Jag kan inte svara på om det är sant eller inte. Men det är vad jag har hört. Tror väl att lite handlar om att man gnäller kanske mer i Skandinavien eftersom det ofta brukar vara ganska platt hierarki - eller hur man ska säga.
Förut har de 10 på 330/340, nu är de 8. Minimum enligt myndighetskrav är 6. Så de skulle nog kunna dra ner ytterligare om de ville
På längre långlinjeflygningar måste personalen vila enligt myndighetskrav (tror det kan handla om tidsskillnaden också). Men på exempelvis New York behövs det nog inte. Är säkert delvis därför de har väggar för vila på 330E samt 340 och endast en gardin på 330.
Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.
Personligen tycker jag att crew är mer än värda att få paus/rast på långa flygningar, det går ju inte att komma ifrån jobbet på samma sätt som på andra arbetsplatser. Men tycker att man får lösa det snyggt, alla behöver ju inte ha rast samtidigt.
Tror dock SAS är en svår arbetsgivare. De är ju ganska otydliga och inkonsekventa mot oss kunder. Kanske inte fungerar bättre internt?