D
Deleted member 30163
Guest
Jag är optimistisk, fast av lite olika anledningar. Precis som @Glenn E mm var inne på borde IATA driva arbetet med intyg som fungerar globalt, och det gör dom. Det ligger ju ett antal miljarder i potten så att säga. Ett antal flygbolag driver ju på, men även länder som Australien. Det sämsta som kan hända på den här fronten är om myndigheter och politiker blandar sig i. Det kan ju hända dock, och EU borde hindra detta. Kan tänka mig att någon region eller myndighet i sverige säger stopp, det går vi inte med på, patientsekretess mm.
Vi behöver dock något elektroniskt. Synd att de flesta pass, trots att standarden tillåter det, inte går att skriva till. Vore perfekt att lagra uppgifterna där. Men våra flygbolag skickar ju redan med en mängd information elektroniskt så om det bara kan överföras när du checkar in på något sätt borde det gå att lösa. Vi kan nog inte förlita oss på papper, även jag minns vaccinationskort man fick som ung.
Jag tror också att det kommer dyka upp privata alternativ till vaccin. Det är jag starkt emot men med så många doser kommer inte alla gå till våra vårdcentraler. Tror arbetsgivare inom vissa yrken kommer vaccinera sin personal. Ford gjorde ett litet utspel i ämnet. Jag skulle gladeligen låta SAS personal och personer som jobbar på exempelvis Arlanda få vaccin före mig, det är ju en trygghet för alla.
Att vi både lyckats skapa flera vaccin, och på kort tid, och fått dessa testade, i flera omgångar, och dessutom börjar bli godkända (UK) - det trodde jag inte skulle ske förrän nästa år, med första vaccin klart till sommaren, och en annan kunde få vaccin kanske julen 2021-Q1 2022. Nu har vi vridit den klockan många månader bakåt.
Samtidigt tror jag att snabbtester inte kommer dö ut nu. Jag ser ändå framför mig en period där det kommer vara krav och norm för att få flyga interkontinentalt. Flygplatser kommer hjälpa till och detta kommer vara normen innan vi har vaccin. Vaccin är ju räddningen, och då kan vi göra detta för att veva igång hjulen nu. 15 minuters tester.
Richard Quest @ CNN kommer ju berätta om sina erfarenheter (igen) av att flyga och testa sig på Söndag, om Ni gillar den typen av reportage föreslår jag att ni tittar, det kommer jag göra
Vi behöver dock något elektroniskt. Synd att de flesta pass, trots att standarden tillåter det, inte går att skriva till. Vore perfekt att lagra uppgifterna där. Men våra flygbolag skickar ju redan med en mängd information elektroniskt så om det bara kan överföras när du checkar in på något sätt borde det gå att lösa. Vi kan nog inte förlita oss på papper, även jag minns vaccinationskort man fick som ung.
Jag tror också att det kommer dyka upp privata alternativ till vaccin. Det är jag starkt emot men med så många doser kommer inte alla gå till våra vårdcentraler. Tror arbetsgivare inom vissa yrken kommer vaccinera sin personal. Ford gjorde ett litet utspel i ämnet. Jag skulle gladeligen låta SAS personal och personer som jobbar på exempelvis Arlanda få vaccin före mig, det är ju en trygghet för alla.
Att vi både lyckats skapa flera vaccin, och på kort tid, och fått dessa testade, i flera omgångar, och dessutom börjar bli godkända (UK) - det trodde jag inte skulle ske förrän nästa år, med första vaccin klart till sommaren, och en annan kunde få vaccin kanske julen 2021-Q1 2022. Nu har vi vridit den klockan många månader bakåt.
Samtidigt tror jag att snabbtester inte kommer dö ut nu. Jag ser ändå framför mig en period där det kommer vara krav och norm för att få flyga interkontinentalt. Flygplatser kommer hjälpa till och detta kommer vara normen innan vi har vaccin. Vaccin är ju räddningen, och då kan vi göra detta för att veva igång hjulen nu. 15 minuters tester.
Richard Quest @ CNN kommer ju berätta om sina erfarenheter (igen) av att flyga och testa sig på Söndag, om Ni gillar den typen av reportage föreslår jag att ni tittar, det kommer jag göra