Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Genrellt bryr dom sig inte/kollar inte förens dom har anledning att kontrollera dig närmare, om du t.ex. hamnar i häkte eller annat. Visaprocessen är en stor del datainsamling för kina också.

Med det sagt ska man alltid vara ärlig och försöka göra rätt, men de gånger jag gjort småfel har det inte varit något problem :)

Tusen tack för snabbt svar! Menar du dock att du brukar informera om du upptäcker något småfel eller brukar du bara strunta i att säga något?

Tusen tack för snabbt svar! Menar du dock att du brukar informera om du upptäcker något småfel eller brukar du bara strunta i att säga något?
Jag säger inte till, då är det lila bra att ändra istället. Om du ska söka i Stockholm finns det en disk innanför dörren där de manuellt granskar dina papper och säger till om de ser något fel. Om jag tar mig förbi den granskningen brukar jag inte säga till.

Suck vilken jobbig process... Några frågor till er som kan det här:

1. Hur noga är det med exakta datum för tex. Studier, militärtjänst tidigare jobb etc?
2.Räknas obligatorisk militärtjänst (lumpen) som "served in the army" och "trained in firearms, explosives..." om ja, vilken militär rank motsvarar menig/korpral. Känslan är att förslagen i listan är betydligt högre grader.
3. Jag har bokat hotell som jag kommer uppge i ansökan, men eventuellt kommer jag boka om några nätter till annat hotell i samma stad, kan det bli problem?

Försöker ställa samma frågor till visa application service men kommer inte fram på telefon. Över 1h i kö nu. Någon som har erfarenhet att kontakta dom? Är enda sättet att åka dit, har ni fått svar på mail (hur lång tid fick ni vänta)?

Försöker ställa samma frågor till visa application service men kommer inte fram på telefon. Över 1h i kö nu. Någon som har erfarenhet att kontakta dom? Är enda sättet att åka dit, har ni fått svar på mail (hur lång tid fick ni vänta)?
Maila, det går max på någon dag. Har fått svar samma dag som jag mailat tidigare.

Maila, det går max på någon dag. Har fått svar samma dag som jag mailat tidigare.
Skickade ett mail och skulle precis lägga på när dom svarade =) Sen blev man ju inte så mycket klokare. Men på frågan om militär grad fick jag svar. Det är tydligen ett känt problem att det saknas grader och dom har begärt en fix. Workaround är att välja lägsta grad som jag får till "second lieutenant" och sen skriva en kommentar under "8.11 is there anything else you want to declare "

Sorry. Skulle skrivit tydligare.

Nyfiken på om nån testat jobbvisum at the border från Hong Kong till Shenzhen. Hört att det ska vara smidigare än att göra hemma i Sverige. För min del är det endast one entry och 48 timmar som gäller.

Ansökte om visum på Chinese Visa Application Service Center på Karlavägen 108 för första gången igår. Måste säga att processen gick väldigt smidigt. Först en koll att man boka tid och att alla papper var med. Sedan en kölapp för att lämna in ansökan (köade mindre än 1 minut!). Därefter vidare till kassan för att betala. Klart och nästan 4000 kronor fattigare (tre personer i familjen Samosaguas).

Tyvärr tar de inte Amex. Ska väl också sägas att det inte verkade gå lika smidigt för alla på plats. Hörde ett par som var väldigt upprörda och som tydlig varit där i närmare 3 timmar och som till slut gapade om att de ville prata med supervisor...
IMG-0300.JPG

Toppen