Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

AABack2ARN

Medlem
Eftersom flighten har ett Air Dolomiti-flightnummer (EN8065) som dessutom står på boardingkortet så är jag nästan säker på att det är en "riktig" Air Dolomiti-flight och att det är en code share med Lufthansa. Om det hade varit en wet lease så att den bara haft ett LH-nummer så hade det räknats som en Lufthansaflight, men nu kommer det nog inte bli några poäng.
EN8065 säljs också som LH6929 (typiskt codesharenummer) så det är en av de få flighter som Eurowings säljer under eget namn och sedan låter Lufthansa ha codeshare på. Tror du får det svårt med de poängen
 

palmen

Moderator
Åkte GRZ-FRA-ARN för ett par veckor sedan.
Bokade via Lufthansa och i bekräftelsen står GRZ-FRA som LH6929 (operated by: Air Dolomiti). Tolkade det som att den bara körs av Air Dolomiti och borde således få EB poäng.
Kom dock inga poäng så försökta efteranmäla men systemet säger att flightnumret är inkorret.
På Biljetterna benämns flygningen som EN8065.

Nått man kan göra eller bara att glöma dom poängen?
Det är en Air Dolomiti flight, med Lufthansa codeshare. Därmed inga poäng till Eurobonus på den flighten då det inte är en Lufthansa flight.

Finns tyvärr en del sådana flighter som Lufthansa säljer men inte ger poäng. Å andra sidan har man inget val om man ska till dessa destinationer.
 

Lalaland

Medlem
Var hittar jag exakt antal poäng jag borde få för en tor SAS resa som gjordes i helgen och beställdes för flera månader sedan?
Tanken fanns ju att tjäna en hel del på dubbla poäng kampanjen, men ser nu att jag fått väldigt lite poäng i förhållande till priset jag betalade (Plus Pro).
 

folo

Medlem
Var hittar jag exakt antal poäng jag borde få för en tor SAS resa som gjordes i helgen och beställdes för flera månader sedan?
Tanken fanns ju att tjäna en hel del på dubbla poäng kampanjen, men ser nu att jag fått väldigt lite poäng i förhållande till priset jag betalade (Plus Pro).


Men:

- 2x-kampanjen är 2x statuspoäng, inte baspoäng. Dvs din statusmätare har rört sig dubbla det vanliga men du får inga mer poäng som kan bytas mot bonusresor. Du ser mao inga dubbla poäng i listan med inkomna poäng.

- Europaresor ger lite poäng i grunden. Det är billiga resmål med flera mellanlandningar som ger bra poäng och poäng per krona, t e x GOT-ARN-CPH-GDN-CPH-ARN-GOT. Att typ välja Plus lite hastigt och lustigt för att det är kampanj för sin resa ARN-LHR-ARN är sällan en bra deal. :)
 

helgonet

Medlem
Någon som vet vilken bokningsklass Brussels Airlines Business Saver biljetter bokas som? Tänker på rutten t/r BMA-BRU-CPH och funderar på om de eventuellt bokas som C.D.Z.J som ger 200%. Jag får tyvärr inte ut informationen från deras hemsida. Tittar jag på Expedia så verkar de gå som D-klass, men priset är 40% billigare på Brussels Airlines sida så jag blir lite osäker om D kan stämma.
 

Tomas E

Medlem
Någon som vet vilken bokningsklass Brussels Airlines Business Saver biljetter bokas som? Tänker på rutten t/r BMA-BRU-CPH och funderar på om de eventuellt bokas som C.D.Z.J som ger 200%. Jag får tyvärr inte ut informationen från deras hemsida. Tittar jag på Expedia så verkar de gå som D-klass, men priset är 40% billigare på Brussels Airlines sida så jag blir lite osäker om D kan stämma.
Nyss fanns det en ikon man kunde trycka på för att "show booking classes", men nu ser bokningssidan annorlunda ut och jag hittar inte den informationen. En nylig IT-"enhancement" från LH-gruppen?
Om man inte är obotlig optimist ska man väl för det mesta förutsätta att Business Saver med SN hamnar i P-klass (såvida den inte är väldigt dyr) och därmed ger noll till Eurobonus?
 

helgonet

Medlem
Nyss fanns det en ikon man kunde trycka på för att "show booking classes", men nu ser bokningssidan annorlunda ut och jag hittar inte den informationen. En nylig IT-"enhancement" från LH-gruppen?
Om man inte är obotlig optimist ska man väl för det mesta förutsätta att Business Saver med SN hamnar i P-klass (såvida den inte är väldigt dyr) och därmed ger noll till Eurobonus?
Jag får nog dessvärre förutsätta att det är P det rör sig om. Tack!
 

Linmet

Medlem
Någon som kan reda ut hur många baspoäng jag kommer tjäna på denna? Allt bokat direkt via lufthansa. Ifyllt eurobonusnummer
Framförallt förstår jag inte hur jag ska räkna ut hemresan. Är det endast 75p per leg som gäller där?


1680943533859.png

= 750p?
1680943545373.png

= 750p?


Sen hemresan i economy:


1680943661735.png
 

folo

Medlem
Någon som kan reda ut hur många baspoäng jag kommer tjäna på denna? Allt bokat direkt via lufthansa. Ifyllt eurobonusnummer
Framförallt förstår jag inte hur jag ska räkna ut hemresan. Är det endast 75p per leg som gäller där?


Visa bifogad bild 141393
= 750p?
Visa bifogad bild 141394
= 750p?


Sen hemresan i economy:


Visa bifogad bild 141395

1. 750p
2. 750p*
3. 511 miles, rundas upp till 600 per standard SAS-regler fär poänguträkning. 600x0,25** = 150p
4. 800 miles, 800x0,25** = 200p

= 1 850p


* Skrev 0p här först men den ger visst poäng eftersom det är LH-flightnummer
**Skulle gissa på att V på Austrian konverterar till V på Lufthansa eftersom det är samma ägare och de är så integrerade
 
Last edited:

palmen

Moderator
1. 750p
2. 0p (p g a operated by Eurowings)*
3. 511 miles, rundas upp till 600 per standard SAS-regler fär poänguträkning. 600x0,25** = 150p
4. 800 miles, 800x0,25** = 200p

= 1 100p


*Rätt säker på att du nollar denna och att bara Miles & More ger poäng på EW-flighter
**Skulle gissa på att V på Austrian konverterar till V på Lufthansa eftersom det är samma ägare och de är så integrerade
Andra flighten ger poäng, det är en Lufthansa flight (enligt flightnummer) operated by Eurowings. Precis på samma sätt som sas har flighter operated by X-fly och liknande.

Finns inte heller någon anledning att konvertera Austrian flighterna till något how Lufthansa. Det är Austrians tabell som gäller rakt igenom.
 
Toppen