Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Nej, har Guld i Eurobonus. Har förstått det som att, precis som du säger, kan bli strul med Eurobonus-poängen om man flyger Lufthansa.

Ja, det stämmer, det är United som flyger från Houston ner till Brownsville. resten är med Lufthansa.
GOT-FRA, 1250p
FRA-IAH, 5300p (5232 miles avrundat)
IAH-BRO, 300p om bokat på UA flightnr

Vette rackarn om detta är rätt tråd men någon vet säkert om jag fått rätt (för lite eller för mycket) EB-poäng som EBG.

Började med att jag skulle välja flyg till Mexiko. Det slutade med att vi bokade:
ARN-OSL (SK)
OSL-FRA (LH)
FRA-IAH (LH)
IAH-CUN (UA)
CUN-IAH (UA)
IAH-AMS (UA)
AMS-OSL (SK)
OSL-CPH (SK)
CPH-ARN (SK).
Vilket alltså betyder 4st SK flygningar med SK = 100% EB-poäng och 5st flygningar med LH+UA = (troligtvis) 25% EB-poäng.

När vi skulle hem blev det strul med connection flight och vi missade IAH-AMS (UA) vilket också betydde att vi missade AMS-OSL (SK) - OSL-CPH (SK) - CPH-ARN (SK) och jag var ganska förbannad för att jag missat 3st SK flygningar som kan vara bra att ha i portföljen om man vill behålla EBG samt att dessa flygningar hade gett 940+1880 EB-poäng.

Nu blev vi ombokade till IAH-FRA (UA) och vid incheckningen tyckte agenten synd om oss och uppgraderade oss till Premium Economy. Sedan blev det inbokat FRA-OSL (LH) och OSL-ARN (SK). Nu när alla poäng trillat in så ser det ut så här:

ARN-OSL - 315 (SK)
OSL-FRA - 125 (LH)
FRA-IAH - 1325 (LH)
IAH-CUN - 450 (UA)
CUN-IAH - 450 (UA)
IAH-FRA - 5300 (UA)
FRA-OSL - 1250 (LH)
OSL-ARN - 625 (SK)
Totalt: 9840 EB-poäng

Kan något mattegeni se om detta ser korrekt ut med 12797 statued miles / 20595 kilometers för OSL-FRA-IAH-CUN, CUN-IAH-FRA-OSL sträckan.

Med förnyande av SAS Eurobonus Elite nästa år klarar jag EBG oavsett men är väl kanske mest nyfiken på om det blev bättre än jag borde fått, med tanke på IAH-FRA uppgraderingen.

Med förnyande av SAS Eurobonus Elite nästa år klarar jag EBG oavsett men är väl kanske mest nyfiken på om det blev bättre än jag borde fått, med tanke på IAH-FRA uppgraderingen.
Operational Upgrade (Op-Up) brukar inte ge uppgraderad klassens poäng/miles, utan ursprungliga klassens poäng/miles.

(troligtvis) 25% EuroBonus-poäng
Utan att veta bokningsklass på din orginalbokning går det inte att jämföra om det blev bättre eller sämre för dig. Posta det så kan vi räkna, annars räcker det inte med att vara mattegeni. Extrapolering är sällan en bra metod för att räkna miles.

Utan att veta bokningsklass på din orginalbokning går det inte att jämföra om det blev bättre eller sämre för dig. Posta det så kan vi räkna, annars räcker det inte med att vara mattegeni. Extrapolering är sällan en bra metod för att räkna miles.
Det var bokningsklass K och Y.

OSL-FRA (?) Står inte på boardingkort men bokningen säger K.
FRA-IAH (K)
IAH-CUN (Y)
CUN-IAH (Y)
IAH-FRA (?) Står inte på boardingkort men bokningen säger K.
FRA-OSL (Y)

På ett av SAS korten står det class M med lite mindre T bredvid. Vet inte vad detta betyder men dessa poäng stämmer ju.

Det var bokningsklass K och Y.

OSL-FRA (?) Står inte på boardingkort men bokningen säger K.
FRA-IAH (K)
IAH-CUN (Y)
CUN-IAH (Y)
IAH-FRA (?) Står inte på boardingkort men bokningen säger K.
FRA-OSL (Y)

På ett av SAS korten står det class M med lite mindre T bredvid. Vet inte vad detta betyder men dessa poäng stämmer ju.
Den stora bokstaven är kabinklass och inte bokningsklass. På Lufthansa/United betyder Y ekonomi, på SAS betyder M GO.
Berätta istället vad som står i bokningen för alla ben. Y är sällan troligt om inte resan var mycket dyr. Hos de flesta bolag är Y den dyraste ekonomibiljetten som säljs.

Spontant känns det som om du fått mer poäng i och med ombokningen än du annars skulle fått. detta främst på grund av att benet IAH-FRA gav dig 5300p som troligen annars skulle fått 50% för och du på sträckorna FRA-OSL-ARN har kommit en nivå ovanför din ursprungliga bokningsklass.

Jag tror din ursprungliga hemresa skulle gett dig 2650+630+315+315p = 3890p och nu fick du 5300+1250+625p = 7175p

Så jag skulle nog inte ge mig på att jaga mer poäng - risken är snarare att du kan bli av med poäng du nu har fått... Om du har för avsikt att återkvalificera dig på antalet SAS-flygningar blev ju ombokningen till en nackdel då du tappade två kvalificerande flygningar.

Nu blev vi ombokade till IAH-FRA (UA) och vid incheckningen tyckte agenten synd om oss och uppgraderade oss till Premium Economy.
United har ingen Premium Economy som klass. Det de har är Economy Plus, men det är inte en egen bokningsklass. Med andra ord påverkar det inte intjäning av poäng alls.

K på alla leg.

Om bokningen var i K så ser det onekligen ut som du ändå lyfts till en högre bokningsklass vid ombokningen, eftersom K ska ge 25% och du fått 100%. Normalt sätt brukar man enligt min erfarenhet dock inte få det på United->United, men det finns alltid undantag :)

Däremot om man får ombokning mellan bolag kan det ofta bli bättre klass. Jag fick t.ex. faktisk Y-klass när jag blev ombokad från Air Canada till United på EWR-YUL för några veckor sedan, och även riktig C-klass när Lufthansa bokade om mig till SAS hem från Chicago under strejken i höstas.

Men - det brukar stå på kontoudraget på EB-sidorna exakt vad det är för klass, så här t.ex. för min ombokade till Y:
s_20160320_105337.png

Toppen