Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

FilipJ

Medlem
Kolla sidan gcmapp så kan du skriva in flygplatserna i den ordningen du flyger för att få fram hur långt det.
Precis, glöm inte att segmentera sträckorna för sig. Annars kan du @SilverJonten få en överraskning.

edit: även inom Europa får man sällan % på avståndet. Lufthansa lär ha fast taxa för klassen inom Europa.
Därtill går det inte att svara på din fråga i detalj då du inte anger vem som flyger och om du åker codeshare eller inte. Lufthansa har 100% för U och 25% för L. Singapore Airlines 150% för U och 100% för L. LH U = eco, SIA U = biz.
 
Last edited:
Precis, glöm inte att segmentera sträckorna för sig. Annars kan du @SilverJonten få en överraskning.

edit: även inom Europa får man sällan % på avståndet. Lufthansa lär ha fast taxa för klassen inom Europa.
Därtill går det inte att svara på din fråga i detalj då du inte anger vem som flyger och om du åker codeshare eller inte. Lufthansa har 100% för U och 25% för L. Singapore Airlines 150% för U och 100% för L. LH U = eco, SIA U = biz.

Riktigt att LH har fasta taxor, det har jag koll på, var mest sträckan som jag var oklar på. Men där fick jag ett bra verktyg nu.

I mitt fall är det SingaporeAir jag flyger med förutom de 2 GOT - FRA sträckorna.
Kan vara så att jag såg fel på 125% på L segmenten men det blir småpotatis i sammanhanget.

Tack alla.
 

Jannes

Medlem
Påverkas intjäningen ifall man bokar via tredje part/OTA, dvs Seat24 osv? Finns det andra saker jag bör tänka på?

Försöker boka resa med TAP men har nu i två dagar fått ett felmeddelande på hemsidan som gör att jag inte kan. Tänkte då i desperation använda en OTA men vill veta ifall det finns klara nackdelar, vad gäller poäng och i allmänhet.
 

palmen

Moderator
Påverkas intjäningen ifall man bokar via tredje part/OTA, dvs Seat24 osv? Finns det andra saker jag bör tänka på?

Försöker boka resa med TAP men har nu i två dagar fått ett felmeddelande på hemsidan som gör att jag inte kan. Tänkte då i desperation använda en OTA men vill veta ifall det finns klara nackdelar, vad gäller poäng och i allmänhet.
Nej, kanal för bokning spelar ingen roll alls för intjäning av poäng, det enda som spelar roll är vilken bokningsklass du bokar och vad den klassen ger för poäng.
 

Jannes

Medlem
Svar på 2 minuter, måtte vara rekord :)
Något annat som bör tänkas på/andra nackdelar? Kan jag efter bokning ändå hantering allting direkt med TAP? Typ byta sittplats (som Seat24 tar betalt för, även i Business....)
Verkar få 200kr rabatt jämfört med priset på TAPs hemsida också, även när jag väljer att betala med kort.
 

palmen

Moderator
Svar på 2 minuter, måtte vara rekord :)
Något annat som bör tänkas på/andra nackdelar? Kan jag efter bokning ändå hantering allting direkt med TAP? Typ byta sittplats (som Seat24 tar betalt för, även i Business....)
Verkar få 200kr rabatt jämfört med priset på TAPs hemsida också, även när jag väljer att betala med kort.
Aldrig någonsin värt att köpa via resebyrå för så liten besparing om du frågar mig. Om något skiter sig, ombokningar eller annat sitter du dåligt till. Nu med en pandemi och även krig nära inpå så ökar det incitamenten än mer att köpa från flygbolaget.

Läs gärna agehalls budord om varför man inte ska köpa av resebyrå. Om man nu inte är helt förstådd med vad det innebär och vilja risker man tar.
 

Jannes

Medlem
Hmm, lite sådana banor tänkte jag med som i budorden, och hade aldrig övervägt det ifall inte TAPs egna sida vägrade låta mig boka.
Men kanske värt att sitta lugnt i båten och se ifall det löser sig, är ingen obligatorisk resa.

Tack för svaren.
 

TomJ

Medlem
upload_2022-4-20_15-49-4.png

upload_2022-4-20_15-49-48.png

En liten fundering här. Om man bokar denna i klass P på SAS hemsida, betyder det då att jag kommer tjäna poäng enligt Business 100% av 997 miles (enligt gcmap) för inrikesflygningen men kommer få sitta i economy-delen av flyget?

Samma tur på uniteds sida med klass P betyder ju United First och 1235p men ingenstans finns de 997p som enligt SAS borde bli resultatet?
upload_2022-4-20_15-52-23.png


Men det är kanske code-share-helvetet som spökar?

(Det är ett exempel på CPH-TPA 4-8 feb 2023 i Plus Smart som jag tagit)
 

Attachments

  • upload_2022-4-20_15-51-56.png
    upload_2022-4-20_15-51-56.png
    3,4 KB · Visningar: 69

mha321

Medlem
Visa bifogad bild 128456
Visa bifogad bild 128457
En liten fundering här. Om man bokar denna i klass P på SAS hemsida, betyder det då att jag kommer tjäna poäng enligt Business 100% av 997 miles (enligt gcmap) för inrikesflygningen men kommer få sitta i economy-delen av flyget?

Samma tur på uniteds sida med klass P betyder ju United First och 1235p men ingenstans finns de 997p som enligt SAS borde bli resultatet?
Visa bifogad bild 128459

Men det är kanske code-share-helvetet som spökar?

(Det är ett exempel på CPH-TPA 4-8 feb 2023 i Plus Smart som jag tagit)

Det där ser ut som code share helvetet ja. Jag tror knappast att sas plus klass kommer mappas mot domestic first. Den lär bli economy och en helt annan klass bokstav på United.
 

palmen

Moderator
Visa bifogad bild 128456
Visa bifogad bild 128457
En liten fundering här. Om man bokar denna i klass P på SAS hemsida, betyder det då att jag kommer tjäna poäng enligt Business 100% av 997 miles (enligt gcmap) för inrikesflygningen men kommer få sitta i economy-delen av flyget?

Samma tur på uniteds sida med klass P betyder ju United First och 1235p men ingenstans finns de 997p som enligt SAS borde bli resultatet?
Visa bifogad bild 128459

Men det är kanske code-share-helvetet som spökar?

(Det är ett exempel på CPH-TPA 4-8 feb 2023 i Plus Smart som jag tagit)
Som sagt code share och med största sannolikhet mappas P från SAS om till något annat hos United.
Hur många poäng man tjänar till United Mileage Plus för flyget jämfört med till Eurobonus är att jämföra äpplen och päron, två helst skilda saker som inte har med varandra att göra.

Det troliga är ju dock att du hamnar i någon av de övre bokningsklasserna hos United som även de ger 100% (om nu din screen shot visar United flighter med intjäning till Eurobonus). Så det är troligtvis ingen skillnad på intjäningen från billig domestic first och dyr economy. Men exakt vad det översätts till vet du först efteråt.
 
Toppen