Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Om jag uppgraderar mig med poäng vem vet hur jag tjänat in dessa?
Jag själv har inte en aning då kanske 70% kommer från privata resor och kreditkort.

Förstår inte, är folk inte medvetna att dessa uppgifter är helt offentliga eller vem försöker man lura :D

Vilka uppgifter är offentliga menar du? Är intjänade Eurobonuspoäng offentliga? Är vad jag använder dem till offentliga?

Vilka reseräkningar offentligt anställda lämnar in är offentlig handling är jag med på, men menar du att vem som helst kan plocka ut någon annars poänghistorik som en offentlig handling? ( och på så vis luska ut att en viss Nisse minsann rest privat för mer poäng än han samlat privat)

Om jag uppgraderar mig med poäng vem vet hur jag tjänat in dessa?
Jag själv har inte en aning då kanske 70% kommer från privata resor och kreditkort.
Det är sånt man måste hålla koll på som statligt anställd, typ föra en excel på intjänade poäng som kommer från arbetsgivare och en annan kolumn för övriga poäng man tjänar privat.
När man gör uttag får man då hålla koll på att man har tillräckligt med poäng från den kolumn som resan avser.

Lättast att slippa detta är väl att inte lägga in något bonuskort och sedan efterregistrera till något annat flygbolag och ha sin status där.

Hur många poäng man har är inte en offentlig uppgift.
SAS lämnar bara ut på åklagares begäran vid (nog) allvarlig brottsmisstanke

iofs så kan väl KSI/FRA plocka fram det om farbror staten vill.... :)

Det är sånt man måste hålla koll på som statligt anställd, typ föra en excel på intjänade poäng som kommer från arbetsgivare och en annan kolumn för övriga poäng man tjänar privat.
När man gör uttag får man då hålla koll på att man har tillräckligt med poäng från den kolumn som resan avser.

Lättast att slippa detta är väl att inte lägga in något bonuskort och sedan efterregistrera till något annat flygbolag och ha sin status där.

Blir snabbt komplicerat...

Scenario: Statligt betald tjänsteresa som uppgraderas med privata poäng, hur räknar man då?

Många resepolicys godkänner dessutom inte att man reser på poängresa...

känns som att nu är det risk att pandoras ask öppnas.

Att ge fan i att lägga in kort och regga till annat program är ju en lösning, men lika omoraliskt.
vem vet när kommer avtalen att lämna ut uppgifter från andra program, ponera att landningstillståndet dras in för bolag som inte samarbetar med EU?

Totalen är det inte men däremot är väl flygbiljetten i sig en offentlig handling och där står att man tjänat poäng samt bokningsklass. Lösningen på detta är naturligtvis att alltid flyga codeshare så att man inte vet hur många poäng som tjänas!

Däremot borde de inte kunna få ut privat semesterresa via offentlig handling. Men det räcker säkert med ett litet insider tips någonstans...

Scenario: Statligt betald tjänsteresa som uppgraderas med privata poäng, hur räknar man då?
Då får man dra det från sin privata kolumn, om man inte har poäng i kolumnen för intjänade genom jobbresor.

Att ge fan i att lägga in kort och regga till annat program är ju en lösning, men lika omoraliskt.
vem vet när kommer avtalen att lämna ut uppgifter från andra program, ponera att landningstillståndet dras in för bolag som inte samarbetar med EU?
Har väldigt svårt att se att United, Lufthansa, Aegean, Singapore skulle lämna ut uppgifter om poäng som kommit in om det inte finns grova brottsmisstankar och det kommer från polisen. Skulle man då åka dit så sitter man ju lite med handen i syltburken då det varit planerat och ytterst systematiskt, går lixom inte att skylla ifrån sig på något.

Då får man dra det från sin privata kolumn, om man inte har poäng i kolumnen för intjänade genom jobbresor.

Har väldigt svårt att se att United, Lufthansa, Aegean, Singapore skulle lämna ut uppgifter om poäng som kommit in om det inte finns grova brottsmisstankar och det kommer från polisen. Skulle man då åka dit så sitter man ju lite med handen i syltburken då det varit planerat och ytterst systematiskt, går lixom inte att skylla ifrån sig på något.

Som sagt, tvingande lagstftning, sanktion indragna landningstillstånd och kännbara företagsböter.

Tänk FRA lag, GDPR och annat "elände" som går att koka ihop...? Nä nu raljerar jag bara men det finns oanade möjligheter om man verkligen vill.

Brukar dessutom ta ungarnas poäng till uppgraderingar ibland för att använda de på vettigt sätt nu när det inte finns familjepooling, blir ytterligare kolumner :)

EDIT: En fundering till, undrar om man bryter mot recepolicyn att åka billigaste möjliga om man uppgraderar tjänsteresan ?Att man bryter om jantelagen är i alla fall konstaterat.

Riksdagsledamöternas tillämpningsföreskrifter säger bland annat:

Bonuspoäng
44 § En ledamot får inte använda bonuspoäng, fribiljetter eller liknande
trohetsförmåner som har tjänats in i tjänsten från flygbolag, taxibolag, hotell eller
liknande annat än vid
a) tjänsteresor, eller
b) resor vid en extraordinär händelse eller av någon annan orsak som inte har
kunnat förutses.
En ledamot får dock använda trohetsförmånerna för uppgradering till högre klass
vid sådana resor som anges i första stycket.
http://riksdagen.se/globalassets/08.-sa-funkar-riksdagen/ledamoternas-villkor/rfs-2016-5.pdf
http://riksdagen.se/globalassets/08.-sa-funkar-riksdagen/ledamoternas-villkor/rfs-2016-5.pdf

Toppen