Storsteffe
Medlem
Att luta stolen är en möjlighet, men inte en rättighet. Att det ska vara så svårt att begripa.
Trots att jag som sagt aldrig lutar stolen anser jag det vara en rättighet, annars skulle inte knappen sitta där..
Att luta stolen är en möjlighet, men inte en rättighet. Att det ska vara så svårt att begripa.
Själv fäller jag aldrig sätet i eco med hänsyn till bakomvarande men det är mitt val och skulle ALDRIG protestera mot att någon gjorde det. Om sätet går att fälla så har man naturligtvis rätt att göra det, om du väljer att inte respektera det så är det inte ok, om jag blev utsatt för din "behandling" skulle det bli livat värre kan jag lova![]()
Hej thh,
Du verkar ha ett större problem än vad jag kan påstå att jag själv, eller jag tror att någon av de som suttit kring mig, har haft. Det är beklagligt att det skall behöva uppröra till svordom på självaste julafton.
Jag är väldigt medveten och ödmjuk kring det faktum att jag är över medellängd och den påverkan det kan ha på min omgivning.
Tackar dock för att du tipsar om bra sätt att skapa mindre problem för mig och omgivningen och informerar om att det kostar pengar för min extra bekvämlighet. För mig själv som inte de senaste åren åkt ekonomiklass long haul utan att säkra upp nödutgångsplats och på kortare flygningar oftast åker tidigare till flygplatsen (när jag inte kan checka in online) alt hänger på låset till online checkin för att säkra plats med extra benutrymme känns det som gammal info. Känner att jag planerar ungefär så väl det går redan innan ditt påhopp.
Du är säkert medveten om att det inte alltid går att påverka ens sittplatsval. T.ex. vid ship change kan det vara svårt att råda över exakt vad man sitter även om man lyder dina visa ord kring att "för helvete boka nödutgångsplats". Det andra exemplet ovan var taget från ARN-GOT efter ett ship change, jag hade nödutgångsplats bokad sedan tidigare men hamnade nu en rad framför, och jag tror faktiskt inte att killen framför mig hade lika stort problem med att få sitta rakt upp i 45 minuter som du hade av att läsa det.
Att gå in på vad folk har betalat för sina sittplatser känns helt irrelevant, priserna varierar så kraftigt även mellan grannar ombord. Att diskutera vad som ingår i ens biljett i en specifik kabinklass kan dock alltid göras, sällan med framgång i ett forum i skriven form utan hellre verbalt då kommunikationen blir så mycket enklare då, och risken för missförstånd reduceras. Frågan om passagerarens köpta rättighet att utnyttja fällningen är alltid laddad som ditt inlägg ovan också bekräftade.
Oavsett vilket - om du hamnar i ett utrymme som uppenbarligen inte fungerar har du inte planerat din resa tillräckligt bra. Jag vet inte hur mycket tydligare man kan vara, det är din uppgift att se till så du har en sittplats som fungerar för dig - inte alla andra passagerares. Du ansvarar för din egen bekvämlighet. Du. Inte någon annan som betalade lika mycket för sin biljett med som i det fallet inte kan fälla sitt säte - vilket man återigen nästan får förvänta sig att de flesta passagerare kommer vilja göra (förutom jag då som tycker det är skönare att sova upprätt i Y, men det är en annan fråga).
Hur förväntar du dig att David ska flyga inom Europa om inte förbokad sittplats vid nödutgång är tillräckligt enligt dig för att man ska ha gjort allt man kan för att skaffa det utrymme man behöver?
Om du inte är medveten om det så flygs de flesta linjer inom Europa med plan som inte har någon större skillnad i utrymme för benen när man flyger economy/business. Även om man bokar bulkhead i business så kan man bli förflyttad till ett säte som passar mindre bra.
Är förslaget att han ska köpa 2 biljetter och seata den andra biljetten i stolen framför så att ingen annan kan boka denna plats eller hur hade du tänkt?
Är det en mänsklig rättighet att fälla ner stolsryggen i knäskålarna på personen som sitter bakom?
Enligt mig är det vanligt hyffs attpå ett civilicerat sätt fälla stolsryggen bakåt. Om det nu inte skulle gå för att personen bakom har knäna i ryggstödet får man väl fråga om han/hon kanske kan justera knäna på något sätt så man kan fälla sin stol.
Jag kan inte se att David skriver eller antyder att övriga passagerare är till för att han ska kunna resa bekvämt. Men ett normalt beteende kan man i alla fall förvänta sig.
Hur gör du själv om du inte kan öppna dörren till ditt hus (lägenhet eller vad du nu bor i) när någon står utanför, smäller du upp dörren 3-4 ggr så att personen som råkade stå utanför får den hårt slagen på sig eller försöker du försiktigt öppna den och be personen flytta på sig så du kan öppna dörren?
Lös problemet? Det är knappast övriga resenärers ansvar att lösa det åt dig, Arlanda t.ex. servas vidare av nästan 60 flygbolag, välj ett annat bolag om det inte passar?
I just detta fallet var det ju precis det som hände, David hade bokat nödutgång men pga ship change så blev hans plats utan extra utrymme.Kan bli, kommer oftast inte att bli.
Blir lite att jämföra äpplen och päron, båda är frukter och går att äta.Låt oss istället säga att han vägde 400kg och behövde ha armstödet uppfällt för att kunna sitta ner i stolen, skulle det då vara rätt att han satte sig ner och tog upp armstödet och tog upp halva sätet från passageraren bredvid? Om inte, varför inte?
Krävs det extra utrymme för att du ska kunna flyga är det ditt ansvar att lösa problemet.
Det var ju precis detta det handlade om när personen framför vid upprepade ggr hårdhänt försöker fälla sätet trots att det tar stopp direkt. David blev väl inte skadad men personligen tycker jag inte att det är ett korrekt sätt att försöka fälla det med onödig kraft bara för att det tar emot. Du hålelr onekligen inte med så vi kan väl lämna det vid att vi tycker olika om vad som är ett "korrekt sätt".Nu handlade detta i och för sig inte om hur man fällde ryggstödet vilket jag tror de flesta människor förstår att man gör på ett korrekt sätt utan att skada sina medpassagerare utan att om man tar upp mer plats än vad sätet tillåter med fällt ryggstöd respektive nedfällda armstöd får man själv ansvara för att detta problem löses.
Det säger väl sig självt att man inte upprepade ggr slår tillbaka stolen så hårt man kan när man vet att en annan människa sitter bakom och det tar stopp?Min dörr är gjord av trä (och metall antar jag finns i en säkerhetsdörr) och jag har inte röntgensyn, står någon utanför den ser jag det inte förrän jag redan öppnat dörren. Jag skulle nog mest bli förvånad, dock. Det säger sig självt att man inte slår upp dörren för att skada en annan medmänniska, men jag tar inte fram en stol och sätter mig utanför någon annans dörr och förväntar sig att de tar balkongvägen heller och klagar på alla otrevliga människor som envisas med att försöka lämna sina hem genom dörren.
Mig veterligen är det bara BA och ibland TK som har "riktig" business på någon avgång, men även där kan det blir ship change och man får sitta i ett vanligt ekonomisäte trots att man flyger business.
I just detta fallet var det ju precis det som hände, David hade bokat nödutgång men pga ship change så blev hans plats utan extra utrymme.
Blir lite att jämföra äpplen och päron, båda är frukter och går att äta.
Om man är lång uppstår enbart problemet om den framför hastigt och hårt lutar bak stolsryggen. Är man så överviktig så kommer man konstant att inkräkta på grannens plats. Är man så stor att man tar två platser på bredden så har man inget annat val än att boka två platser. Är man lång så klarar man sig 9 ggr av 10 utan större problem.
Det var ju precis detta det handlade om när personen framför vid upprepade ggr hårdhänt försöker fälla sätet trots att det tar stopp direkt. David blev väl inte skadad men personligen tycker jag inte att det är ett korrekt sätt att försöka fälla det med onödig kraft bara för att det tar emot. Du hålelr onekligen inte med så vi kan väl lämna det vid att vi tycker olika om vad som är ett "korrekt sätt".
Det säger väl sig självt att man inte upprepade ggr slår tillbaka stolen så hårt man kan när man vet att en annan människa sitter bakom och det tar stopp?
Det kan ju som sagt vara en försäljare, granne, vän eller något annat som är utanför din dörr och du öppnar den på honom/henne. Hade du då gjort som personen i sätet framför David så hade du fortsatt smälla upp dörren upprepade gånger för att hoppas att det går bättre.
Enligt mig är det bara sunt förnuft att kan man inte öppna, stänga, fälla eller vad man nu försöker göra på första försöket så tittar man efter vad det är som gör att något tar emot eller att det inte fungerar. Vet man dessutom att det är en annan människa som kan vara orsaken till att det inte fungerar så får man dessutom vara extra vaksam.
Vi kan ju onekligen konstatera att ditt sätt att se på detta skiljer sig markant från hur jag och även David ser på det. Alla är vi olika och har rätt till en egen åsikt. Jag respekterar att du tycker precis tvärt om mot mig även om jag inte på några punkter håller med dig.
Handlar inte den här diskussionen egentligen om ett beteende eller en människotyp som man inte vill ha som just stolsgranne - varken vid sidan eller framför/bakom - kanske "ur-typen" för en BC-medlem som absolut inte tar någon hänsyn till andra...
Det finns ett antal trådar på liknande tema som visar att man inte vill ta hänsyn till medresenärer och att alla andra ombord är till för min bekvämlighet, jag gör som jag vill och jag behöver inte följa flygbolagets dumma regler om säkerhet etc
Normal hyffs och hänsyn räcker långt.
Jag har länge tänkt skriva inlägg om hur jag uppfattar