Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

På mitt jobb (statlig myndighet) har detta diskuterats mycket. Alla resor bokas via en upphandlad resebyrå. Att boka på annat sätt är i princip inte tillåtet och medges bara i extrema undantagsfall (typ du måste akut köpa en ny biljett när du redan är på en resa och har inte tid att gå via resebyrån). Bokar man på annat sätt än via upphandlade resebyrån, och det inte är just ett extremt undantagsfall, så ersätter inte arbetsgivaren dig för utlägget.

Resebyrån har ett bokningsverktyg med ett fält för uppgift om bonusprogram. Detta fält kan tas bort så att man inte kan registrera bonuskortet i bokningen men vi har insett att det är ganska meningslöst att ta bort detta fält eftersom resenären ändå kan lägga in bonuskortet vid incheckningen eller registrera poäng i efterhand. Vidare så går man miste om fördelar med att ha ett bonuskort i reseprofilen - t.ex. ger ju guld/diamantkort på SAS möjlighet att boka plats på fullbokade flyg under vissa förutsättningar, resenären får fast track även vid resor i ekonomiklass m.m.

Vi har varit i kontakt med olika flygbolag om möjligheten att samla bonuspoäng på ett gemensamt bonuskonto som tillhör arbetsgivaren men alla har sagt nej - bonuskonton är personliga och kan inte registreras på en juridisk person.

I realiteten är det fritt fram att tjäna in bonuspoäng och använda dem privat - det finns ingen reell möjlighet för arbetsgivaren att kontrollera vare sig intjäning eller användande av poäng.

Bra svar, tack!

Fast då kan inte staten nyttja poängen och därmed spara pengar åt skattebetalarna.

Det brukar ju inte nödvändigtvis vara det staten är speciellt intresserad av...

Vi har varit i kontakt med olika flygbolag om möjligheten att samla bonuspoäng på ett gemensamt bonuskonto som tillhör arbetsgivaren men alla har sagt nej - bonuskonton är personliga och kan inte registreras på en juridisk person.
Detta är naturligtvis 100% medvetet från bolagens sida. De vill ju skapa precis den situationen där den anställde -- om den är position att kunna påverka -- driver försäljningen åt det håll som den anställde tjänar mest på...

De flesta bolag har ju även ett företagsprogram, som är det man ska tjäna poäng (eller få rabatt eller hur de nu är uppbyggt) till företaget med.

Jo det finns en liten ruta att kryssa i! Men det är väl inte någon som kryssat i den ;)
Visa bifogad bild 81129
Jodå. Det finns en hel tråd på BC om folk som gjort det: Boka SAS - "Jag samlar inte poäng denna gång" | BusinessClass.no forum | 500 000 innlegg om reise

Det vart dyra poäng, hur många säten uppgraderade hon om förmånsbeskattningen vart på 133000?

M-ledamot avslöjades av Aftonbladet: Upptaxeras med 133 000 kronor | Aftonbladet
Det här kommer vi tyvärr inte få reda på verkar det som. Jag har bråkat lite med skatteverket slm var ovanligt svåra att ha och göra med, min bild tidigare har varit ganska bra.

Fått ta del av ett knastertorrt beslut där SKV bara skriver att man godtar personens egen beräkning av värdet på poängen. Begäran om självrättelse och hur värdet av poängen räknats fram är tyvärr inte offentligt enligt SKV och ingenting jag får ta del av.

Attachments

• D9A3FE1B-C303-43D3-A2CB-F2B344F2C1F3.jpeg
    D9A3FE1B-C303-43D3-A2CB-F2B344F2C1F3.jpeg
    38,4 KB · Visningar: 274
En kunds ekonom påstår att om anställda betalar med privata kort så är det ingen risk att förmånsbeskattas jämfört med om man har resekonto hos resebyrå eller betalar med företagskort. För mig är det samma, på mitt kvitto från SAS står det mitt EB nummer samma i min bokningsprofil hos resebyrå. Någon som har belägg för detta påstående?

Toppen