Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Hej , har 15k kvar till Diamond.
Har en resa inbokat ToR till Tokyo nästa vecka. Hur många poäng tjänar jag? Tillräckligt att nå Diamond?
Om det inte räcker, vad har jag för alternativ?

STO-CPH Booking Class E
CPH-NRT Booking Class E
NRT-CPH Booking Class E
CPH-STO Booking Class E

Tack för hjälpen

På denna resan så kommer du att tjäna 16250 poäng (inkl EBG/EBD/EBP-bonus). Så om det är 15k du saknar så bör du vara i hamn efter denna resan!

Hej, ursäkta okunskapen, har läst hela dagen på forumet här då jag är rätt ny. Och vill bara kolla så jag förstått det här rätt. Har kört AF/KL/DL eller BA/AA i alla år, och tänker nu fördela en del flighter på SK/LH/UA istället då jag skaffat ett Amex EB Elite. Men blir lite kall nu, när jag inser att poängintjänandet är väsentligt sämre med EB än t ex BA EC. Eller har jag missat något? Om jag flyger P med LH, så tjänar jag endast 100%? Och får inte ett enda extra poäng om jag är EBG eller EBD (som jag tänker att jag blir efter några resor)? Det är rejält sämre än BA EC.. Billigaste Business på BA/AA ger 150% plus 50% vid BA EC S och 100% vid BA EC G. Säg att man är silver, motsvarande EBG, så får man 200%, och på en LH flight med EBG får man 100%. Är det såhär illa? Är EB-poängen "värda mer" än en Avios (som BA kallar sina poäng).

Tack

Hej, ursäkta okunskapen, har läst hela dagen på forumet här då jag är rätt ny. Och vill bara kolla så jag förstått det här rätt. Har kört AF/KL/DL eller BA/AA i alla år, och tänker nu fördela en del flighter på SK/LH/UA istället då jag skaffat ett Amex EB Elite. Men blir lite kall nu, när jag inser att poängintjänandet är väsentligt sämre med EB än t ex BA EC. Eller har jag missat något? Om jag flyger P med LH, så tjänar jag endast 100%? Och får inte ett enda extra poäng om jag är EBG eller EBD (som jag tänker att jag blir efter några resor)? Det är rejält sämre än BA EC.. Billigaste Business på BA/AA ger 150% plus 50% vid BA EC S och 100% vid BA EC G. Säg att man är silver, motsvarande EBG, så får man 200%, och på en LH flight med EBG får man 100%. Är det såhär illa? Är EB-poängen "värda mer" än en Avios (som BA kallar sina poäng).

Tack
Mig veterligen kan du inte flyga tur och retur till USA i First för 75k poäng med dina BA avios?
Intjäningen måste man ha koll på, flyger du sas och krediteras eurobonus så ramlar det in väldigt mycket poäng på longhaul.

Du kan inte jämföra intjäning till BA med intjäning till Eurobonus. Är två helt skilda saker och uttagstabeller är helt olika.
Nu har jag inte memorerat Lufthansas Intjäningen, men finns säkert någon klass som ger 200% också.

Mig veterligen kan du inte flyga tur och retur till USA i First för 75k poäng med dina British Airways avios?
Nej det har du helt rätt i, gissar att du refererar till 2-4-1 vouchern här?

Du kan inte jämföra intjäning till British Airways med intjäning till Eurobonus. Är två helt skilda saker och uttagstabeller är helt olika
Bra, precis det jag ville höra. Och du menar det även utan en 2-4-1? En EB-poäng är i regel värd mer än en Avios i praktiken?

Nu har jag inte memorerat Lufthansas Intjäningen, men finns säkert någon klass som ger 200% också.
Japp, du har helt rätt där också.

Tack, jag kände jag ville skriva av mig bara så jag inte missat något. Och få lite gott mod igen. Är så spänd på att börja samla EB-poäng och flyga LH F med frugan

Nej det har du helt rätt i, gissar att du refererar till 2-4-1 vouchern här?
Ja det stämmer att det krävs en voucher för det priset.

Bra, precis det jag ville höra. Och du menar det även utan en 2-4-1? En EuroBonus-poäng är i regel värd mer än en Avios i praktiken?
Omöjligt att säga, det finns sweet spots med alla bonusprogram där man kan få ut väldigt mycket för en poäng medan man på andra ställen får väldigt dåligt värde. De flesta värderar en eurobonus-poäng till 10 öre. Jag nyttjar bara poängen till att flyga First eller uppgradera på SAS och då har poängen betydligt högre värde för mig, omkring 30 öre per poäng.

Japp, du har helt rätt där också.

Tack, jag kände jag ville skriva av mig bara så jag inte missat något. Och få lite gott mod igen. Är så spänd på att börja samla EuroBonus-poäng och flyga Lufthansa F med frugan
Det är oerhört lätt att tjäna eurobonuspoäng om man flyger med SAS och har ett Amex Elite med en bra spend. Finns många andra sätt att dra in poäng under kampanjer och erbjudanden också som gör att man snabbt får ihop en anseelig summa poäng.

Om jag ska flyga sträckor via lufthansa, måste jag boka via sas för att få EB(vet bokningsklasser spelar roll) eller kan jag boka via lufthansa och sen efterregistrera på mitt eurobonus och få poäng?

Om jag ska flyga sträckor via lufthansa, måste jag boka via sas för att få EB(vet bokningsklasser spelar roll) eller kan jag boka via lufthansa och sen efterregistrera på mitt eurobonus och få poäng?
Det bästa är att du lägger in ditt EB nummer direkt i bokningen om du bokar via lufthansa.com. Du kan naturligtvis också efterregistrera men det är alltid bättre att ha nummret i bokningen innan du flyger. Det spelar ingen roll var du bokar biljetten vad det gäller poängintjäning.

Toppen