Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

...men jag tycker att det är väldigt mesigt och otydligt att kalla tråden "Ukrainakrisen". För Ukrainakris har det varit i ett par månader. Dagens läge är "Rysslands invasion av Ukraina" eller "Rysslands krig mot Ukraina".

"Det är ingen Ukrainakris, det är en Rysslandskris" som Tysklands utrikesminister uttryckte det nyligen.
Och det enda som är bra i nuläget är att många börjar förstå hur allvarligt det är. Stängt ryskt luftrum kanske är det minst dåliga alternativet på flera sätt. Gick det att flyga runt Sovjetunionen förr så kommer det gå att flyga runt Ryssland.

Spekulationer:
  • Ryska flygbolag förbjuds i EU / US m.fl. luftrum
  • Begränsad tillgång till ryskt luftrum
  • Höjda kostnader för flygbolag ger högre biljettpriser
  • Ytterligare utslagning av finansiellt svaga bolag

låt oss verkligen hoppas att jag har fel och att detta får en fredlig lösning !
Sällan krig får fredliga lösningar… Gäller att hålla i hatten för det kommer storma rejält framöver.

Lite beroende av hur länge detta kommer pågå så skulle jag tro att:
1. Överflygningar över Ukraina kommer/har stanna upp. Vi skall flyga HEL-DXB om ca två veckor så det blir intressant att se hur det blir
2. Frågan är om Ryssland stänger luftrummet eller om västländska bolag skippar flyga över? Ryssland tar en avgift om inte så hög per överflygning
3. Jag är lite nervös om vi kommer se cyberattacker mot infrastruktur såsom flygplatser och flygledarsystem
4. Kommer den allmänna hotbilden ökas så att själva resande bli stökigt?
5. Kommer efterfrågan dämpas för att människor känner olust för att resa?
6. Hur högt kommer oljan stiga som gör det om möjligt, ännu svårare för flygbolagen att överleva?

Mina egna tankar, som självutnämnd utrikespolitisk/ekonomisk expert.

1. Inga civila bolag kommer att flyga över/nära Ukraina på ett tag.
2. Ryssland vill inte öka aggressionerna mot väst. Snarare att bolagen själva väljer att slopa överflygning. Däremot kanske Europeiskt luftrum stängs för Ryska bolag, och så kommer Ryssland att svara med samma mynt.
3. Ja.
4. Tveksamt. Så länge som man inte ska resa i just den regionen.
5. Ingen skillnad. De som redan var tveksamma innan stannade ändå hemma pga corona.
6. Oljepriset kommer att bli det hårdaste slaget mot flygbranschen av den här situationen.

...men jag tycker att det är väldigt mesigt och otydligt att kalla tråden "Ukrainakrisen". För Ukrainakris har det varit i ett par månader. Dagens läge är "Rysslands invasion av Ukraina" eller "Rysslands krig mot Ukraina".
Absolut, du har rätt.

Och det var inte meningen att nedtona Rysslands vidriga aggression men tanken med tråden är att diskutera hur den civila flygfarten påverkas. Jag borde formulerat mig annorlunda men jag hade en tanke att för starka ord kunde leda in tråden i annan riktning.

Gällande att inte flyga över Ryssland mot att ta en sydligare omväg.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Exempel London - Tokyo, skillnad ~1200 miles.

Last edited:
"Det är ingen Ukrainakris, det är en Rysslandskris" som Tysklands utrikesminister uttryckte det nyligen.
Och det enda som är bra i nuläget är att många börjar förstå hur allvarligt det är. Stängt ryskt luftrum kanske är det minst dåliga alternativet på flera sätt. Gick det att flyga runt Sovjetunionen förr så kommer det gå att flyga runt Ryssland.
Bland annat sas fixade ju rätt att flyga över sovjet på väg till tex Tokyo, och detta var en stor fördel för dem konkurrensmässigt. Så visst går det att undvika, men det kostar. (det känns som ett pris man får betala nu, absolut, men det kommer kosta)

Nån som vet om exvis Kina bryr sig om att Ryssland startar krig? Det är ju en bit bort, men jag är bara nyfiken på att få lite perspektiv.

Nån som vet om exvis Kina bryr sig om att Ryssland startar krig? Det är ju en bit bort, men jag är bara nyfiken på att få lite perspektiv.

Vill inte låta dryg, men denna typ av frågor/diskussion hör inte hemma i detta forum. Finns många andra politiska forum på internet där man kan diskutera dessa frågor. Här håller vi oss till ämnen relaterade till resor/flyg/hotell.

OK det är taget!

Då slänger jag in en reserelaterad fun fact, eller åtminstone något som genom resande ger lite perspektiv:
Så sent som 2013 hade Ryssland och Ukraina extremt nära relation. Tågresor mellan Ukraina och Ryssland var den 4:e mest trafikerade internationella tåglinjen i Europa (och därmed sannolikt högt på världslistan också). Mer än exempelvis Tyskland-Schweiz och ungefär som Frankrike-Belgien.

... men sen stoppades tåg- och flyglinjer över några år och nu är vi där vi är idag.

• Gilla
Reactions: hco
Lite beroende av hur länge detta kommer pågå så skulle jag tro att:
1. Överflygningar över Ukraina kommer/har stanna upp. Vi skall flyga HEL-DXB om ca två veckor så det blir intressant att se hur det blir

Du vet redan svaret på 1 att det är bara bra med omväg då den garanterar widebody på din linje istället för en A321 som de swappar ibland men som inte kan klara av omvägar

Toppen