Här kommer mina praktiska erfarenheter från visumansökan till Kina som turist tills jag fick mitt pass i retur med posten:
Jag fyllde i mina uppgifter online med hjälp av Chrome. Tyvärr så är det ett fel i websiten så att efter första körningen fick jag bara upp en tom sida.
Genom att ta bort cookien bio.visaforchina.org/Local Storage så kommer första sidan upp igen med land och stad ifyllt, och då är det bara att trycka OK och fortsätta. Cookies hittar du under: "chrome://settings/siteData". Tyvärr finns det ett fel även i Chrome som gör att den kan krascha när man försöker hitta och ta bort en cookie. Vad jag har sett så minskar risken om man rullar fram till aktuell cookie istället för att söka på namnet.
Jag fyllde i alla uppgifter och bokade en tid några veckor framåt i tiden.
På väg hem från Berlin via ARN stannade jag till i Stockholm, gick till Visa Application Centre, (VAC), och väntade på min tur. De granskade min ansökan och pekade på några ställen där jag gjort fel eller missat att fylla i.
Under 6.2 ska första hotell fyllas i. Jag trodde det bara gällde vid inbjudan men så var det tydligen inte.
7.2C "Number of visa" betyder numret på senaste visa, om du har något, inte "antal visa". Jag hade fyllt i "1"

Efter att jag skickat in min ansökan hann jag besöka Malaysia så det la jag också till i efterhand. Varje ändring jag skrev in signerade jag också.
Min ansökan blev godkänd, jag fick skriva mitt namn och min adress på ett kuvert eftersom jag ville att de skulle skicka passet, och betalade knappt 1 700 SEK.
8 dagar senare kunde jag hämta ut passet som kommit som rekommenderat brev, med visum inklistrat.
Om en månad åker jag till Shanghai, Nanjing och Beijing
Som kuriosa kan jag nämna att jag besökte VAC på en onsdag och samtidigt som mig var det en person där som ansökte om visum med express-handläggning för att åka till Beijing på lördag. Personen behövde då sitt visa senast på fredag och det går tydligen normalt bra, men just denna fredag skulle det vara helg på VAC så visumet kunde hämtas tidigast på måndag, utan undantag! Jag vet inte hur det gick, förhoppningen verkade vara att kunna ansöka om visum på plats i Beijing.