Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

Reser man mycket är det framförallt enkelheten man är ute efter, dvs fast track, egen telefon/mailsupport, prio vid ombokningar/inställda sena flyg etc. Dessa "perks" är svåra att sätta pengar på.

Sedan har man givetvis glädje av lounger, extra bagage och liknande men det gäller ju främst om man flyger väldigt mycket economy.

Jag försöker alltid boka billigast möjliga biljett, oavsett om jag reser för kunds räkning eller för mig själv. Självklart är jag inte omänsklig, och kan se benefits av att åka business och att det är bekvämare - samtidigt kommer det med ett pris som jag försöker se värdet i :). Jag kanske är unikt i detta tänkandet (känner mig nästan lite så här på forumet iaf) - men nånstans, om BC är ett par tusenlappar dyrare ställer jag mig frågan, är den något bredare stolen och den något finare flygplansmåltiden (mätt i flygplansmat-måttstock ska understrykas) värt dom pengarna? Jag ställer det ofta i relation till vad jag får för ett par tusenlappar på en restaurang, eller i någon annan upplevelseform - och då har åtminstone jag personligen mycket svårt att motivera priset.

Som sagt, anlednigen till att jag kapade tråden var mest för att jag var nyfiken på om det var några "obvious" saker jag missat som skulle kunnat generera mer poäng, _förutom_ det uppenbara att flyga mer och till dyrare biljetter.

Jag har nog helt enkelt ett annat tankesätt här än andra kanske - jag vill verkligen understryka att jag inte på något sätt vill nedtala andras flygmönster eller motivering till att nå högre nivåer och jag hoppas verkligen inte jag trampar på några fötter med mina åsikter!

Bara det faktumet att det finns en tråd där man kan "gästa" in någon på en Lounge via forumet tycker jag säger ganska mycket om att detta är ett forum med värme och medmänsklighet, man skulle önskat att hela Europa kunde applicera samma resonemang med flyktingkrisen vi nu har framför oss.

Vol

Jag hade ett liknande tankesätt innan jag bestämde mig för att satsa på att nå EBG under ett år utan jobbresor. Jag håller med @palmen om att det bästa är att köra mellanlandningar och att bestämma sig från början om man ska nå EBG på poäng eller segment. Jag har hamnat mittemellan men jag vet vad jag kommer göra -och inte- nästa år. För mig började allt det här med ett Prioritypass loungekort. Men det är så mycket roligare att flyga också .

Missförstå mig rätt, jag försöker bara se värdet i att byta resmönster/uppgradera biljetter - nånstans hamnar detta på sista raden av kostnader när året gör bokslut och jag kan aldrig se hur det kan motsvara "vad man får".

Jag tror att du egentligen har besvarat dina egna frågor. Ditt problem är att du reser för lite för att ha nytta av förmånerna. Man ser väldigt annorlunda på saker och ting när man gör över 200 sektorer på ett år och i princip ser flygplatser som en del av kontoret. Hade jag bara gjort en t/r per månad så hade jag nog inte heller sett vitsen med EBG.

Jag tror att du egentligen har besvarat dina egna frågor. Ditt problem är att du reser för lite för att ha nytta av förmånerna. Man ser väldigt annorlunda på saker och ting när man gör över 200 sektorer på ett år och i princip ser flygplatser som en del av kontoret. Hade jag bara gjort en t/r per månad så hade jag nog inte heller sett vitsen med EBG.
Ja, egentligen. Och dessutom blir det på något sätt självuppfyllande - reser man så mycket som i ditt exempel så blir man ju EBG vare sig man vill eller inte, medans flyger man "för lite" finns det inget större värde i att "betala sig" fram för att nå nivån.

Vol

Helt enig i dette. Selv ligger jeg ved "naturligt" (Som i kun rejse med arbejde + besøge familie) rejsemønster omkring 35 segmenter i året(ved direkte flyvninger). Jeg vælger så selv at ligge et stop ind på vejen(eksempelvis i CPH). Min familie synes jeg gal, men for mig er det lige så meget en hobby som jeg ikke har noget imod at betale et par tusinde ekstra for i året.

Brugte jeg ikke mine penge på det, så ville jeg bare finde noget andet skrammel at bruge dem på :).

@OP - Du skal også huske på at hvis du f.eks. køber en SAS Plus(Altså ikke business) medfølger fleksibilitet(F.eks. hvis du skal ombooke din billet) samt flere point(Som jo også har en vis værdi) + fast track etc..

Mener du ikke at du har behov for nogle af disse ting, så er der ingen grund til at gå efter EBG, hvis det ikke giver mening for dig.

Det er helt op til den individuelle, hvad de føler de har "behov" for. Ser man lidt firkantet på det, så er der jo heller ikke nogen som absolut har behov for at køre i en Mercedes frem for en KIA. Mange gør det dog alligevel :).

Det är klart att det kostar pengar om man inte är en frekvent resenär från början... Om statusen verkligen är värd pengar beror nog både på hur och vart man reser. Om det är korta resor inom Skandinavien skulle inte jag lägga pengar på att nå status. Men vi har alla olika krav på vad vi uppskattar och det är uppfriskande att se ett annat synsätt ibland.

Jag reste ihop mitt Diamond kort genom Stockholm - Tokyo pendlande
'1' gång i månaden, de senaste två åren.
Det kostade visserligen mer än jag hade tänkt mig men i och med att jag behövde vara i Tokyo en gång i månaden så var det ett ganska lätt beslut.

Det var då jag började värdesätta ebg/EBD eftersom att fast track och allt annat var så pass mycket bekvämare.

Toppen