Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

RobHK

Medlem
Irriterande att affärsvisum nu är 6 mån istället som tidigare 12 mån. Kanske pga en hotell-incident i Sthlm eller en viss bokförläggare, vi får väl 5 år i skamvrån eller så nu..
 

danielhog

Medlem
Tack för alla svar. Planen var dock en resa med bara stopp i Shanghai i 4 nätter och sen tillbaka till Stockholm och reser själv så kan inte söka e-visum.
Jag försökte se om express/urgent men det gick inte att boka innan. Säger man till om det på plats? Bor i Stockholm så kan hämta på plats.
Du kan ju söka visum på plats, så kallat transitvisum, om du flyger ut till annat land än du kom från. Tex cph - pvg - fra är helt ok.
 

Hafermann

Medlem
Inlägget jag citerade så angavs resan till 4 nätter vilket är inom tidsramen.
Bra! Vad jag förstår är det oavsett inte aktuellt då det är Paris-Shanghai T/R som gäller. Och likväl som det då är av intresse att veta att det funkar med 4 dygn en annan gång kan det ju vara av intresse att veta att det är max 6 dygn som gäller.
 

Martin B

Medlem
Irriterande att affärsvisum nu är 6 mån istället som tidigare 12 mån. Kanske pga en hotell-incident i Sthlm eller en viss bokförläggare, vi får väl 5 år i skamvrån eller så nu..
Det var ju intressant info, var det något som de sa på visacentret eller var kommer uppgiften från?
 

Nimrin

Ny medlem
Drop in i Stockholm utan bokad tid fungerade inte, men värt ett försök. Så då kvarstår det för mig att antingen anlita Visumservice för att betala (dyrt) för att få hjälp med visum snabbt eller att välja express för visum på 3 arbetsdagar. Någon som har erfarenhet av dessa två alternativ? :)
 

Thornado

Medlem
Just det här med möjligheten till transitvisum om man lämnar Kina till tredje land tycker jag vore en alldeles ypperlig anledning för SAS att flytta åtminstone en av avgångarna till Beijing varje vecka från Kastrup till Arlanda så att man enkelt kan flyga ARN-PEK-CPH eller vice versa och på så sätt väldigt enkelt kunna få en visumfri helg eller vecka i Beijing.

Just nu sitter jag i loungen på CPH för att åka mot Beijing om några timmar. När jag bokade resan (F&F-kampanj) så trodde jag att jag fortfarande skulle ha ett giltigt visum (räknade med att få ett 6 månaders multi-entry i november, men trots rätt typ av inbjudan så blev det denna gång bara ett dual entry), men då det inte blev av så valde jag till slut att göra en snabb tripp till Tokyo och kolla på lite körsbärsblommor istället för att spendera pengar på ett nytt visum igen. Hade jag vetat att jag inte skulle haft visum så hade jag bokat denna resa som open jaw med Beijing och antingen Hong Kong eller Tokyo så att jag bara behövt köpa en separat enkelbiljett mellan dessa städer.
 

Hafermann

Medlem
Just det här med möjligheten till transitvisum om man lämnar Kina till tredje land tycker jag vore en alldeles ypperlig anledning för SAS att flytta åtminstone en av avgångarna till Beijing varje vecka från Kastrup till Arlanda så att man enkelt kan flyga ARN-PEK-CPH eller vice versa och på så sätt väldigt enkelt kunna få en visumfri helg eller vecka i Beijing.

Just nu sitter jag i loungen på CPH för att åka mot Beijing om några timmar. När jag bokade resan (F&F-kampanj) så trodde jag att jag fortfarande skulle ha ett giltigt visum (räknade med att få ett 6 månaders multi-entry i november, men trots rätt typ av inbjudan så blev det denna gång bara ett dual entry), men då det inte blev av så valde jag till slut att göra en snabb tripp till Tokyo och kolla på lite körsbärsblommor istället för att spendera pengar på ett nytt visum igen. Hade jag vetat att jag inte skulle haft visum så hade jag bokat denna resa som open jaw med Beijing och antingen Hong Kong eller Tokyo så att jag bara behövt köpa en separat enkelbiljett mellan dessa städer.
Resonerar likadant.
 
Toppen