Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

dino_81

Medlem
Nu när Ryssland gått in i Ukraina kommer omvärldens sanktioner att bli kraftiga.

Bland annat nämns att Ryssland ska uteslutas ur Swift (internationella banköverföringar).

Kan ett motdrag bli att Ryssland förbjuder internationella överflygningar och att det då sannolikt påverkar flyg mellan västländerna och stora delar av Sydostasien.

I denna tråd kan vi, om möjligt utan att gå i politisk polemik, hur konflikten i Ukraina påverkar det civila flyget.

I denna tråd kan vi, om möjligt utan att gå i politisk polemik, hur konflikten i Ukraina påverkar det civila flyget.

Riktigt illa kan det bli så jag undrar vart flygandet går :(
Men den frågan är ju mindre vikt just nu så…hoppas bara moderatorerna inte behöver bli fulltidspoliser nu här på forumet då detta medför oundvikligen politiska kommentarer här :)

Lite beroende av hur länge detta kommer pågå så skulle jag tro att:
1. Överflygningar över Ukraina kommer/har stanna upp. Vi skall flyga HEL-DXB om ca två veckor så det blir intressant att se hur det blir
2. Frågan är om Ryssland stänger luftrummet eller om västländska bolag skippar flyga över? Ryssland tar en avgift om inte så hög per överflygning
3. Jag är lite nervös om vi kommer se cyberattacker mot infrastruktur såsom flygplatser och flygledarsystem
4. Kommer den allmänna hotbilden ökas så att själva resande bli stökigt?
5. Kommer efterfrågan dämpas för att människor känner olust för att resa?
6. Hur högt kommer oljan stiga som gör det om möjligt, ännu svårare för flygbolagen att överleva?

Ska man spekulera ytterligare kan det bli svårt ryska flygbolag att flyga till Väst. Det kan bli embargo mot dem, de kan få svårt att betala avgifter o.s.v.

Vågar flygbolagen fortsätta flyga över Ryssland?
Jag skulle absolut inte vilja flyga över Ryssland just nu, oavsett vad flygbolagen tillåts! Detta p.g.a. Belarus tilltag förra året och att Putin framstått som helt obalanserad de senaste dagarna. Gisslantagande av personer från demokratiska länder kan knappast uteslutas, bara som maktdemonstration. Putin ger inga tecken på att tänka på långsiktiga konsekvenser just nu.

Last edited:
Spekulationer:
  • Ryska flygbolag förbjuds i EU / US m.fl. luftrum
  • Begränsad tillgång till ryskt luftrum
  • Höjda kostnader för flygbolag ger högre biljettpriser
  • Ytterligare utslagning av finansiellt svaga bolag

låt oss verkligen hoppas att jag har fel och att detta får en fredlig lösning !

Stänga luftrummet har de hotat med tidigare

September 8, 2014
Russia threatens to close airspace – POLITICO
Russia’s prime minister has warned that Russia may refuse Western airlines the right to fly over Siberia in response to sanctions that the European Union and the United States are poised to impose.
In an interview published this morning in the Russian paper Vedomosti, Dmitry Medvedev said that an end to overflight rights could drive “many” Western carriers to bankruptcy.

1. Överflygningar över Ukraina kommer/har stanna upp. Vi skall flyga HEL-DXB om ca två veckor så det blir intressant att se hur det blir
Flög de ens över Ukraina tidigare? Deras överflygning är dock helt stängd sedan i morse, så där har det redan hänt. Men många slutade ju med det redan tidigare.

Flög de ens över Ukraina tidigare? Deras överflygning är dock helt stängd sedan i morse, så där har det redan hänt. Men många slutade ju med det redan tidigare.

Gå in och titta på Flightrader 24 just nu. Ekar över Ukraina. Några flyg över Belarus, men inte många. Kolla mina fligher AY1963 (igår) och AY1964 idag vilken rutt Finnair har valt.

Toppen