Den rätt så resevilliga gruppen "familj med barn" blir ju helt exkluderade i nuläget om det införs vaccinkrav, hur mycket de än vill vaccinera sig så finns det inget godkänt för barn (än)
Som det ser ut nu är det väl ganska vanligt att inte ha testkrav på barn också? Se t.ex. Spanien som bara har test-krav på 6år+.Eftersom det inte finns ngt godkänt vaccin för barn i världen tror iaf inte jag att man kommer förbjuda barn att resa in. Därmot negativt covid test.
Som det ser ut nu är det väl ganska vanligt att inte ha testkrav på barn också? Se t.ex. Spanien som bara har test-krav på 6år+.
Tycker inte vaccinpass hittills känns som någon smidig väg framåt, väldigt många viljor som ska enas om vad som ska stå i det om det ska bli något meningsfullt av det, plus ett gytter av datasäkerhetsfrågor, alltifrån personuppgifter till förfalskningsrisk.
Mer förfinade och effektivare (snabbare) test vid inresa tror jag skulle funka bättre i längden - har man ett fungerande vaccin kommer man ju ha antikroppar t.ex.
För att inte tala om att vaccineringen knappast är klar till sommaren i bl.a. Tyskland om folk vägrar ta AstraZenecas vaccin.
Jo, fast jag tror (hoppas) att det där var något tillfälligt, tycker redan det verkar så.
Men bara ett exempel på svårigheterna med vaccinpass, förmodligen ska man ladda upp info till en app, en barnlek för oss här, men pensionärer och IT-ovana? Tvivlar också på säkerheten mot hack/fusk.
Direkt test vid inresa känns säkrare rättvisare och ffa mer genomförbart givet att testtekniken fortsätter utvecklas.
Med allt detta sagt är jag givetvis positiv till allt som förenklar resandet, även vaccinpass!