Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.
Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.
Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskar
30 minuter var femte timma enligt svensk arbetstidslag, om det nu är svensk kabinpersonal. Men det är säker reglerat i avtal.
 
30 minuter var femte timma enligt svensk arbetstidslag, om det nu är svensk kabinpersonal. Men det är säker reglerat i avtal.
Lagen säger inget om hur lång rasten ska vara. På en "rast" (tänk lunch) ska man kunna lämna arbetsplatsen, vilket man ju inte kan ombord på ett flygplan. Därför är nog "paus" rätt term här, tänk fikarast där tiden räknas som arbete. De som arbetar ombord på ett flygplan har aldrig rast. Detta bör dom kompenseras för med högre lön eller extra ledighet.

Sen finns det såklart säkerhetsregler i flygbranschen som reglerar vila etc för ombordpersonalen, men det är nått annat än fackliga och arbetsrättsliga frågor.
 
Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.
Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.
Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskar

Ja, det är ju lustigt att man på ena flygningen på en sträcka kan gå igenom kabinen med vatten och snacks flera gånger, men nästa gång bara strunta i det.
 
måste ställa mig frågande till detta? Efter att ha jobbat många år på krogen både i kök samt servis och bar så har jag aldrig haft någon kollega som förstört sina handleder för att dom serverat dryck från stora flaskor!? Där kan dessutom endel pass vara upp emot 15-16 timmar med konstant tempo. Något annat måste vara orsaken till att det inte serveras ur stora flaskor?

Jag kan inte svara på om det är sant eller inte. Men det är vad jag har hört. Tror väl att lite handlar om att man gnäller kanske mer i Skandinavien eftersom det ofta brukar vara ganska platt hierarki - eller hur man ska säga.

Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.
Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.
Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskar

Förut har de 10 på 330/340, nu är de 8. Minimum enligt myndighetskrav är 6. Så de skulle nog kunna dra ner ytterligare om de ville

På längre långlinjeflygningar måste personalen vila enligt myndighetskrav (tror det kan handla om tidsskillnaden också). Men på exempelvis New York behövs det nog inte. Är säkert delvis därför de har väggar för vila på 330E samt 340 och endast en gardin på 330.

Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.

Personligen tycker jag att crew är mer än värda att få paus/rast på långa flygningar, det går ju inte att komma ifrån jobbet på samma sätt som på andra arbetsplatser. Men tycker att man får lösa det snyggt, alla behöver ju inte ha rast samtidigt.

Tror dock SAS är en svår arbetsgivare. De är ju ganska otydliga och inkonsekventa mot oss kunder. Kanske inte fungerar bättre internt?
 
Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.
Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.
Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskar
Hur många cabin cre är det det måste vara på en 330 eller 340?
 
Jag kan inte svara på om det är sant eller inte. Men det är vad jag har hört. Tror väl att lite handlar om att man gnäller kanske mer i Skandinavien eftersom det ofta brukar vara ganska platt hierarki - eller hur man ska säga.



Förut har de 10 på 330/340, nu är de 8. Minimum enligt myndighetskrav är 6. Så de skulle nog kunna dra ner ytterligare om de ville

På längre långlinjeflygningar måste personalen vila enligt myndighetskrav (tror det kan handla om tidsskillnaden också). Men på exempelvis New York behövs det nog inte. Är säkert delvis därför de har väggar för vila på 330E samt 340 och endast en gardin på 330.

Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.

Personligen tycker jag att crew är mer än värda att få paus/rast på långa flygningar, det går ju inte att komma ifrån jobbet på samma sätt som på andra arbetsplatser. Men tycker att man får lösa det snyggt, alla behöver ju inte ha rast samtidigt.

Tror dock SAS är en svår arbetsgivare. De är ju ganska otydliga och inkonsekventa mot oss kunder. Kanske inte fungerar bättre internt?

Finnair säljer ju inge en premium economy, utan mer av en Economy comfort som aldrig kostar mer än en tusing extra. Så lite fel att jämföra med de.
 
Toppen