Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Bokade resa genom TAP med denna rutt:

ARN-OSL-LIS-PDL (bokningsklasser: D, D, Y)
PDL-LIS-ARN (bokningsklasser: Z, Z)

ARN-OSL är SAS, resten är TAP, dock mindre undantag på LIS-PDL som är TP6623 men operated by Azores Airlines, så antar att man ändå får poäng där, enligt inläggen precis innan (se palmen + folo ovan).

Räknar jag rätt man poängen som fås är då (för respektive flyg, boldat = miles avrundat upp):
1200 + 1800 * 200% + 1000 * 100% = 5800
1000 * 200% + 1900 * 200% = 5800
Totalt = 11600p
 

palmen

Moderator
Bokade resa genom TAP med denna rutt:

ARN-OSL-LIS-PDL (bokningsklasser: D, D, Y)
PDL-LIS-ARN (bokningsklasser: Z, Z)

ARN-OSL är SAS, resten är TAP, dock mindre undantag på LIS-PDL som är TP6623 men operated by Azores Airlines, så antar att man ändå får poäng där, enligt inläggen precis innan (se palmen + folo ovan).

Räknar jag rätt man poängen som fås är då (för respektive flyg, boldat = miles avrundat upp):
1200 + 1800 * 200% + 1000 * 100% = 5800
1000 * 200% + 1900 * 200% = 5800
Totalt = 11600p
TP6623 ser ut som codeshare, den flighten gissar jag inte ger poäng. Jag kan dock inte TAPs flightnummer, men så höga nummer brukar vara codeshare.
 

WF789

Medlem
Etter at SAS innførte at samme bookingklasse kunne gi ulikt antall poeng basert på billettype (Smart, Pro etc) er det jo noen kombinasjoner som ikke finnes i tabellene, og heller ikke selges ordinært.
Blir interessant å se hva denne gir, håper på 15000, men kanskje risiko for 11250?
(J-klasse opprinnelig, ble C-klasse etter endring av rute fra via LAX til via SFO)


Bilde_2023-04-10_140718412.png
 

Ohjay

Medlem
Har precis bokat en resa med hjälp av supporten på grund av att det inte gick att boka på hemsidan och när jag fick betalningslänken så såg jag att de bokat mig på "fel" flyg på ett av benen.
Resan är GOT-ARN-OSL-CDG-CPH-ARN-GOT.

Det finns två varianter av CDG-CPH-ARN-GOT på hemsidan varav den ena är i bokningsklass A och den andra i bokningsklass B. Jag är inbokad på den som finns i bokningsklass A.
Så jag ringde supporten för att dubbelkolla innan jag betalar och fick till svar att samtliga ben är i bokningsklass B. Jag passade även på att fråga hur många poäng jag skulle tjäna men han kunde inte svara på det utan fick gå och fråga någon. Till slut fick jag svaret att jag skulle tjäna 8750 (lite osäker på vad killen sa) vilket är långt ifrån de 12500 det borde vara, även om man lägger på 25% med min EBG-status.
Till saken hör också att det är bokat som "SAS Plus Pro Bio" vilket ska ge lite extra poäng. 8750 verkar stämma för en "vanlig" SAS Plus Pro.

Jag har nu betalat och bokningsbekräftelsen säger bokningsklass B. Appen säger att jag är inbokad på SAS Plus Pro Bio.
Behöver jag vara orolig för att jag inte får de poäng jag tänkt mig, eller är det bara supporten som gav mig fel uppgifter?
 

intuition

Medlem
...
Till saken hör också att det är bokat som "SAS Plus Pro Bio" vilket ska ge lite extra poäng. 8750 verkar stämma för en "vanlig" SAS Plus Pro.
...
Jag tror inte kundservice är helt inspelade på Pro Bio biljetten, varken intjäning eller hur man bokar den biljetttypen.
Personligen hade jag nog varit lite försiktig med att boka Bio-biljetter via kundtjänst just nu, min personliga erfarenhet (se tråden om BIO) är att allt som kundtjänst rör blir vanlig pro-biljett. Se åtminstone till att du får en bekräftelse på biljett-typen. Den syns inte i e-biljetten, bara i bokningsbekräftelsen.
 

Ohjay

Medlem
Se åtminstone till att du får en bekräftelse på biljett-typen. Den syns inte i e-biljetten, bara i bokningsbekräftelsen.
Jag hade gärna bokat själv men alla varianter jag testade så slog hemsidan bakut, så fick slut på möjligheter och kundtjänst var enda vägen.
Allt ser rätt ut i bokningsbekräftelsen tycker jag. Detta är från ett av benen, men alla ser likadana ut:
sppb.png
 

intuition

Medlem
OK, då är det nog bara det att kundtjänst inte vet hur de ska beräkna poäng för Plus Pro Bio, det finns ingen separat tabell för det, utan det är ju pro-tabellen och sedan +400 eller +700 beroende på destination
 

Lord

Medlem
Kanske har besvarats tidigare, men varför ger inte Business saver (P) några Eurobonuspoäng med Brussels Airlines när alla billiga ekonomibiljetter gör det? Avsiktligt eller en miss?
 

mha321

Medlem
Kanske har besvarats tidigare, men varför ger inte Business saver (P) några Eurobonuspoäng med Brussels Airlines när alla billiga ekonomibiljetter gör det? Avsiktligt eller en miss?
Svårt att veta. Men det har ju varit så väldigt länge ju så om det var en miss kan man tycka att de nog borde upptäckt och fixar det vid det gör laget. Så min gissning är att ser är medvetet. Ingen aning om varför dock.
 

Rebel

Medlem
Lufthansa och Swiss har gjort om sin bokningsida sen jag bokade sist. Jag kan inte längre se vilken bokning klass biljetterna bokas i.
Är jag bara gammal och blind???
Eller är det något jag missar när jag tittar på biljetterna på hemsidan??
 
Toppen