Senaste nytt

Hur påverkas andra flygplatser av terrordåden i Bryssel?

Längsta kön på säkerhetskontroll jag någonsin sett på Arlanda Terminal 2 idag. Vet dock inte om det är pga påsk eller extra säkerhet? Fast track fungerade dock riktigt bra för en gångs skull och det gick snabbt. Annars allt som vanligt.
 
Att döma av Flightradar24 så flyger förnärvarande Ryanair in till BRU. Jag vet att de som ligger outbound till 100% är ferryflights.

Sen ser man att Ryanair omdirigerar sig till CRL. Är detta för att upprätthålla trafik och få in degen och vad är passagerarnas rättighet när de väl anländer CRL? De har ju de facto löst biljett till BRU.
 
Köln igår kväll inget särskilt, samma griniga gnäll om fel påse för vätskor (på Tegel kollades den utan kommentar) som man hade kunnat förvänta sig även utan attentat.

Tror den långsiktiga följden blir säkerhetskontroll vid flygplatsingångar, som redan finns på vissa ställen (Moskva, Istanbul, Tel-Aviv på rak arm).
Låter ju inte orimligt, även om det inte hjälper ett dyft. Som någon var inne på tidigare är det ju folksamlingar, gärna i närheten av viktig infrastruktur, som är måltavlor. Ett attentat precis utanför en flygplats är minst lika illa och skapar lika stora problem som en vid incheckningen.
 
Låter ju inte orimligt, även om det inte hjälper ett dyft. Som någon var inne på tidigare är det ju folksamlingar, gärna i närheten av viktig infrastruktur, som är måltavlor. Ett attentat precis utanför en flygplats är minst lika illa och skapar lika stora problem som en vid incheckningen.

Vitsen är väl inte att bara flytta målområdet, utan att minska mängden folk som står där, antingen genom att det är en genomströmning över längre tid eller genom att man har fler ställen där kontroll sker. Kostnaden går förstås upp ju fler ställen man gör kontroller på. Som påpekats flera gånger tidigare är det för sent att göra något när man väl kommit till stadiet att det finns en bomb och en terrorist villig att använda den. Det är där resurserna ska läggas istället för att fundera på om en deo-stick är vätska eller ej.

För att bidra till rapporteringen så var enda skillnaden på Kastrups flygplats att någon från SAS(?) intervjuades vid incheckingsområdet i terminal 3. Fast track var tom, så man kunde ta sig förbi det farliga området med minimal exponering.
 
Att döma av Flightradar24 så flyger förnärvarande Ryanair in till BRU. Jag vet att de som ligger outbound till 100% är ferryflights.

Sen ser man att Ryanair omdirigerar sig till CRL. Är detta för att upprätthålla trafik och få in degen och vad är passagerarnas rättighet när de väl anländer CRL? De har ju de facto löst biljett till BRU.

Skulle tro att om man någon gång, utan att ha dåligt samvete, kan hävda Force Majeur, så är det nu. Då lär man väl bara få gilla läget.
 
Inte haft några problem men från flyget till Frankfurt plockade polisen 6 passagerare direkt från planet. Lufthansa First var amazing och väl på EWR gick det väldigt fort genom security. Dock flygen till Minneapolis inställda pga snökaos så får stanna här inatt =(
 
Toppen