Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

FF#1

Medlem
Lejonparten här bokar väl alla sina resor hos SAS och krediterar dom till SAS ändå så man ser tydligt vad intjäningen kommer va.
Finns väl en liten skara Aegan entusiaster här, OTA bokningar och folk som inte vet bättre

ja självklart, om man bokar på annat håll än SAS (tex jobbets resebyrå) så det är ju bara att kolla i tabellen och läsa av. Men för första gången så vart tabellen inte memorerad automatiskt i skallen som den har varit i tidigare versioner. Har varit några versioner och varianter genom åren jag har rest sas "aktivt"
Men den här harså många olika alternativ.

Så en något raljerande svar av en som nog håller på bli en gammal gubbe. ;)
 

Edvin

Medlem
Flyger SK3101 (codeshare Lufthansa) med bokningsklass H samt LH332 i bokningsklass H (bokad genom SAS hemsida ska tilläggas). Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? Jag får det till att flightnummer som börjar med SK ska räknas ut här och att flightnummer som börjar med LH ska räknas ut här. Stämmer detta eller är det annorlunda när LH-flighten är bokad via SAS? Och jag har något minne om att utförande bolag alltid är det som sätter poängen?
Edit: Bara för nyfikenhetens skull - hur är det med statuspoängboosten på SK3101? 10% mer för EBS och 25% mer för EBG ska endast gälla på flyg med SAS men hur är det med SK-flightnummer som opereras av annat bolag?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Flyger SK3101 (codeshare Lufthansa) med bokningsklass H samt LH332 i bokningsklass H (bokad genom SAS hemsida ska tilläggas). Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? Jag får det till att flightnummer som börjar med SK ska räknas ut här och att flightnummer som börjar med LH ska räknas ut här. Stämmer detta eller är det annorlunda när LH-flighten är bokad via SAS? Och jag har något minne om att utförande bolag alltid är det som sätter poängen?
Edit: Bara för nyfikenhetens skull - hur är det med statuspoängboosten på SK3101? 10% mer för EBS och 25% mer för EBG ska endast gälla på flyg med SAS men hur är det med SK-flightnummer som opereras av annat bolag?
Det är en lufthansa flight med codeshare med SAS, dvs det är Lufthansas intjäning som gäller då det alltid är operating carrier som är det som bestämmer intom star alliance.
Nu vet jag inte hur du ser att H på SAS blir H hos Lufthansa, men om det stämmer är det H intjäning du ska titta på för Lufthansa till Eurobonus.
Du har ingen bonus på antalet poäng som EBG när du flyger andra Star Alliance bolag, oavsett vad flightnumret är (så länge det inte är en SAS flight som flygs med wetlease från annat bolag, tex som Air Baltid som flyger åt SAS även om de just inte är Star Alliance).
 

Rickard_O

Medlem
Flyger SK3101 (codeshare Lufthansa) med bokningsklass H samt LH332 i bokningsklass H (bokad genom SAS hemsida ska tilläggas). Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? Jag får det till att flightnummer som börjar med SK ska räknas ut här och att flightnummer som börjar med LH ska räknas ut här. Stämmer detta eller är det annorlunda när LH-flighten är bokad via SAS? Och jag har något minne om att utförande bolag alltid är det som sätter poängen?
Edit: Bara för nyfikenhetens skull - hur är det med statuspoängboosten på SK3101? 10% mer för EBS och 25% mer för EBG ska endast gälla på flyg med SAS men hur är det med SK-flightnummer som opereras av annat bolag?
Bara nyfiken, har du läst första sidan i den här tråden om codeshare?
 

Edvin

Medlem
Det är en lufthansa flight med codeshare med SAS, dvs det är Lufthansas intjäning som gäller då det alltid är operating carrier som är det som bestämmer intom star alliance.
Nu vet jag inte hur du ser att H på SAS blir H hos Lufthansa, men om det stämmer är det H intjäning du ska titta på för Lufthansa till Eurobonus.
Du har ingen bonus på antalet poäng som EBG när du flyger andra Star Alliance bolag, oavsett vad flightnumret är (så länge det inte är en SAS flight som flygs med wetlease från annat bolag, tex som Air Baltid som flyger åt SAS även om de just inte är Star Alliance).
Tack så mycket!
 

JKS

Medlem
Hej, kan någon klok person hjälpa mig? Jag har bokat CPH-YYZ-YVR, SEA-FRA-CPH via resebyrå där biljetten verkar utställd via AC (börjar med 014). Vilken tabell avgör hur många poäng jag tjänar? Är det bara https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/air-canada/ som isåfall innebär 100% miles/EB-poäng utifrån bokningsklass N och A eller är det Air Canadas intjäning med 125% (utifrån bokningsklass, https://www.aircanada.com/ca/en/aco/home/aeroplan/earn/air-canada.html#/) som gäller?
 

AABack2ARN

Medlem
Vem som har ställt ut biljetten spelar ingen roll. Det är det utförande flygets flightnummer (prime number) och bokningsklassen på respektive sträcka som avgör vad du tjänar enligt Eurobonus-tabellerna på sas.se (om det är till Eurobonus du vill kreditera poängen).

CPH-YYZ och YYZ-YVR torde ha AC-nummer
SEA-FRA känns som LH och FRA-CPH kan väl vara LH eller SK
 

JKS

Medlem
Vem som har ställt ut biljetten spelar ingen roll. Det är det utförande flygets flightnummer (prime number) och bokningsklassen på respektive sträcka som avgör vad du tjänar enligt Eurobonus-tabellerna på sas.se (om det är till Eurobonus du vill kreditera poängen).

CPH-YYZ och YYZ-YVR torde ha AC-nummer
SEA-FRA känns som LH och FRA-CPH kan väl vara LH eller SK
Ok, så Air Canadas 125% kan jag alltså glömma och endast räkna med 100% enligt EB-tabellen på SAS hemsida? Stämmer att hemresa är med LH och FRA-CPH LH (codeshare SAS).
 

ekf

Medlem
Ok, så Air Canadas 125% kan jag alltså glömma och endast räkna med 100% enligt EB-tabellen på SAS hemsida? Stämmer att hemresa är med LH och FRA-CPH LH (codeshare SAS).
Om du vill kreditera flygningarna till Eurobonus så är det endast tabellen på SAS hemsida för respektive utförande flygbolag som är relevant. Vad gäller codeshare så är det svårt att veta vilken bokningsklass som gäller, då codeshare-bokningsklassen och utförande-bokningsklassen inte nödvändigtvis är desamma.
 
  • Gilla
Reactions: JKS
Toppen