Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Själv fäller jag aldrig sätet i eco med hänsyn till bakomvarande men det är mitt val och skulle ALDRIG protestera mot att någon gjorde det. Om sätet går att fälla så har man naturligtvis rätt att göra det, om du väljer att inte respektera det så är det inte ok, om jag blev utsatt för din "behandling" skulle det bli livat värre kan jag lova ;)

Min "behandling"? Att be framförvarande att inte trycka bak stolen då mina knän redan ligger an pga min benlängd, är det fel - det finns ju inte plats?

Eller fokuserar du på den (en) gång jag blev lite irriterad då en snubbe som visste att det inte fanns någon plats men ändå hoppade i stolen för att jävlas? Jag kanske skulle suttit och hållt tyst, det var ju iofs bara 45 min flygning...

Självklart skall alla få fälla sätet om det finns möjlighet men ibland när pitchen är trång klarar jag inte att trycka ihop mig mer - tror inte att jag är oartig av denna anledning bara för att jag informerar om att det inte finns plats och ber dem inte fortsätta trycka.
 
Hej thh,

Du verkar ha ett större problem än vad jag kan påstå att jag själv, eller jag tror att någon av de som suttit kring mig, har haft. Det är beklagligt att det skall behöva uppröra till svordom på självaste julafton.

Jag är väldigt medveten och ödmjuk kring det faktum att jag är över medellängd och den påverkan det kan ha på min omgivning.
Tackar dock för att du tipsar om bra sätt att skapa mindre problem för mig och omgivningen och informerar om att det kostar pengar för min extra bekvämlighet. För mig själv som inte de senaste åren åkt ekonomiklass long haul utan att säkra upp nödutgångsplats och på kortare flygningar oftast åker tidigare till flygplatsen (när jag inte kan checka in online) alt hänger på låset till online checkin för att säkra plats med extra benutrymme känns det som gammal info. Känner att jag planerar ungefär så väl det går redan innan ditt påhopp.

Du är säkert medveten om att det inte alltid går att påverka ens sittplatsval. T.ex. vid ship change kan det vara svårt att råda över exakt vad man sitter även om man lyder dina visa ord kring att "för helvete boka nödutgångsplats". Det andra exemplet ovan var taget från ARN-GOT efter ett ship change, jag hade nödutgångsplats bokad sedan tidigare men hamnade nu en rad framför, och jag tror faktiskt inte att killen framför mig hade lika stort problem med att få sitta rakt upp i 45 minuter som du hade av att läsa det.

Att gå in på vad folk har betalat för sina sittplatser känns helt irrelevant, priserna varierar så kraftigt även mellan grannar ombord. Att diskutera vad som ingår i ens biljett i en specifik kabinklass kan dock alltid göras, sällan med framgång i ett forum i skriven form utan hellre verbalt då kommunikationen blir så mycket enklare då, och risken för missförstånd reduceras. Frågan om passagerarens köpta rättighet att utnyttja fällningen är alltid laddad som ditt inlägg ovan också bekräftade.

När julafton inte innebär ledighet blir det lätt svordomar.

Oavsett vilket - om du hamnar i ett utrymme som uppenbarligen inte fungerar har du inte planerat din resa tillräckligt bra. Jag vet inte hur mycket tydligare man kan vara, det är din uppgift att se till så du har en sittplats som fungerar för dig - inte alla andra passagerares. Du ansvarar för din egen bekvämlighet. Du. Inte någon annan som betalade lika mycket för sin biljett med som i det fallet inte kan fälla sitt säte - vilket man återigen nästan får förvänta sig att de flesta passagerare kommer vilja göra (förutom jag då som tycker det är skönare att sova upprätt i Y, men det är en annan fråga).

Det jag vänder mig emot är din syn på att övriga passagerare finns till för att du ska kunna resa bekvämt, trots att de sannolikt betalat lika mycket för resan. Visst varierar priserna en del idag, men det är sällan de stora skillnader som vissa antyder. Vill du ha den bekvämlighet du kräver utan att göra intrång på andras bekvämlighet får du helt enkelt betala för det - nu vet inte jag vilket flygbolag det var som flyttade dig från ett betalt nödutgångssäte men det har då aldrig hänt mig. Flyttats till dessa flera gånger på flygplatser, men aldrig ifrån.

Passagerarna köper rättigheterna som rimligen kan förväntas ingå i priset. Att fälla ett säte som kan fällas på en flygning får anses vara något som rimligen ingår i köpet, liksom det rimligen ingår att sätet framför fälls ner. Klarar man inte av att sitta i sätet efter att det framförvarande har fällts ner får man själv ta itu med den situationen - men det är utan undantag ditt problem och något du ska ha tagit itu med i förväg. Annars är det ingen mänsklig rättighet att flyga flygplan såvitt jag vet.
 
Oavsett vilket - om du hamnar i ett utrymme som uppenbarligen inte fungerar har du inte planerat din resa tillräckligt bra. Jag vet inte hur mycket tydligare man kan vara, det är din uppgift att se till så du har en sittplats som fungerar för dig - inte alla andra passagerares. Du ansvarar för din egen bekvämlighet. Du. Inte någon annan som betalade lika mycket för sin biljett med som i det fallet inte kan fälla sitt säte - vilket man återigen nästan får förvänta sig att de flesta passagerare kommer vilja göra (förutom jag då som tycker det är skönare att sova upprätt i Y, men det är en annan fråga).

Hur förväntar du dig att David ska flyga inom Europa om inte förbokad sittplats vid nödutgång är tillräckligt enligt dig för att man ska ha gjort allt man kan för att skaffa det utrymme man behöver?
Om du inte är medveten om det så flygs de flesta linjer inom Europa med plan som inte har någon större skillnad i utrymme för benen när man flyger economy/business. Även om man bokar bulkhead i business så kan man bli förflyttad till ett säte som passar mindre bra. Är förslaget att han ska köpa 2 biljetter och seata den andra biljetten i stolen framför så att ingen annan kan boka denna plats eller hur hade du tänkt?

Är det en mänsklig rättighet att fälla ner stolsryggen i knäskålarna på personen som sitter bakom?
Enligt mig är det vanligt hyffs attpå ett civilicerat sätt fälla stolsryggen bakåt. Om det nu inte skulle gå för att personen bakom har knäna i ryggstödet får man väl fråga om han/hon kanske kan justera knäna på något sätt så man kan fälla sin stol.

Jag kan inte se att David skriver eller antyder att övriga passagerare är till för att han ska kunna resa bekvämt. Men ett normalt beteende kan man i alla fall förvänta sig.
Hur gör du själv om du inte kan öppna dörren till ditt hus (lägenhet eller vad du nu bor i) när någon står utanför, smäller du upp dörren 3-4 ggr så att personen som råkade stå utanför får den hårt slagen på sig eller försöker du försiktigt öppna den och be personen flytta på sig så du kan öppna dörren? Med ditt resonemang antar jag att du smäller upp den så hårt du kan, det är ju trots allt din dörr och det är din rättighet att kunna öppna den hur du vill.
 
Hur förväntar du dig att David ska flyga inom Europa om inte förbokad sittplats vid nödutgång är tillräckligt enligt dig för att man ska ha gjort allt man kan för att skaffa det utrymme man behöver?

Lös problemet? Det är knappast övriga resenärers ansvar att lösa det åt dig, Arlanda t.ex. servas vidare av nästan 60 flygbolag, välj ett annat bolag om det inte passar?

Om du inte är medveten om det så flygs de flesta linjer inom Europa med plan som inte har någon större skillnad i utrymme för benen när man flyger economy/business. Även om man bokar bulkhead i business så kan man bli förflyttad till ett säte som passar mindre bra.

Kan bli, kommer oftast inte att bli.

Är förslaget att han ska köpa 2 biljetter och seata den andra biljetten i stolen framför så att ingen annan kan boka denna plats eller hur hade du tänkt?

Låt oss istället säga att han vägde 400kg och behövde ha armstödet uppfällt för att kunna sitta ner i stolen, skulle det då vara rätt att han satte sig ner och tog upp armstödet och tog upp halva sätet från passageraren bredvid? Om inte, varför inte?

Krävs det extra utrymme för att du ska kunna flyga är det ditt ansvar att lösa problemet.

Är det en mänsklig rättighet att fälla ner stolsryggen i knäskålarna på personen som sitter bakom?

Nej, men det är en del av vad man rimligen kan förvänta sig när man flyger. Det är inget orimligt i att fälla sitt säte direkt, vilket inte betyder att man ska trycka ner det snabbt utan att förvarna bakomvarande passagerare eller att man ska ha fällt säte under måltider. Det betyder bara att man rimligen kan förvänta sig att passageraren framför kommer vilja fälla ner sitt säte under flygturen.

Enligt mig är det vanligt hyffs attpå ett civilicerat sätt fälla stolsryggen bakåt. Om det nu inte skulle gå för att personen bakom har knäna i ryggstödet får man väl fråga om han/hon kanske kan justera knäna på något sätt så man kan fälla sin stol.

Nu handlade detta i och för sig inte om hur man fällde ryggstödet vilket jag tror de flesta människor förstår att man gör på ett korrekt sätt utan att skada sina medpassagerare utan att om man tar upp mer plats än vad sätet tillåter med fällt ryggstöd respektive nedfällda armstöd får man själv ansvara för att detta problem löses.

Jag kan inte se att David skriver eller antyder att övriga passagerare är till för att han ska kunna resa bekvämt. Men ett normalt beteende kan man i alla fall förvänta sig.

Han skrev ganska tydligt att han tycker andra passagerare inte ska fälla sina säten så han får resa bekvämare, vilket jag tycker tyder på att han tycker att andra passagerare ska anpassa sig efter vad han vill så han får resa bekvämt.

Hur gör du själv om du inte kan öppna dörren till ditt hus (lägenhet eller vad du nu bor i) när någon står utanför, smäller du upp dörren 3-4 ggr så att personen som råkade stå utanför får den hårt slagen på sig eller försöker du försiktigt öppna den och be personen flytta på sig så du kan öppna dörren?

Min dörr är gjord av trä (och metall antar jag finns i en säkerhetsdörr) och jag har inte röntgensyn, står någon utanför den ser jag det inte förrän jag redan öppnat dörren. Jag skulle nog mest bli förvånad, dock. Det säger sig självt att man inte slår upp dörren för att skada en annan medmänniska, men jag tar inte fram en stol och sätter mig utanför någon annans dörr och förväntar sig att de tar balkongvägen heller och klagar på alla otrevliga människor som envisas med att försöka lämna sina hem genom dörren.
 
Hörrni, häromåret köpte jag en ny bil. En clio, så den är väl vad som närmast skulle kallas ekonomiklass.

Hursomhelst så har min bil en spak för helljus. Eftersom den har en spak för helljus så måste det vara min rättighet att använda helljus. Annars skulle spaken inte finnas där eller hur? Ibland när jag använder helljus så tycker andra trafikanter illa om mig och tycker att jag tar för stor plats på vägen. Men det är deras problem, eller hur, jag har ju en heljusspak, och jag har betalt för den. Jag tar inte mer hänsyn till andra, än vad jag själv tycker är rimligt. Jag menar, jag kör ju inte på deras sida om vägen eller så, jag vill bara lysa upp deras väghalva. Dom får gärna vara där, bara jag får göra som jag vill. Jag har ju trots allt betalt för helljuset. Eller hur...?
 
Lös problemet? Det är knappast övriga resenärers ansvar att lösa det åt dig, Arlanda t.ex. servas vidare av nästan 60 flygbolag, välj ett annat bolag om det inte passar?

Mig veterligen är det bara BA och ibland TK som har "riktig" business på någon avgång, men även där kan det blir ship change och man får sitta i ett vanligt ekonomisäte trots att man flyger business.


Kan bli, kommer oftast inte att bli.
I just detta fallet var det ju precis det som hände, David hade bokat nödutgång men pga ship change så blev hans plats utan extra utrymme.



Låt oss istället säga att han vägde 400kg och behövde ha armstödet uppfällt för att kunna sitta ner i stolen, skulle det då vara rätt att han satte sig ner och tog upp armstödet och tog upp halva sätet från passageraren bredvid? Om inte, varför inte?

Krävs det extra utrymme för att du ska kunna flyga är det ditt ansvar att lösa problemet.
Blir lite att jämföra äpplen och päron, båda är frukter och går att äta.
Om man är lång uppstår enbart problemet om den framför hastigt och hårt lutar bak stolsryggen. Är man så överviktig så kommer man konstant att inkräkta på grannens plats. Är man så stor att man tar två platser på bredden så har man inget annat val än att boka två platser. Är man lång så klarar man sig 9 ggr av 10 utan större problem.


Nu handlade detta i och för sig inte om hur man fällde ryggstödet vilket jag tror de flesta människor förstår att man gör på ett korrekt sätt utan att skada sina medpassagerare utan att om man tar upp mer plats än vad sätet tillåter med fällt ryggstöd respektive nedfällda armstöd får man själv ansvara för att detta problem löses.
Det var ju precis detta det handlade om när personen framför vid upprepade ggr hårdhänt försöker fälla sätet trots att det tar stopp direkt. David blev väl inte skadad men personligen tycker jag inte att det är ett korrekt sätt att försöka fälla det med onödig kraft bara för att det tar emot. Du hålelr onekligen inte med så vi kan väl lämna det vid att vi tycker olika om vad som är ett "korrekt sätt".


Min dörr är gjord av trä (och metall antar jag finns i en säkerhetsdörr) och jag har inte röntgensyn, står någon utanför den ser jag det inte förrän jag redan öppnat dörren. Jag skulle nog mest bli förvånad, dock. Det säger sig självt att man inte slår upp dörren för att skada en annan medmänniska, men jag tar inte fram en stol och sätter mig utanför någon annans dörr och förväntar sig att de tar balkongvägen heller och klagar på alla otrevliga människor som envisas med att försöka lämna sina hem genom dörren.
Det säger väl sig självt att man inte upprepade ggr slår tillbaka stolen så hårt man kan när man vet att en annan människa sitter bakom och det tar stopp?
Det kan ju som sagt vara en försäljare, granne, vän eller något annat som är utanför din dörr och du öppnar den på honom/henne. Hade du då gjort som personen i sätet framför David så hade du fortsatt smälla upp dörren upprepade gånger för att hoppas att det går bättre.

Enligt mig är det bara sunt förnuft att kan man inte öppna, stänga, fälla eller vad man nu försöker göra på första försöket så tittar man efter vad det är som gör att något tar emot eller att det inte fungerar. Vet man dessutom att det är en annan människa som kan vara orsaken till att det inte fungerar så får man dessutom vara extra vaksam.

Vi kan ju onekligen konstatera att ditt sätt att se på detta skiljer sig markant från hur jag och även David ser på det. Alla är vi olika och har rätt till en egen åsikt. Jag respekterar att du tycker precis tvärt om mot mig även om jag inte på några punkter håller med dig.
 
Mig veterligen är det bara BA och ibland TK som har "riktig" business på någon avgång, men även där kan det blir ship change och man får sitta i ett vanligt ekonomisäte trots att man flyger business.

Jag kan väl helt ärligt säga att jag inte funderat speciellt mycket på frågan.

I just detta fallet var det ju precis det som hände, David hade bokat nödutgång men pga ship change så blev hans plats utan extra utrymme.

Vilket framgick efter mitt första inlägg, och även då är det mellan David och flygbolaget inte David och passageraren framför honom som hade bokat ett säte vilket som helst för att bara sitta i och kanske sova eller vad som helst. Då kan man be flygbolaget lösa problemet istället men att inkräkta på personen framför för något som de inte kan påverka? Nej.

Blir lite att jämföra äpplen och päron, båda är frukter och går att äta.
Om man är lång uppstår enbart problemet om den framför hastigt och hårt lutar bak stolsryggen. Är man så överviktig så kommer man konstant att inkräkta på grannens plats. Är man så stor att man tar två platser på bredden så har man inget annat val än att boka två platser. Är man lång så klarar man sig 9 ggr av 10 utan större problem.

Fast problemet var inte vid fällning utan när stolen var fälld. Det gick vad jag förstod inte för sig att passageraren fällde sitt säte, vilket gjorde att han inte kunde använda det utrymme som ingick i stolen. Om en annan passagerare inkräktar på ditt utrymme bakifrån eller från sidan spelar väl enligt mig bara en marginell roll. Klarar man sig inte i ett stolssäte bör man rimligen boka ett större säte, oavsett vilken riktning man överskrider dimensionerna i.

Det var ju precis detta det handlade om när personen framför vid upprepade ggr hårdhänt försöker fälla sätet trots att det tar stopp direkt. David blev väl inte skadad men personligen tycker jag inte att det är ett korrekt sätt att försöka fälla det med onödig kraft bara för att det tar emot. Du hålelr onekligen inte med så vi kan väl lämna det vid att vi tycker olika om vad som är ett "korrekt sätt".

Och jag har vad jag vet inte försvarat sättet som detta skedde på bara att det inte var rätt att kritisera den andra passageraren och hålla sina ben i vägen för att denna försökte fälla sitt säte. Det är väl tämligen uppenbart att jag inte tycker att man ska slå*ner passageraren bakom med sätet.

Det säger väl sig självt att man inte upprepade ggr slår tillbaka stolen så hårt man kan när man vet att en annan människa sitter bakom och det tar stopp?
Det kan ju som sagt vara en försäljare, granne, vän eller något annat som är utanför din dörr och du öppnar den på honom/henne. Hade du då gjort som personen i sätet framför David så hade du fortsatt smälla upp dörren upprepade gånger för att hoppas att det går bättre.

Du svarade dock inte på frågan - om jag ställer en stol utanför grannens lägenhetsdörr kan jag förvänta mig att han håller dörren stängd tills jag behagar flytta på mig och brukar balkongvägen istället?

Enligt mig är det bara sunt förnuft att kan man inte öppna, stänga, fälla eller vad man nu försöker göra på första försöket så tittar man efter vad det är som gör att något tar emot eller att det inte fungerar. Vet man dessutom att det är en annan människa som kan vara orsaken till att det inte fungerar så får man dessutom vara extra vaksam.

Det är troligen inte illvilja som orsakar detta utan tankspriddhet - personen antog troligen att denna gjorde något fel och inte att den skadade någon.

Vi kan ju onekligen konstatera att ditt sätt att se på detta skiljer sig markant från hur jag och även David ser på det. Alla är vi olika och har rätt till en egen åsikt. Jag respekterar att du tycker precis tvärt om mot mig även om jag inte på några punkter håller med dig.

Du har rätt till en åsikt. Du har inte rätt att förvänta dig att passagerarna ska anpassa sig efter dig.
 
Handlar inte den här diskussionen egentligen om ett beteende eller en människotyp som man inte vill ha som just stolsgranne - varken vid sidan eller framför/bakom - kanske "ur-typen" för en BC-medlem som absolut inte tar någon hänsyn till andra...som i de flesta fall, men inte alla, fått sin status genom arbetsresor och därför ser sig som mycket viktig...Spänn fast säkerhetsbältet - det är dags att landa i verkligheten!

Det finns ett antal trådar på liknande tema som visar att man inte vill ta hänsyn till medresenärer och att alla andra ombord är till för min bekvämlighet, jag gör som jag vill och jag behöver inte följa flygbolagets dumma regler om säkerhet etc

Normal hyffs, ödmjukhet och hänsyn mot såväl personal som medpassagerare räcker långt.
 
Last edited:
Handlar inte den här diskussionen egentligen om ett beteende eller en människotyp som man inte vill ha som just stolsgranne - varken vid sidan eller framför/bakom - kanske "ur-typen" för en BC-medlem som absolut inte tar någon hänsyn till andra...

Det finns ett antal trådar på liknande tema som visar att man inte vill ta hänsyn till medresenärer och att alla andra ombord är till för min bekvämlighet, jag gör som jag vill och jag behöver inte följa flygbolagets dumma regler om säkerhet etc

Normal hyffs och hänsyn räcker långt.


Jag har länge tänkt skriva inlägg om hur jag uppfattar

Vi får väl verkligen hoppas att den sortens respektlösa typer av resenärer inte alls är någon "urtyp" för en BC-medlem. Jag tycker tvärtom att de allra flesta BC-medlemmar verkar ha en större förståelse för sina medresenärer än gemene man brukar ha.

Sunt förnuft, ömsesidig respekt och vanlig vett och etikett räcker långt. Dessvärre lämnar några (IMHO ett ganska litet antal) människor allt sådant hemma när de är ute och rör sig runtom i världen. Låt inte de förstöra våra resor.
 
Toppen