Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Alltså, gissas det bara eller har ni faktiskt åkt Plus på long haul? På de kortare långlinjerna går de med en bricka med juice/läsk mellan serveringarna i samband med att de delar ut mandlar och gott och blandat. Det går ju då även alldeles utmärkt att be om något annat (vilket även går andra tider under flighten också).

På de långa dagflygningarna (exempelvis ARN-LAX, CPH-SFO) serveras det från en vagn mellan serveringarna. Mackor, dryck osv.

Det går ju alltid att plinga eller, vad som verkar vara föredraget av cc, gå ner till köket.

Att de inte går fler gånger med vagnen handlar nog mest om kostnaden. Om folk ej aktivt erbjuds extra dryck så sparar SAS nog en del pengar också. SAS visar ju att man kan strunta lite i vad kabinpersonalen tycker, exempelvis genom att fortsatt ha kuben på kortlinjerna. Hade SAS velat att vagnen skulle ut en gång till, hade det garanterat skett.

Last edited:
SAS visar ju att man kan strunta lite i vad kabinpersonalen tycker, exempelvis genom att fortsatt ha kuben på kortlinjerna. Hade SAS velat att vagnen skulle ut en gång till, hade det garanterat skett.
Jag skulle bli orolig om cabin crew fick bestämma vad som skulle serveras i kabinen. Att kuben inte är populär bland crew är ingen hemlighet, men det är inte de som ska bestämma om den ska vara kvar. Sen kan man ju fråga sig hur det kommer sig att den är kvar när den får mer kritik än beröm.
Skulle gissa på att det krävs fackförgandlingar om de ska köra vagnen en extra gång, skulle vara intressant att lyssna på argumenten för och emot från båda sidor.

Skulle gissa på att det krävs fackförgandlingar om de ska köra vagnen en extra gång, skulle vara intressant att lyssna på argumenten för och emot från båda sidor.
Är det här dina fördomar som talar?

Naturligtvis är det SAS som bestämmer hur kabinservicen skall vara, och inte något som skall förhandlas med facket, det är knappast en arbetsmiljöfråga att gå med vagnen en gång till!

Jag gissar på att det helt enkelt inte är uppstyrt från SAS, vilket skapar...... inkonsekvens.

Tycker för egen del att det är skönt att slippa ha vagnarna ute hela tiden. De skapar mer oljud i kabinen än de gör nytta mellan serveringarna.

Jag skulle bli orolig om cabin crew fick bestämma vad som skulle serveras i kabinen. Att kuben inte är populär bland crew är ingen hemlighet, men det är inte de som ska bestämma om den ska vara kvar. Sen kan man ju fråga sig hur det kommer sig att den är kvar när den får mer kritik än beröm.
Varför gillar inte crew kuben egentligen?

Sen gillar jag personligen den. Fick en god kyckling med rödbetor i torsdags.

Är det här dina fördomar som talar?

Naturligtvis är det SAS som bestämmer hur kabinservicen skall vara, och inte något som skall förhandlas med facket, det är knappast en arbetsmiljöfråga att gå med vagnen en gång till!

Jag gissar på att det helt enkelt inte är uppstyrt från SAS, vilket skapar...... inkonsekvens.
Finns ju rykten om varför man inte serverar dricka från stora flaskor som många andra bolag gör. Mer miljövänligt och billigare, men det kräver att man öppnar flaskor.
Eller att ta bort skydd på maten i Business.

Facket har väldigt mycket att säga till om vad crew gör ombord.

Varför gillar inte crew kuben egentligen?

Sen gillar jag personligen den. Fick en god kyckling med rödbetor i torsdags.
Ingen aning, men hört från crew att den är jobbig att hantera, förstår inte det själv men har aldrig försökt servera den. Borde inte vara svårare än annan låda.

Ingen aning, men hört från crew att den är jobbig att hantera, förstår inte det själv men har aldrig försökt servera den. Borde inte vara svårare än annan låda.
Jag misstänker att problemet har att göra med att ytterst få fattar hur man gör och att man ska sätta ihop kuben med alla rester och skräp inuti. Jag tycker jag ofta får kommentarer om hur trevligt de tycker det är med någon som klarat att packa den ordentligt, när jag lämnar den.

Istället lämnas den ofta öppen med saker stickande upp vilket gör att de inte går att stapla och därmed inte får plats, så crew får själva peta runt allt skräp för att få plats. Eller så stängs kuben med hälften av allt utanför.

Em "vanlig" låda fattar alla pax och kan dessutom på ett helt annat sätt "våldas" på plats även om den är dåligt packad. (tex frukost lådan fungerar ju så...)

Kuben är definitivt svårare ur det perspektivet än andra lådor....

Toppen