Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Wilco75

Ny medlem
Jag försöker förstå mig på hur allt detta funkar. Jag har bokat en resa till Frankrike via Ticket med Brussels Airlines och vill veta hur många Eurobonus poäng jag kommer tjäna på det. Booknings nummer är xxxQxx. Är det Q:t i mitten som är den bokstaven som bestämmer och isf är det 50% EB vi känner på de 3746 km vi flyger tur och retur? Sen undrar jag ifall det är bara jag som räknas. Vi är sex stycken som flyger där endast jag har en EuroBonus medlemskap. Tänker isf att kanske man ska be frugan och äldsta barnet (över 18) att skaffa EB och köra point share till familjen? Är det så man gör? Tack på förhand
 

palmen

Moderator
Jag försöker förstå mig på hur allt detta funkar. Jag har bokat en resa till Frankrike via Ticket med Brussels Airlines och vill veta hur många Eurobonus poäng jag kommer tjäna på det. Booknings nummer är xxxQxx. Är det Q:t i mitten som är den bokstaven som bestämmer och isf är det 50% EB vi känner på de 3746 km vi flyger tur och retur? Sen undrar jag ifall det är bara jag som räknas. Vi är sex stycken som flyger där endast jag har en EuroBonus medlemskap. Tänker isf att kanske man ska be frugan och äldsta barnet (över 18) att skaffa EB och köra point share till familjen? Är det så man gör? Tack på förhand
Ditt bokningsnummer har inget att göra med vilken bokningsklass du bokat.
När du gör bokningen brukar det gå att se bokningsklass, om det är möjligt via ticket låter jag vara osagt.
Alla tjänar poäng själva för sin resa, så du bör skaffa eurobonus konton till alla i familjen oavsett ålder och sen köra point sharing.

Om det var en billig biljett kan du näsan räkna med lägsta intjäning. Vilken bokningsklass du faktiskt bokat är tyvärr omöjligt för oss att säga. Därmed omöjligt att veta vad du kommer tjäna i poäng. Finns bokningsklasser hos Brussels som ger 0%
 

SK989

Medlem
Om du någonstans i bokningsinformationen från Ticket kan se något med betckningen "FARE" bestående av en kombination av siffror och bokstäver så kan den avslöja bokningsklass (ibland). Det är då ofta första bokstaven i FARE som är bokningsklassen.
 

Wilco75

Ny medlem
Om du någonstans i bokningsinformationen från Ticket kan se något med betckningen "FARE" bestående av en kombination av siffror och bokstäver så kan den avslöja bokningsklass (ibland). Det är då ofta första bokstaven i FARE som är bokningsklassen.
Nej, tyvärr. Jag lyckas inte hitta något liknande. Men på den digitala kvitton hittade jag bookningsnummer men som @palmen nämnde ovan är det förmodligen inte någon hjälp. Jag får väl försöka ta kontakt med någon i veckan för att reda ut det. Jag såg inte heller någonstans jag kunde skriva in EB numret när jag bokade så räknar med att jag kan åtgärda detta i efterhand.
 

palmen

Moderator
Nej, tyvärr. Jag lyckas inte hitta något liknande. Men på den digitala kvitton hittade jag bookningsnummer men som @palmen nämnde ovan är det förmodligen inte någon hjälp. Jag får väl försöka ta kontakt med någon i veckan för att reda ut det. Jag såg inte heller någonstans jag kunde skriva in EB numret när jag bokade så räknar med att jag kan åtgärda detta i efterhand.
Bokningsnummer har 0% att göra med din bokningsklass. Finns ingen korrelation där över huvud taget så ingen vits att titta där.
Varför ska du kontakta någon om vilken bokningsklass du har? Det kommer ju inte ändra något, och du får de poäng du får oavsett om du vet bokningsklass eller ej.
Ditt eurobonus nummer kan du lägga in när du checkar in. Alternativt om du kan hämta upp bokningen på sas sida kanske du kan lägga till det där.
 

WF789

Medlem
Som sagt code share och med största sannolikhet mappas P från SAS om till något annat hos United.
Hur många poäng man tjänar till United Mileage Plus för flyget jämfört med till Eurobonus är att jämföra äpplen och päron, två helst skilda saker som inte har med varandra att göra.

Det troliga är ju dock att du hamnar i någon av de övre bokningsklasserna hos United som även de ger 100% (om nu din screen shot visar United flighter med intjäning till Eurobonus). Så det är troligtvis ingen skillnad på intjäningen från billig domestic first och dyr economy. Men exakt vad det översätts till vet du först efteråt.

Egen erfaring (basert på to reiser) er at P blir til V hos United, dvs 75%.
 
Toppen