Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

FilipJ

Medlem
Har läst mycket och tror jag förstår hur det fungerar med att tjäna baspoäng på flygningar utförda med andra flygbolag men jag är inte riktigt säker på hur det fungerar om man flyger med SAS inom Europa. Säg att jag flyger GOT-ARN-CPH-HAM i Sas Plus Pro, klass A & P. Får jag då baspoäng för varje sträcka? Alltså 850+850+1200 per väg?
Om jag bokar i appen får jag upp "Member earns 6400 points" längst ner innan man ska betala, är det Baspoäng man menar eller extrapoäng?
Till eurobonus: ja, du får per sträcka. Och ja, det är baspoäng du tjänar.
 

Maja

Medlem
Har en ombokning under en bonusresa där jag nu har fått bokningsklass Z mellan VIE-BRU med Austrian Airlines kod men det är Brussels Airlines som utför flygningen. Då lär jag hamnat på Austrians poängtabell väl?

Det skulle innebära 150% om detta går igenom och man räknar baserat på sträckan i så fall väl? 576 miles som avrundas till 600 har jag för mig vilket i så fall skulle innebära 900 EB för sträckan? Ni som är bättre på detta än mig får gärna korrigera min uträkning och peka vart det eventuellt gick galet. Tack på förhand!
 

ELOS

Medlem
I detta fall är det nog mindre problem med code share då hela LH gruppen harmoniserar sina bokningskoder. Annars är det så att det är bolaget som flyger dvs SN som avgör vilken bokningsklass du landar i. Ett exempel: jag hade bokat singapore airlines bokningsklass D (150% till Eurobonus) men segment flögs av Lufthansa som översatte detta till bokningsklass P (100 % till eurobonus) eftersom D klass och Lufthansa är nästan fullt betalande businessclass (200 % till eurobonus). De kunde åtminstone ha översatt detta till Z klass som hos LH hade givit samma 150 % men det är alltså upp till flygande bolag att avgöra.

Hos Oneworld är det tvärtom där är det klassen som står på din biljett och det flygbolag som står bakom biljetten som genererar poäng - således mera förutsägbart
 

palmen

Moderator
Har en ombokning under en bonusresa där jag nu har fått bokningsklass Z mellan VIE-BRU med Austrian Airlines kod men det är Brussels Airlines som utför flygningen. Då lär jag hamnat på Austrians poängtabell väl?

Det skulle innebära 150% om detta går igenom och man räknar baserat på sträckan i så fall väl? 576 miles som avrundas till 600 har jag för mig vilket i så fall skulle innebära 900 EB för sträckan? Ni som är bättre på detta än mig får gärna korrigera min uträkning och peka vart det eventuellt gick galet. Tack på förhand!
Det är alltid poäng tabellen för utförande flygbolag som gäller. Troligtvis blir Z hos Austrian Z hos Brussels också. Förhoppningsvis blir det inte P, för den ger väl inga poäng om jag kommer ihåg rätt.
 

Maja

Medlem
Det är alltid poäng tabellen för utförande flygbolag som gäller. Troligtvis blir Z hos Austrian Z hos Brussels också. Förhoppningsvis blir det inte P, för den ger väl inga poäng om jag kommer ihåg rätt.
Z finns i Brussels tabell så förhoppningsvis mappas den rätt av, annars får det bli en bonus vad det än blir så att säga då det ursprungligen var en I-klass.
 

sweflyer

Medlem
Är det relativt nytt att Helsingfors/Finland ger poäng som Europalinjer nu? Märkte att jag kunde få 1200/1500 poäng för en SAS Plus nu. Har för mig att jag fick samma intjäning som på intraskand och inrikes när jag flög på Helsingfors innan pandemin
 

Fredrik

Medlem
Det är nytt sen covid och är antingen SK-IT eller en konkurrensåtgärd mot deras lokala bolag. Jag skulle inte kolla upp detta för noga.
 

SK989

Medlem
Är det relativt nytt att Helsingfors/Finland ger poäng som Europalinjer nu? Märkte att jag kunde få 1200/1500 poäng för en SAS Plus nu. Har för mig att jag fick samma intjäning som på intraskand och inrikes när jag flög på Helsingfors innan pandemin
SAS har ändrat intjäningstabellerna inom Europa till att bara ha två zoner - den ena zonen avser in- och utrikesflyg i Skandinavien (d.v.s. Sverige/Norge/Danmark) och den andra zonen är alla övriga länder. Det innebär t.ex. att en flygning mellan t.ex. Köpenhamn och Hamburg generellt ger mer poäng än en flygning mellan Köpenhamn och Färöarna (då det räknas till Danmark) och att en flygning mellan Stockholm och Helsingfors generellt ger mer poäng än mellan Stockholm och Köpenhamn. Att en flygning är kortare eller längre spelar alltså ingen roll alls.

Användande av poäng inom Europa har dock inte förändrats på samma sätt utan där har man zonerna "inrikes" (i något skandinaviskt land), "Norden plus" (Norden utom Island men plus Baltikum, Tyskland och Polen), till/från "Skandinavien och övriga länder" samt "mellan övriga länder". Om man tittar på just Finland har det alltså blivit lättare att få en bonusresa dit baserat på resande från Sverige, då man numer får poäng som för Europa vid intjäning men att köpa bonusresor kostar fortfarande mindre än till övriga Europa.
 

toer00

Medlem
Lite fundersam om jag fått rätt antal poäng?
Jag och frugan flög med Swiss (LX), ARN-ZRH-PMI-ZRH-ARN ut I C och hem i D, 24-28/12
Biljetterna köptes direkt av Swiss på Swiss.com och alla flighter utfördes av Swiss , "Operated by Swiss International Air Lines"

Enligt https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/swiss/ så borde jag enligt nedan tjäna minimum 1 200 p per sträcka och i både C och D borde väl detta multipliceras med 2 dvs 2 400 per sträcka?

First och BusinessEconomyEconomy (rabatterat)
Poängfrån 1 200från 600från 150
KlasserF, A, J, C, D (200%)G (150%)
Z*, P*, E, N, Y, B, M,U, H (100%)
Q, V, W, S (50%)
T, L, K (25%)


Nu har inte poängen för den 28/12 kommit in ännu, men för den 24/12 har jag fått
2022-12-24Zürich-Palma Mallorca
LX 2158 Business
Basic Points
1 400 poäng
2022-12-24Stockholm-Zürich
LX 1255 Business
Basic Points
1 800 poäng

Borde inte dessa har multipliceras med 200% ? Nu bokade jag Business-Saver men klasserna blev dock C och D...
Tänker jag fel eller..? Tacksam för lite input innan jag kontaktar SAS för utredning.
 

Xpressen

Medlem
Lite fundersam om jag fått rätt antal poäng?
Jag och frugan flög med Swiss (LX), ARN-ZRH-PMI-ZRH-ARN ut I C och hem i D, 24-28/12
Biljetterna köptes direkt av Swiss på Swiss.com och alla flighter utfördes av Swiss , "Operated by Swiss International Air Lines"

Enligt https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/swiss/ så borde jag enligt nedan tjäna minimum 1 200 p per sträcka och i både C och D borde väl detta multipliceras med 2 dvs 2 400 per sträcka?

First och BusinessEconomyEconomy (rabatterat)
Poängfrån 1 200från 600från 150
KlasserF, A, J, C, D (200%)G (150%)
Z*, P*, E, N, Y, B, M,U, H (100%)
Q, V, W, S (50%)
T, L, K (25%)


Nu har inte poängen för den 28/12 kommit in ännu, men för den 24/12 har jag fått
2022-12-24Zürich-Palma Mallorca
LX 2158 Business
Basic Points
1 400 poäng
2022-12-24Stockholm-Zürich
LX 1255 Business
Basic Points
1 800 poäng

Borde inte dessa har multipliceras med 200% ? Nu bokade jag Business-Saver men klasserna blev dock C och D...
Tänker jag fel eller..? Tacksam för lite input innan jag kontaktar SAS för utredning.

Jag tror du tänker fel.

Det lägsta du kan få i någon av klasserna är 1200 miles annars är det flugna miles x2. Vilket innebär flyger du en sträcka som är 0-600 miles får du 1200 poäng. Flyger du en sträcka som är mer än 600 miles får du flugna miles x2.

Någon får gärna rätta mig om jag ha fel men det är min tolkning.
 
Toppen