Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

FilipJ

Medlem
Lite fundersam om jag fått rätt antal poäng?
Jag och frugan flög med Swiss (LX), ARN-ZRH-PMI-ZRH-ARN ut I C och hem i D, 24-28/12
Biljetterna köptes direkt av Swiss på Swiss.com och alla flighter utfördes av Swiss , "Operated by Swiss International Air Lines"

Enligt https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/swiss/ så borde jag enligt nedan tjäna minimum 1 200 p per sträcka och i både C och D borde väl detta multipliceras med 2 dvs 2 400 per sträcka?

First och BusinessEconomyEconomy (rabatterat)
Poängfrån 1 200från 600från 150
KlasserF, A, J, C, D (200%)G (150%)
Z*, P*, E, N, Y, B, M,U, H (100%)
Q, V, W, S (50%)
T, L, K (25%)


Nu har inte poängen för den 28/12 kommit in ännu, men för den 24/12 har jag fått
2022-12-24Zürich-Palma Mallorca
LX 2158 Business
Basic Points
1 400 poäng
2022-12-24Stockholm-Zürich
LX 1255 Business
Basic Points
1 800 poäng

Borde inte dessa har multipliceras med 200% ? Nu bokade jag Business-Saver men klasserna blev dock C och D...
Tänker jag fel eller..? Tacksam för lite input innan jag kontaktar SAS för utredning.
Du har fått rätt poäng. Minimum och procentsatserna är två separata rader. Det är lite otydligt, men procentsatserna räknar på antalet flugna miles på longhaul. Oklart vart gränsen dras, utomeuropeiska sträckor månne?
 

palmen

Moderator
Lite fundersam om jag fått rätt antal poäng?
Jag och frugan flög med Swiss (LX), ARN-ZRH-PMI-ZRH-ARN ut I C och hem i D, 24-28/12
Biljetterna köptes direkt av Swiss på Swiss.com och alla flighter utfördes av Swiss , "Operated by Swiss International Air Lines"

Enligt https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/swiss/ så borde jag enligt nedan tjäna minimum 1 200 p per sträcka och i både C och D borde väl detta multipliceras med 2 dvs 2 400 per sträcka?

First och BusinessEconomyEconomy (rabatterat)
Poängfrån 1 200från 600från 150
KlasserF, A, J, C, D (200%)G (150%)
Z*, P*, E, N, Y, B, M,U, H (100%)
Q, V, W, S (50%)
T, L, K (25%)


Nu har inte poängen för den 28/12 kommit in ännu, men för den 24/12 har jag fått
2022-12-24Zürich-Palma Mallorca
LX 2158 Business
Basic Points
1 400 poäng
2022-12-24Stockholm-Zürich
LX 1255 Business
Basic Points
1 800 poäng

Borde inte dessa har multipliceras med 200% ? Nu bokade jag Business-Saver men klasserna blev dock C och D...
Tänker jag fel eller..? Tacksam för lite input innan jag kontaktar SAS för utredning.
Du tänker fel. Som minimum får du alltid 1200 poäng i business med Swiss inom Europa.
Men alla flighter räknas separat, dvs man tittar på antalet flugna miles och multiplicerar med procenten du ser på raden för Klasser, i ditt fal 200%. SAS avrundar dessutom uppåt så om sträckan är 601 miles så får du 700 miles x2 = 1400 miles för den sträckan.

ARN-ZRH = 925 miles -> 900 miles x 2 = 1800 miles (av någon anledning stämmer inte antalet miles ARN-ZRH på gcmap med vad SAS räknar med, därav avundat nedåt)
ZRH-PMI = 619 miles -> 700 miles x 2 = 1400 miles

Du har med andra ord fått exakt det du ska få, varken mer eller mindre.

FLyger du tex ZRH-GVA, en sträcka som är 143 miles så får du 1200 poäng för det, då det är minimum vad en flight kan ge i business.

Allt detta står dessutom i första posten i denna tråd.
 

JPB

Medlem
Hallå, och god fortsättning!

Jag kikar på flyg från Luleå till Nashville i oktober. En möjlig rutt är LLA-ARN-ORD-BNA och samma rutt omvänt på vägen hem. Tror att det är SAS fram till ORD och sedan United sista sträckan. SAS-appen och SAS-hemsidan föreslår snällt restider, priser och bokningsklass, men jag får inte upp någon info om hur många poäng resan borde ge, oavsett vilken avgång eller klass jag väljer. Om jag däremot väljer t.ex. LLA-ARN-CPH för samma datum så ser jag poängen. Jag vet jag utifrån det som står först i den här tråden kan räkna fram poängen själv. Men borde jag på något sätt vara orolig utifrån att poängen inte syns när jag försöker boka? Eller beror det på att sista sträckan inte flygs av SAS utan United? Och att SAS app/web därmed inte klarar av att räkna fram poängen, även om jag kommer få poäng?

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Hallå, och god fortsättning!

Jag kikar på flyg från Luleå till Nashville i oktober. En möjlig rutt är LLA-ARN-ORD-BNA och samma rutt omvänt på vägen hem. Tror att det är SAS fram till ORD och sedan United sista sträckan. SAS-appen och SAS-hemsidan föreslår snällt restider, priser och bokningsklass, men jag får inte upp någon info om hur många poäng resan borde ge, oavsett vilken avgång eller klass jag väljer. Om jag däremot väljer t.ex. LLA-ARN-CPH för samma datum så ser jag poängen. Jag vet jag utifrån det som står först i den här tråden kan räkna fram poängen själv. Men borde jag på något sätt vara orolig utifrån att poängen inte syns när jag försöker boka? Eller beror det på att sista sträckan inte flygs av SAS utan United? Och att SAS app/web därmed inte klarar av att räkna fram poängen, även om jag kommer få poäng?

Tack på förhand!
Då det är icke sas i bokningen så "kan" inte sas bokningsmotor räkna ut poängen. All info finns ju så det skulle ju teoretiskt vara möjligt. Men om det är codeshare också blir det krångligt på riktigt.
SAS skriver bara ut poängen där de är 100% säkra så de inte lovar något de inte kan hålla.
 
Åkte GRZ-FRA-ARN för ett par veckor sedan.
Bokade via Lufthansa och i bekräftelsen står GRZ-FRA som LH6929 (operated by: Air Dolomiti). Tolkade det som att den bara körs av Air Dolomiti och borde således få EB poäng.
Kom dock inga poäng så försökta efteranmäla men systemet säger att flightnumret är inkorret.
På Biljetterna benämns flygningen som EN8065.

Nått man kan göra eller bara att glöma dom poängen?
 

FilipJ

Medlem
Åkte GRZ-FRA-ARN för ett par veckor sedan.
Bokade via Lufthansa och i bekräftelsen står GRZ-FRA som LH6929 (operated by: Air Dolomiti). Tolkade det som att den bara körs av Air Dolomiti och borde således få EB poäng.
Kom dock inga poäng så försökta efteranmäla men systemet säger att flightnumret är inkorret.
På Biljetterna benämns flygningen som EN8065.

Nått man kan göra eller bara att glöma dom poängen?
Fanns det inget LH-flightnummer? Testa med det isf.
 

Minibiff

Medlem
Tja,
Fick en bonusresa framflyttad 48h och verkar som att jag fick en "revenue-biljett" då jag hade bokningsklass J.
Jag flög business med lufthansa Munchen - Bangkok. Hur många statuspoäng får jag av det? Är gränspuck på att förnya mitt eurobonus guld.
 

Jannes

Medlem
Tja,
Fick en bonusresa framflyttad 48h och verkar som att jag fick en "revenue-biljett" då jag hade bokningsklass J.
Jag flög business med lufthansa Munchen - Bangkok. Hur många statuspoäng får jag av det? Är gränspuck på att förnya mitt eurobonus guld.
Avrundat uppåt till 5,500 miles

Bokningsklass J ger 200%

Ergo: 11000 EB
 

Johan F

Medlem
Åkte GRZ-FRA-ARN för ett par veckor sedan.
Bokade via Lufthansa och i bekräftelsen står GRZ-FRA som LH6929 (operated by: Air Dolomiti). Tolkade det som att den bara körs av Air Dolomiti och borde således få EB poäng.
Kom dock inga poäng så försökta efteranmäla men systemet säger att flightnumret är inkorret.
På Biljetterna benämns flygningen som EN8065.

Nått man kan göra eller bara att glöma dom poängen?
Air Dolomiti är inte med i Star Alliance (även om de ägs av Lufthansa) så jag tror det blir svårt - osäker på var gränsdragningen för codeshare går men någon med bättrekunskap får gärna upplysa mig
 

Thornado

Medlem
Air Dolomiti är inte med i Star Alliance (även om de ägs av Lufthansa) så jag tror det blir svårt - osäker på var gränsdragningen för codeshare går men någon med bättrekunskap får gärna upplysa mig

Eftersom flighten har ett Air Dolomiti-flightnummer (EN8065) som dessutom står på boardingkortet så är jag nästan säker på att det är en "riktig" Air Dolomiti-flight och att det är en code share med Lufthansa. Om det hade varit en wet lease så att den bara haft ett LH-nummer så hade det räknats som en Lufthansaflight, men nu kommer det nog inte bli några poäng.
 
Toppen