Senaste nytt

Hur kommer valutgången i USA att påverka ert resande?

Det är inte dollarn som stiger utan kronan som rasar - att vara en liten ekonomi med stark exportinriktning är väl inte så bra när det ropas efter isolationism kan man gissa.

Det är inte dollarn som stiger utan kronan som rasar - att vara en liten ekonomi med stark exportinriktning är väl inte så bra när det ropas efter isolationism kan man gissa.
Ja jäklar, Euron har inte varit såhär dyr på 5 år
:(

05cc1c38377f5ca942e135f560c1e96f.jpg

Jag kommer nu att öka på mitt resande till USA efter att kraftigt dragit ned långt innan detta val. Om Clinton hade vunnit hade jag inte besökt landet igen. Jag har redan bott där nästan halva livet med Clintons högt uppsatta i regeringen och det räcker för mig.

Säkerhetsmässigt så är Trump vid makten IMHO oerhört mycket bättre. Tuffare tag mot invandring, mindre asylsökande, mer restriktoner mot Mexico, tuffare policy mot personer från religioner med problem och helt enkelt mindre "open door policy" i landet. Som skötsamma svenskar är detta mycket bra för oss. De vill ha oss i landet, vi skapar inga problem och vi vill inte stanna kvar där illegalt.

Det är förstås lite trist för shoppingen att USD/SEK ligger runt 9 numera men det var mycket väntat att det aldrig skulle bli kvar nere vid 6-7 kronor.

Ja jäklar, Euron har inte varit såhär dyr på 5 år
:(

05cc1c38377f5ca942e135f560c1e96f.jpg
EUR/SEK låg högre än så innan Trump vann. Vi låg runt 9.95 och var uppe på 10.08 när man som vanligt panikerade i Singapore i natt. Det stämmer att svenska kronan är svag om man tittar på femårscharten. Men glöm inte att EUR/SEK var uppe en bit över 11 för sju år sedan. Historiskt sett är alltså denna valutakurs bra med de enorma problem med ekonomin som väntar.

• Gilla
Reactions: Gus
Är inte den stora nyheten här att det nu är republikanskt på såväl presidentposten som senaten och representanthuset? Med "bara" Trump som president hade det varit en helt annan bild.

När det gäller resandet är valutakursen bra mycket viktigare för mig än politiska majoriteter.

Kommer att resa på som vanligt. Los Angeles om 2 veckor i tjänsten. Jag misstänker att Trumps retorik under valkampanjen kommer att bytas ut mot något mera verklighetsförankrat. Annars för nöjesresande är det; säkerhet, resmålets attraktioner och valutakurs som gäller.

Valutakursen spelar nog en större roll för mitt resande än vem som blev president, även om jag drog en lättnadens suck imorse när Trump vann. Har blivit tre USA resor i år hittills, med en fjärde resa till Seattle i December. Kommer dock korta ner min vistelse i Seattle och spendera mer tid i Vancouver på grund av lägre valutakurs och boendepriser.

Toppen