Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Brukar vara lättare att be personen framför att inte fälla efter det initiala motstånd de fått erfara när mina knän redan ligger an stolsryggen.

Två gånger har personer framför inte direkt respekterat detta. En gång i slutet på 90-talet när jag åkte hem från NY och personen framför efter 4 snabba whiskey dundrar bakåt och somnar i fallet. Den andra gången i höstas när snubben framför efter ett misslyckat fällningsförsök sitter och hoppar en stund tills jag säger till honom, mer tydligt är snällt, att skärpa sig - då blir det lugnt igen.

Brukar vara lättare att be personen framför att inte fälla efter det initiala motstånd de fått erfara när mina knän redan ligger an stolsryggen.

Två gånger har personer framför inte direkt respekterat detta. En gång i slutet på 90-talet när jag åkte hem från NY och personen framför efter 4 snabba whiskey dundrar bakåt och somnar i fallet. Den andra gången i höstas när snubben framför efter ett misslyckat fällningsförsök sitter och hoppar en stund tills jag säger till honom, mer tydligt är snällt, att skärpa sig - då blir det lugnt igen.

Om du har ett sådant problem med att personen framför fäller sitt säte - vilket det ändå får anses som ganska rimligt att de kommer vilja göra - får du för i helvete ta något eget ansvar och boka ett nödutgångssäte eller ett säte i C. Det tillkommer dock en extra kostnad, som du får hosta upp om du vill ha en extra bekvämlighet. Att kräva att andra kunder som betalat lika mycket som du ska lida för att du inte kan planera eller är villig att betala är typexemplet på ditt problem.

Hej thh,

Du verkar ha ett större problem än vad jag kan påstå att jag själv, eller jag tror att någon av de som suttit kring mig, har haft. Det är beklagligt att det skall behöva uppröra till svordom på självaste julafton.

Jag är väldigt medveten och ödmjuk kring det faktum att jag är över medellängd och den påverkan det kan ha på min omgivning.
Tackar dock för att du tipsar om bra sätt att skapa mindre problem för mig och omgivningen och informerar om att det kostar pengar för min extra bekvämlighet. För mig själv som inte de senaste åren åkt ekonomiklass long haul utan att säkra upp nödutgångsplats och på kortare flygningar oftast åker tidigare till flygplatsen (när jag inte kan checka in online) alt hänger på låset till online checkin för att säkra plats med extra benutrymme känns det som gammal info. Känner att jag planerar ungefär så väl det går redan innan ditt påhopp.

Du är säkert medveten om att det inte alltid går att påverka ens sittplatsval. T.ex. vid ship change kan det vara svårt att råda över exakt vad man sitter även om man lyder dina visa ord kring att "för helvete boka nödutgångsplats". Det andra exemplet ovan var taget från ARN-GOT efter ett ship change, jag hade nödutgångsplats bokad sedan tidigare men hamnade nu en rad framför, och jag tror faktiskt inte att killen framför mig hade lika stort problem med att få sitta rakt upp i 45 minuter som du hade av att läsa det.

Att gå in på vad folk har betalat för sina sittplatser känns helt irrelevant, priserna varierar så kraftigt även mellan grannar ombord. Att diskutera vad som ingår i ens biljett i en specifik kabinklass kan dock alltid göras, sällan med framgång i ett forum i skriven form utan hellre verbalt då kommunikationen blir så mycket enklare då, och risken för missförstånd reduceras. Frågan om passagerarens köpta rättighet att utnyttja fällningen är alltid laddad som ditt inlägg ovan också bekräftade.

Jag förutsätter att flygbolagen skulle ta bort möjligheten att fälla sätet om de inte ansåg att passagerarna faktiskt ska kunna och få fälla sätet. Självklart bör detta göras med försiktighet och respekt för vad personen bakom gör. Det är mycket irriterande med personer som fäller sätet våldsamt helt utan förvarning eller medans man äter.

De få gånger jag fäller sätet (så gott som enbart på Long Haul) så brukar jag av respekt fråga personen bakom om det är OK. Självklart förväntar jag mig ett JA eftersom personen ifråga knappast styr över huruvida jag ska få fälla sätet eller ej. Jag kan bara minnas två tillfällen av alla resor jag gjort där jag har fått ett NEJ. Båda gångerna hade personen ifråga själv fällt sitt eget säte så diskussionen blev kort.

För de som inte tycker att personen framför ska få fälla sätet alls under resan så finns det ett flygbolag som anpassat sin kabin för den fetishen: Ryanair heter de.

Att sätta knät i ryggen på den som fäller sätet är både ohyfsat och barnsligt. Är man extremt lång, tjock eller på annat sätt har svårt att få plats i stolen så är det faktiskt i första hand den personens bekymmer, inte medpassagerarnas!

Lite OT.
När jag åkte långdistansbuss i Japan sa de i inspelade säkerhetsinstruktionen att man måste kolla bakåt innan man fäller ner stolen. För det finns risk att personen bakom har drycker eller andra prylar på bordet.

Jag tycker att det är helt rimligt att sända sådant meddelande i samband med säkerhetsvideo/instruktion.

Själv fäller jag aldrig sätet i eco med hänsyn till bakomvarande men det är mitt val och skulle ALDRIG protestera mot att någon gjorde det. Om sätet går att fälla så har man naturligtvis rätt att göra det, om du väljer att inte respektera det så är det inte ok, om jag blev utsatt för din "behandling" skulle det bli livat värre kan jag lova ;)

Toppen