Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Nu rullas inte drinkvagnen ut i go heller, där man måste betala för drickat, så att det är för att spara pengar på drickat finner jag föga troligt. Det måste vara att Richard månar om att hans crew ska kunna vila riktigt mycket och länge bakom planket och därför slipper de arbeta med att köra vagnen. Att servicenivån sjunker under Ryanair det är smällar man får ta.

Jag misstänker att problemet har att göra med att ytterst få fattar hur man gör och att man ska sätta ihop kuben med alla rester och skräp inuti. Jag tycker jag ofta får kommentarer om hur trevligt de tycker det är med någon som klarat att packa den ordentligt, när jag lämnar den.

Istället lämnas den ofta öppen med saker stickande upp vilket gör att de inte går att stapla och därmed inte får plats, så crew får själva peta runt allt skräp för att få plats. Eller så stängs kuben med hälften av allt utanför.

Em "vanlig" låda fattar alla pax och kan dessutom på ett helt annat sätt "våldas" på plats även om den är dåligt packad. (tex frukost lådan fungerar ju så...)

Kuben är definitivt svårare ur det perspektivet än andra lådor....
Tror du har helt rätt. Jag gör som du - ger tillbaka kuben som jag fick den. Men de flesta ger tillbaka den öppen med saker som sticker ut. Blir svårhanterat för crew på vagnen.

Jag skulle bli orolig om cabin crew fick bestämma vad som skulle serveras i kabinen. Att kuben inte är populär bland crew är ingen hemlighet, men det är inte de som ska bestämma om den ska vara kvar. Sen kan man ju fråga sig hur det kommer sig att den är kvar när den får mer kritik än beröm.
Skulle gissa på att det krävs fackförgandlingar om de ska köra vagnen en extra gång, skulle vara intressant att lyssna på argumenten för och emot från båda sidor.

Är väl snarare skyddsombuden som har något att säga till om där. Men att köra vagn en gång till leder väl knappast till arbetsskador, men att servera från stora flaskor kan väl göra det. Tänker på handleder bland annat.

De kan väl flyga 4-5 ben varje dag på kortlinjerna? Då kör de väl vagn massa fler gånger? När det gäller servicen har SAS garanterat all möjlighet att bestämma. Hade crew fått välja hade man väl haft self-serving hela tiden?

Kuben verkar också ta mer plats i vagnarna än förra lådan, så krävs väl fler vagnar vilket kan krångla till det lite. Kanske jobbig att greppa också? Har varit med att nederdelen lossnat när man bara greppat ”locket”.

Nu rullas inte drinkvagnen ut i go heller, där man måste betala för drickat, så att det är för att spara pengar på drickat finner jag föga troligt. Det måste vara att Richard månar om att hans crew ska kunna vila riktigt mycket och länge bakom planket och därför slipper de arbeta med att köra vagnen. Att servicenivån sjunker under Ryanair det är smällar man får ta.

Gör den inte? Åker väldigt sällan i Go, men har förstått det som att den ska rullas ut på dagflygningar för typ caféförsäljning? Dagflygning är väl typ SK903 och SK909.

På 4-timmarsflighten SK1845 ARN-MLA igår med avgång 8.20 serverades först frukost i vanlig ordning. Framåt 10-tiden började såklart vi passagerare i Plus (5 rader) bli sugna på mer dryck osv och började plinga på CC en efter en. Då ropar den manlige pushern, bakifrån skynket, ut i högtalarna att "vi kommer ut med vagnen igen kl 11, så ni får vänta tills dess". Humor

Last edited:
Jag misstänker att problemet har att göra med att ytterst få fattar hur man gör och att man ska sätta ihop kuben med alla rester och skräp inuti. Jag tycker jag ofta får kommentarer om hur trevligt de tycker det är med någon som klarat att packa den ordentligt, när jag lämnar den.

Istället lämnas den ofta öppen med saker stickande upp vilket gör att de inte går att stapla och därmed inte får plats, så crew får själva peta runt allt skräp för att få plats. Eller så stängs kuben med hälften av allt utanför.

Em "vanlig" låda fattar alla pax och kan dessutom på ett helt annat sätt "våldas" på plats även om den är dåligt packad. (tex frukost lådan fungerar ju så...)

Japp. Särskilt illa var det ju på frukostserveringen vilket till slut ledde till att kuben försvann och lådan återinfördes på frukosten. Dessutom skulle de ju till att servera såväl smoothie, bröd som kaffe separat (efter kuben). Kaos...

På 4-timmarsflighten SK1845 ARN-MLA igår med avgång 8.20 serverades först frukost i vanlig ordning. Framåt 10-tiden började såklart vi passagerare i Plus (5 rader) bli sugna på mer dryck osv och började plinga på CC en efter en. Då ropar den manlige pushern, bakifrån skynket, ut i högtalarna att "vi kommer ut med vagnen igen kl 11, så ni får vänta tills dess". Humor
Ja, det där är en klassiker. "Nu tar vi en paus i serveringen".

Är väl snarare skyddsombuden som har något att säga till om där. Men att köra vagn en gång till leder väl knappast till arbetsskador, men att servera från stora flaskor kan väl göra det. Tänker på handleder bland annat.
.

måste ställa mig frågande till detta? Efter att ha jobbat många år på krogen både i kök samt servis och bar så har jag aldrig haft någon kollega som förstört sina handleder för att dom serverat dryck från stora flaskor!? Där kan dessutom endel pass vara upp emot 15-16 timmar med konstant tempo. Något annat måste vara orsaken till att det inte serveras ur stora flaskor?

Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.
Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.
Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskar

Varför gillar inte crew kuben egentligen?

Sen gillar jag personligen den. Fick en god kyckling med rödbetor i torsdags.
Ingen aning, men hört från crew att den är jobbig att hantera, förstår inte det själv men har aldrig försökt servera den. Borde inte vara svårare än annan låda.

Skulle tro att den del i crew också blir negativt påverkade av klagande pax. Är nog inte så kul att servera när halva kabinen gnäller på maten.

Toppen