när deras motdrag mot ens egna drag möjligen kostar en själv mer skada än dem.

Österut är ju dom europeiska bolagen inte så stora jämfört med mellanösternbolagen. Förövrigt är östasien ganska stängt.
 

Homer

Medlem
EU leaders gather to respond to Russia’s new war in Ukraine – EURACTIV.com
EU leaders will discuss those new measures at an in-person emergency summit called for Thursday evening, scheduled for 8pm CET in Brussels.
According to EU sources, the idea of an in-person summit was to discuss the issues in more detail. No electronic devices will be allowed in the meeting room.


The EU had said it has been keeping more, tougher sanctions up its sleeve should the Russian forces invade further, beyond the territory that the separatists hold.

Against this background, EU leaders are expected to impose the “unprecedented” sanctions against Russia that have been in preparation for the past few weeks.

Those would include cutting off Russia from the international financial market and banning the export of high-tech.

Russia’s political leadership and oligarchs who support President Vladimir Putin are also likely to be targeted by further sanctions.

Moreover, there might be a consideration to apply to the regime in Belarus, from whose territory Russian tanks advanced across the border into Ukraine.

However, cutting Russia off the SWIFT global interbank payments system – one of the toughest, non-military sanctions the West could impose – is unlikely to be agreed at this stage, several EU diplomats said.

EU leaders will also discuss offering EU candidate status to Ukraine, Lithuania’s President Gitanas Nauseda said, a step Kyiv has long called for, though it may not win approval from all EU leaders.
 
Detta är så förkrossande. Turistade ju i Kiev aug 2019 efter att Zelensky blivit vald och upplevde en sån härlig frihetskänska och framtidstro där som jag bara känt av i Medellin typ. Många unga som vill att Ukraina ska ta en modern demokratisk väg in i framtiden får nu sina drömmar krossade. Universitetsstaden Lviv stod verkligen överst på min lista med Europiska städer att besöka efter pandemin. Hoppas att det kan ske i framtiden! #FreeUkraine
 

erc

Medlem
Efter att ha lyssnat på Bidens tal känns det inte orimligt att det ryska kommersiella flyget kommer få det väldigt svårt att fungera på sikt. Utan leveranser från bl a Boeing kommer det vara omöjligt att underhålla stora delar flygplansflottorna.

Händelseutvecklingen kommer påverka våra förutsättningar att röra oss över planeten. Möjligen är några flygnördars bekymmer futtigt i sammanhanget men jag följer med intresse alla kloka reflektioner här.
 

Xilan

Medlem
Intressant!
Jag antar att de får förvänta sig motdraget att Ryssland förbjuder British Airways från att flyga över Ryssland. Det blir då ganska långt till Tokyo från London.

Missförstå mig inte. Jag tycker att väst måste reagera starkt mot Ryssland. Det svåra blir när deras motdrag mot ens egna drag möjligen kostar en själv mer skada än dem.

Där kom svaret. Brittiska flygbolag får ej flyga över Ryssland.

Russia closes its airspace to British airlines | Reuters
 

Homer

Medlem
Efter att ha lyssnat på Bidens tal känns det inte orimligt att det ryska kommersiella flyget kommer få det väldigt svårt att fungera på sikt. Utan leveranser från bl a Boeing kommer det vara omöjligt att underhålla stora delar flygplansflottorna.

Händelseutvecklingen kommer påverka våra förutsättningar att röra oss över planeten. Möjligen är några flygnördars bekymmer futtigt i sammanhanget men jag följer med intresse alla kloka reflektioner här.


De har ju MC-21 färdig för leverans
Inside The MC-21: Russia's Boeing 737 MAX Challenger
Certification flight program of new Russian MC-21 aircraft is completed - Aviacionline.com
 

M@GNÜS

Medlem
Blir ju intressant om Aeroflot skulle åka ur Skyteam och Ryssland stängs ute från EU’s luftrum.
Och vad händer om Airbus och Boeing slutar skicka delar till ryska flygbolag.
 
Toppen